معاون سازمان برنامه ریزی تهران: طرح استان تهران جنوبی قانونی نیست


معاون سازمان برنامه ریزی تهران: طرح استان تهران جنوبی قانونی نیست

تهران- ایرنا- معاون برنامه ریزی و توسعه سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با بیان اینکه موضوع طرح استان تهران جنوبی با قانون اساسی مغایرت دارد افزود: این طرح بار مالی و بودجه ای برای دولت دارد ضمن اینکه نظر دولت در این زمینه اخذ نشده است.

شهرام عدالتی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این منظر که آیا تقسیمات جدید اداری، سیاسی در جغرافیایی ۰.۸ درصدی کشور در استان تهران، یک رویه درستی است که به قاطعیت می گویم خیر.

وی یادآورشد: مجموعه شهری تهران یک پهنه درهم تنیده عملکردی است و هر نوع نگاه سیاسی و اداری به این حوزه بابت تقسیم بندی‌های جدید، یک نگاه غیر کارشناسی و غیر علمی است.

عدالتی اظهار داشت: حتی در انتزاع البرز از استان تهران، هرچند از نظر اداری و سیاسی کرج از تهران جدا شد اما واقعیت امر این است که عملکردهای تهران و کرج کاملا در هم تنیده و یک عملکرد مشترک دارند.

معاون برنامه ریزی و توسعه سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: هر روز بیش از یک میلیون سفر اداری و تجاری میان این ۲ کلان شهر اتفاق می افتد و این موضوع نزدیکی عملکرد ۲ استان را نشان می دهد.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص تهران سند آمایشی را تصویب کرده ایم که سند بالا دستی است و امیدوارم که نگاه مسئولان امر در هر حوزه به این سند مهم باشد.

عدالتی تاکید کرد: سند آمایش سرزمین، به عنوان یک سند مورد اتفاق نظر و مهم بابت آینده این پهنه از جغرافیای کشور که مهمترین پهنه از نظر سیاسی و اقتصادی ایران است باید مورد توجه مسئولان در همه بخش های باشد.

معاون برنامه ریزی و توسعه سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران تصریح کرد: در صورتی که سند آمایشی را که بنا نیست مبنای چنین تصمیماتی باشد عملا به دست خودمان به دست فراموشی سپرده ایم و به اسناد کتابخانه ای تبدیل خواهد شد.

وی ادامه داد: می توانید تبعات تقسیم کردن استان تهران به شمالی و جنوبی را در خصوص انتزاع البرز از تهران مشاهده کنید.

عدالتی اضافه کرد: مولفه های جمعیتی به عنوان مهمترین عنصر برنامه ریزی نشان داد که کرج و استان البرز بیشترین سهم افزایش جمعیت را طی پنج سال گذشته داشته چون متاسفانه وقتی در پس کرانه های شهر اصلی یعنی تهران، چنین مجموعه ای ایجاد می شود، شدت رشد جمعیت و ساخت و سازها به عنوان مناطق حاشیه ای و پیرامونی شهر اصلی افزایش می یابد.

معاون برنامه ریزی و توسعه سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: تصور نکنید که وقتی از سند تهران صحبت می کنیم از ۲ موجود جدای از هم(تهران و کرج) صحبت می کنیم، مشکلات کرج برای تهران و مشکلات تهران برای کرج است.

وی اعلام کرد: متاسفانه طی ۵ سال اخیر از نظر مهاجرپذیری پهنه مجموعه شهری تهران، البرز را هم شامل می شود، شاهد رشد شدید جمعیتی بوده است و این اتفاق حتما با شکل گیری استان تهران جنوبی هم تکرار می شود.

عدالتی افزود: در رسانه ها خواندم که موضوع استان تهران غربی و شرقی هم مطرح شده است، اینها خبرهای خوبی نیست ما به عنوان کارشناسان حوزه توسعه سرزمینی این نوع نگاه سیاسی به عرصه های سرزمینی را به شدت مغایر با اهداف توسعه منطقه ای می دانیم.

معاون برنامه ریزی و توسعه سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: دامنه مشکلات و مسائلی که این موضوع ایجاد می کند برای کل سرزمین است و نمی توانیم فکر کنیم که در قالب جدید مشکلات حل می شود؛ برعکس می تواند به شدت مشکلات و مسائل دامن زده شود و یک عرصه پر مخاطره ای را در کل جغرافیای ایران ایجاد کند.

وی تاکید کرد: انتظار می رفت که حتی اگر بر فرض بنا بود چنین موضوعی مطرح شود، از طریق دولت مطرح می شد، خود ما هم به گونه ای در برابر آن، شوکه شدیم معمولا در نزدیکی انتخابات، تب چنین موضوعاتی بالا می گیرد و امیدوارم در حد یک تب باشد و تبدیل به یک اتفاق قانونی نشود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تهران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ژست خنده دار جنیفر لوپز در کنار فرزندانش