از آخرین اخبار حوزه حج و عتبات تا ضایعه تلخ برای جامعه مداحان


از آخرین اخبار حوزه حج و عتبات تا ضایعه تلخ برای جامعه مداحان

درگذشت مناجات‌خوان معروف سحرهای ماه رمضان، امضای تفاهم‌نامه حج تمتع سال 99، معافیت زائران اربعین 99 از پرداخت عوارض خروج و بزرگداشت 2 ذاکر فقید اهل‌بیت(ع) در جلسه هفتگی خانه مداحان ازجمله اخبار قرآن و معارف در 18 آذرماه است.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر مهمترین اخبار این حوزه در هجدهمین روز از آذرماه ۹۸:

مناجات‌خوان معروف سحرهای رمضان درگذشت

از آخرین اخبار حوزه حج و عتبات تا ضایعه تلخ برای جامعه مداحان

«سیدقاسم موسوی قهار»، مناجات‌خوان و مداح پیشکسوت قرآنی کشورمان که طی روزهای گذشته به دلیل بیماری در بیمارستان بستری شده بود، صبح امروز (دوشنبه، ۱۸ آذرماه) دعوت حق را لبیک گفت و به دیار باقی شتافت.

موسوی قهار، در زمره بهترین قاریان ایرانی و مداحان و ذاکران حسینی هم بود و مجالس ترحیم و محافل و هیأت‌های مذهبی گوناگونی را در سراسر ایران اداره می‌کرد. او همچنین بارها در کشورهای دیگر به زبان‌های فارسی و عربی به اجرای برنامه پرداخته بود که ایرانیان مقیم اروپا و آمریکا، خاطرات فراوانی از مداحی‌های او در وصف مولای متقیان علی(ع) دارند.

وی تمام ادعیه روزهای هفته، ایام ماه مبارک رمضان، ابوحمزه ثمالی، دعای سحر و زیارات و دعاهای مختلف را خوانده و در طول چند دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی از رسانه‌ ملی پخش شده بود.

جزئیات مراسم تشییع و بزرگداشت متعاقبا منتشر می‌شود.

خبرگزاری شبستان، فقدان این مناجات‌خوان پیشکسوت را به جامعه مداحان و مبتهلان و خانواده آن مرحوم تسلیت می‌گوید.

تفاهم‌نامه حج تمتع سال ۹۹ امضاء شد/ پرونده شهدای منا همچنان مفتوح است

از آخرین اخبار حوزه حج و عتبات تا ضایعه تلخ برای جامعه مداحان

تفاهمنامه حج تمتع سال 1399 (برابر با 1441 ه.ق) بین رئیس سازمان حج و زیارت و وزیر حج و عمره عربستان روز یکشنبه، 17 آذرماه به امضا رسید.

بنابر این گزارش، این تفاهمنامه در پی مذاکرات بین هیات جمهوری اسلامی ایران به ریاست علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت و محمد بن صالح بنتن، وزیر حج و عمره عربستان سعودی امضا شد.

رئیس سازمان حج و زیارت در پایان مذاکرات اظهار کرد: این مذاکرات پس از تبادل نظر و جمع بندی کارشناسان دو طرف و ارائه نقطه نظرات و پیشنهادات و درخواست ها به انجام رسید.

رشیدیان تصریح کرد: محور مذاکرات ما تاکید بر حفظ عزت، کرامت، امنیت و آرامش زائران و حجاج ایرانی بود.

وی افزود: توسعه و تقویت هماهنگی ها و تعاملات دوجانبه به منظور تسهیل امور اجرایی و ارائه خدمات باکیفیت و بهتر به زائران در بخش های مختلف اعم از حمل و نقل، اسکان و نیز انجام پشتیبانی های لازم از جمله مباحث مورد تاکید در این مذاکرات بود.

رشیدیان همچنین ارائه تسهیلات بیشتر از سوی طرف عربستانی برای شرکت های هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در نقل و انتقال حجاج را از جمله مباحث مورد توجه در این مذاکرات دانست.

وی ابراز کرد: در این راستا موضوع بهره گیری از ظرفیت فرودگاه طائف برای جابه جایی زائران ایرانی در موسم حج مورد تاکید قرار گرفت.

رشیدیان با اشاره به مشکلاتی که برای زائران ایرانی طی سنوات گذشته در زمینه اسکان در شهر مدینه وجود داشت، افزود: بدین منظور به وزیر حج و عمره عربستان اعلام کردیم که سرمایه گذاران ایرانی آمادگی مشارکت در ساخت هتل های مناسب در مدینه را دارند.

وی تصریح کرد : بر این اساس مقرر شد این موضوع توسط مبادی ذیربط بررسی و پاسخ آن به سرعت اعلام شود.

رشیدیان در پایان خاطرنشان کرد: همچنین در این جلسه موضوع پیگیری حقوق شهدای منا طرح شد و از وزیر حج و عمره عربستان خواسته شد موضوع تسریع شود و وی نیز اعلام کرد، موضوع همچنان در دست پیگیری است.

زائران اربعین ۹۹ از پرداخت عوارض خروج معاف شدند

از آخرین اخبار حوزه حج و عتبات تا ضایعه تلخ برای جامعه مداحان

بر اساس مفاد پیش بینی شده در لایحه بودجه سال آینده عوارض خروج برای هر نفر برابر با ۱۶۴ هزار تومان و عوارض خروج برای زائرین حج تمتع و عمره نیز برابر با ۱۳۲ هزار تومان تعیین شده است.

در صورت تصویب مجلس شورای اسلامی عوارض خروج هوایی برای زائران عتبات عالیات جز در ایام اربعین ۴۵ هزار تومان و عوارض خروج زمینی و دریایی برای این دسته از زائران در ایامی جز ایام اربعین ۱۵ هزار تومان تعیین شده است .

در سال جاری عوارض خروج برای هر نفر ۲۲۰ هزار تومان و عوارض خروج زائرن حج تمتع، عمره و عتبات عالیات برابر با ۱۱۰ هزار تومان تعیین شده بود.

در سال جاری مقرر شد ارقام تعیین شده به ازای سفر دوم ۵۰ درصد و به ازای سفر سوم به بعد صد در صد افزایش یابد.

بزرگداشت ۲ ذاکر فقید اهل‌بیت(ع) در جلسه هفتگی خانه مداحان

جلسه هفتگی خانه مداحان اهل بیت(ع) با بزرگداشت دو تن از درگذشتگان جامعه مداح، عباس شهاب و محسن استاد حسین روز چهارشنبه، ۲۰ آذرماه از ساعت ۷ تا ۱۰ صبح برگزار می‌شود.

براساس این گزارش، این مراسم به سرپرستی غلامرضا سازگار، بیان حدیث توسط حاج یدالله بهتاش، نظامت مهدی آصفی و سیدعلی سادات رضوی برگزار می‌‌شود.

اطعام این مراسم توسط هیئت بنی‌فاطمه(س) به یاد درگذشتگان جامعه مداح، عباس زری‌باف، محمدعلی اسلامی و علی کلافچی در خانه مداحان اهل بیت(ع) واقع در میدان سپاه، بعد از پل چوبی، چهاراره فخرآباد، خیابان شهید مشکی برگزار می‌شود.

از آخرین اخبار حوزه حج و عتبات تا ضایعه تلخ برای جامعه مداحان

آغاز ثبت‌نام دوره‌های آموزشی در دارالقرآن شهدای دانشگاه تهران

از آخرین اخبار حوزه حج و عتبات تا ضایعه تلخ برای جامعه مداحان

دارالقرآن شهدای دانشگاه تهران به برگزاری دوره‌های قرآنی در رشته‌های مختلف ویژه آقایان و بانوان اقدام کرده است.

این دوره‌های قرآنی در رشته‌های مختلف تدبر در قرآن، حکمت اسلامی در اندیشه امام(ره)، نهج‌البلاغه و تاریخ، حفظ قرآن، تجوید پیشرفته، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ادبیات عرب با محوریت قرآن، فقه و احکام، روخوانی، روان‌خوانی و فصیح‌خوانی و صوت و لحن برگزار می‌شود.

آقایان علاقه‌مند برای ثبت نام در این دوره‌های قرآنی می‌توانند با شماره ۰۲۱۶۱۱۱۲۹۴۷ تماس بگیرند و یا مشخصات خود را به MRHariri@ ارسال کنند.

۲۳ آذر ماه؛ آغاز ثبت نام آزمون ورودی جامعة‌الزهرا(س)

حجت‌الاسلام‌ «اباذر عمرانی‌فر» با اشاره به زمان ثبت نام‌ آزمون ورودی جامعه الزهرا(س) گفت: سامانه خرید کارت و ثبت نام آزمون ورودی سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ روز شنبه، ۲۳ آذرماه HC ساعت ۱۲ فعال می‌شود.

رئیس اداره سنجش و پذیرش معاونت آموزش جامعة‌الزهرا(س) افزود: امکان ثبت نام برای دارندگان مدرک کارشناسی در رشتههای همسو برای مقطع سطح ۳ وجود دارد که فارغ‌التحصیلان ۷۱ رشته تحصیلی دانشگاه‌ها مجاز به ثبت نام در آزمون ورودی سطح سه جامعة‌الزهرا(س) هستند.

عمرانی‌فر ادامه داد: مقطع تحصیلی سطح ۲، ویژه داوطلبان جدید‌الورود است که دارا بودن مدرک دیپلم یا بالاتر برای پذیرش در این آزمون الزامی است و تمام افرادی که دارای مدرک دیپلم یا بالاتر در یکی از رشته‌های دایر در آموزش و پروش یا مراکز آموزش عالی باشند، امکان شرکت در این آزمون را خواهند داشت.

وی تصریح کرد: برنامه بازپذیری سطح ۲ (کارشناسی ناپیوسته) ویژه طلابی است که دارای مدرک سطح یک حوزه بوده یا ۷۵ واحد درسی را در جامعة‌الزهرا(س) یا حوزه‌های علمیه گذرانده باشند.

رئیس اداره سنجش و پذیرش جامعة‌الزهرا(س) تصریح کرد: طلابی که دارای سابقه حوزوی هستند، ولی تعداد واحدهای گذرانده آنها کمتر از ۷۵ واحد است باید در آزمون ورودی سطح ۲ ثبت نام کنند. واحدهای گذرانده شده این افراد، بعد از پذیرش نهایی معادل‌سازی خواهد شد.

عمرانی‌فر با بیان اینکه داوطلبانی که فاقد مدرک دیپلم باشند نمیتوانند در آزمون این مرکز ثبت نام کنند، گفت: طلابی که به دلایل مختلف منع تحصیل شده‌اند، تنها در صورتی می‌توانند در آزمون این دوره شرکت کنند که بیش از یک سال از زمان منع تحصیل آنها گذشته باشد. بنایراین، داوطلبانی که تاریخ منع تحصیل آنان اول آذر ۱۳۹۷ به بعد باشد، نمی‌توانند در آزمون این دوره شرکت کنند.

وی اظهار کرد: داوطلبانی که بیش از یک بار پذیرفته شده‌اند و به هر دلیلی منع تحصیل شده باشند، نیز امکان شرکت در هیچ یک از آزمون‌ها را ندارند؛ به عبارت دیگر، امکان پذیرش هر داوطلب در جامعة‌الزهرا(س) تنها برای دو بار امکان‌پذیر است.

رئیس اداره سنجش و پذیرش جامعة‌الزهرا(س) اظهار کرد: تحصیل هم‌زمان در جامعة‌الزهرا(س) و سایر مراکز آموزشی ممنوع است.

حجت‌الاسلام عمرانی‌فر در ادامه گفت: مصاحبه‌های علمی و عمومی فقط در جامعة‌الزهرا(س) و در شهر قم برگزار می‌شوند؛ محل برگزاری آزمون هم روز ثبت نام در دفترچه راهنما اعلام خواهد شد.

وی بیان کرد: متقاضیان شرکت در آزمون ورودی جامعة‌الزهرا(س) برای پرسش و یا ارسال درخواست دربار‌ه جزئیات ثبت نام می‌توانند از طریق منوی «ارسال و پیگیری درخواست‌ها» در سامانه سنجش و پذیرش اقدام کنند.

رئیس اداره سنجش و پذیرش جامعةالزهرا(س) اضافه کرد: متقاضیان همچنین برای مشاهده و پیگیری درخواست‌های خود می‌توانند به منوی «پیگیری و مشاهده پاسخ درخواست ارسالی» در سامانه سنجش و پذیرش مراجعه کنند.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مدل کیک جشن الفبا کلاس اول