دوتار ایرانی در آستانه ثبت به عنوان میراث جهانی قرار دارد


دوتار ایرانی در آستانه ثبت به عنوان میراث جهانی قرار دارد

«پرونده مهارت‌های سنتی ساختن و نواختن دوتار در اجلاس کمیته میراث بشری ناملموس یونسکو که 9 تا 14 دسامبر در بوگوتا پایتخت کلمبیا برگزار می‌شود، مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.» نوشته دوتار ایرانی در آستانه ثبت به عنوان میراث جهانی قرار دارد اولین بار در موسیقی ایرانیان. پدیدار شد.

دوتار ایرانی در آستانه ثبت به عنوان میراث جهانی قرار دارددوتار ایرانی در آستانه ثبت به عنوان میراث جهانی قرار دارد

«پرونده مهارت‌های سنتی ساختن و نواختن دوتار در اجلاس کمیته میراث بشری ناملموس یونسکو که ۹ تا ۱۴ دسامبر در بوگوتا پایتخت کلمبیا برگزار می‌شود، مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.»

این خبر را «محمدحسن طالبیان» -معاون میراث فرهنگی- می‌گوید و اضافه می‌کند: «امیدواریم این اثر میراث‌فرهنگی ناملموس به آثار ثبت‌شده کشور در فهرست میراث جهانی ناملموس افزوده شود. مهارت‌های سنتی ساختن و نواختن دوتار در زمره قدیمی‌ترین، رایج‌ترین و محبوب‌ترین ابزار موسیقی کشور است که به‌شکل گسترده رواج دارد

به گفته‌ی این مقامِ میراث فرهنگی، دوتار یکی از مهم‌ترین سازهای زهی-زخمه‌ای فولکلوریک جوامع محلی روستایی و شهری ایران است و به‌شکل یک کاسه از جنس چوب توت و دسته‌ای بلند از جنس چوب زردآلو یا گردو ساخته می‌شود: «جمهوری اسلامی ایران با ۱۳ اثر ثبت‌شده در فهرست میراث ناملموس جهانی در جایگاه هفتم جهان و چهارم آسیا قرار دارد. با ثبت پرونده مهارت‌های سنتی ساختن و نواختن دوتار، تعداد آثار ثبت شده کشور به ۱۴ اثر در فهرست میراث جهانی می‌رسد.»

دوتار ایرانی در آستانه ثبت به عنوان میراث جهانی قرار دارددوتار ایرانی در آستانه ثبت به عنوان میراث جهانی قرار دارد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | تصاویر تازه از رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در منطقه نخجوان