از دستاوردهای کانون‌های مساجد در حوزه سرود تا خبرهای خوب و بد مساجد جهان


از دستاوردهای کانون‌های مساجد در حوزه سرود تا خبرهای خوب و بد مساجد جهان

آموزش فرقه‌شناسی به مدیران کانون‌های مساجد کرمانشاه، رونمایی از نخستین «کتاب سرود» کشور و آلبوم «هوای تازه» بچه‌های مسجد و ارائه خدمات ویژه به زائران زن معلول در مسجدالنبی(ص) ازجمله اخبار حوزه مسجد در 18 آذرماه است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر مهمترین اخبار این حوزه در هجدهمین روز از آذرماه:

برگزاری دوره‌های توسعه علوم انسانی در «مسجد کوفه»

از دستاوردهای کانون‌های مساجد در حوزه سرود تا خبرهای خوب و بد مساجد جهان

به نقل از «موقع مسجدالکوفه»، دبیرخانه مسجدکوفه در راستای ارتقای کار همکاران خود در زمینه های مختلف و بالابردن سطح ارتباطی آنها در خدمت رسانی به زائران، دوره هایی در زمینه توسعه علوم انسانی را برگزار کرد.

این دوره در سالن «دارالضیافه» مسجد کوفه و زیر نظر مربی «جاسم محمد العابدی» برگزار و در آن به کارکنان مسجد کوفه آموزش نحوه مدیریت زمان، بالابردن اعتماد به نفس آموزش داده شد و در این راستا روزانه به مدت 6 روز سه سخنرانی در این زمینه برگزار شد.

در پایان به این افراد گواهینامه اعطا می شود و دبیرخانه مسجد کوفه امیدوار است برگزاری این دوره ها در سطح ارتباط دهی کارکنان و خدمت رسانی به زائران تاثیر مثبتی داشته باشد و بر گفتار و روابط عمومی آنان تاثیرگذار باشد.

آموزش فرقه‌شناسی به مدیران کانون‌های مساجد کرمانشاه/ تلاش برای کسب عنوان اول «فهما»

از دستاوردهای کانون‌های مساجد در حوزه سرود تا خبرهای خوب و بد مساجد جهان

حجت الاسلام «افشین کلات پور» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به برگزاری دوره آموزشی «فرقه شناسی» ویژه مدیران کانون های فرهنگی هنری مساجد استان کرمانشاه، اظهار کرد: این دوره آموزشی برای برادران اهل سنت و تشیع و به منظور آشنا کردن آنها با شبهات مطرح شده در مورد معارف و آموزه های دینی با حضور کارشناسانی از قم برگزار می شود.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان کرمانشاه همچنین به برگزاری دوره آموزشی برای رابطین فهما (پایتخت فرهنگ هنر مساجد ایران) در کانون های فرهنگی هنری مساجد کرمانشاه اشاره و تصریح کرد: در این دوره آموزشی شرکت کنندگان با نحوه ثبت فعالیت های ملی و مذهبی، ثبت گزارش های مرتبط با طرح «شنبه های کتاب» و ثبت فعالیت های هنری و تولیدات متناسب با فضای مجازی در پایگاه بچه های مسجد آشنا شدند.

حجت الاسلام کلات پور با بیان اینکه استان کرمانشاه مهد تمدن اسلامی به شمار می رود، افزود: این استان در هشت سال دوران دفاع مقدس هم خط مقدم جبهه ها بود، به همین جهت انتخاب این استان به عنوان پایتخت فرهنگ و هنر مساجد می تواند زمینه تحولات بسیاری را در این استان فراهم کند.

وی تاکید کرد: فعالیت های قرآنی و بیان احکام از رویکردهای کانون های مساجد استان کرمانشاه است که از این طریق تلاش می کنیم در توسعه و ترویج مفاهیم قرآنی و در راستای تحقق تربیت حافظ و قاری قرآن در مساجد و کانون های فرهنگی هنری گام برداریم.

وی اجرای طرح «هر مسجد، یک حقوقدان»، برگزاری دوره های آشنایی با عفاف و حجاب، تبیین سیره و ابعاد شخصیتی حضرت زهرا(س) برای دانش آموزان مدارس، اجرای طرح «شنبه های کتاب» را از دیگر برنامه های مورد توجه در کانون های مساجد استان کرمانشاه معرفی کرد.

برگزاری جلسه «لطائف قرآنی» در مسجد دانشگاه امام صادق(ع)/ مرثیه‌سرایی میثم مطیعی

از دستاوردهای کانون‌های مساجد در حوزه سرود تا خبرهای خوب و بد مساجد جهان

در ادامه سلسله جلسات «لطائف قرآنی» به میزبانی مسجد دانشگاه امام صادق(ع)، روز سه شنبه، ۱۹ آذر ماه بعد از نماز مغرب و عشاء این جلسه برگزار می شود.

بنابراین گزارش، این مراسم با سخنرانی حجت الاسلام سید حسین آقا میری و با مرثیه سرایی میثم مطیعی همراه است.

یادآور می شود، مسجد دانشگاه امام صادق(ع) در بزرگراه چمران، پل مدیریت واقع شده است.

نخستین «کتاب سرود» کشور و آلبوم «هوای تازه» بچه‌های مسجد رونمایی می شود

از دستاوردهای کانون‌های مساجد در حوزه سرود تا خبرهای خوب و بد مساجد جهان

«سعید سعادتی» با اشاره به برنامه‌های در دست اقدام معاونت فرهنگی هنری این ستاد اظهار کرد: ما در دی ماه سال جاری به مناسبت بزرگداشت حکاسه ۹دی، جشنواره «هم‌صدا با اربعین» را داریم. این جشنواره در واقع برگزیده‌ای از سرودها و نماهنگ‌هایی است که اعضای کانونهای فرهنگی هنری مساجد کشور در سال گذشته در سراسر کشور اجرا کردند، که این اجراها توسط داوران مورد ارزیابی قرار گرفته و گروه‌های برگزیده آن انتخاب شده‌اند.

معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی‌ کانون های مساجد کشور افزود: این گروه های برگزیده در سه رده‌ی مختلف که هر رده شامل پنج گروه اول، پنج گروه دوم و ۵ گروه سوم است، معرفی شده و برنامه خود را اجرا می کنند.

وی تصریح کرد: رونمایی از نخستین کتاب سرود کشور از دیگر برنامه های ما در دی ماه پیش رو است. این کتاب توسط «شهروز حقی» از اساتید برجسته موسیقی و سرود تالیف شده است. همچنین تلاش می‌کنیم همزمان با ۹ دی و در حاشیه جشنواره «هم صدا با اربعین» آلبوم سرود اختصاصی بچه‌های مسجد با عنوان «هوای تازه» را هم رونمایی کنیم.

سعادتی گفت: آلبوم «هوای تازه» چهار ترک دارد و آرشیوی از سرودهای اجرا شده توسط اعضای‌کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور است که در اختتامیه جشنواره «همصدا با اربعین» از آن رونمایی می‌شود. این آلبوم با همکاری «سعید عنایتی» تهیه و تنظیم شده است تا کانون‌های مساجد بتوانند از سرودهای بارگذاری شده بر روی این آلبوم استفاده کنند.

معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانونهای فرهنگی هنری مساجد افزود: علاوه بر این برای سرود دهه فجر نیز برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده و در تلاشیم تا بتوانیم تجربه سرود ۴۰ هزار نفری سال گذشته را امسال نیز به شکل کشوری در سراسرکشور داشته باشیم. یک سرود نیز برای ۱۸ اسفند (سالروز تاسیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد) آماده می شود.

سعادتی ادامه داد: در بخش نمایش و فیلم هم از استان‌ها خواسته شده تولیدات خود را در عرصه نمایش یا سرود برای شرکت در« جشنواره طنین» ارسال کنند. هدف از کلیه این اقدامات این است که کانونهای مساجد در زمینه های مختلف فعالیت داشته باشند چرا که همه تولیدات آنها از قبیل فیلم، نمایش، سرود و ... در سامانه بچه های مسجد به ثبت می رسد.

ساخت و مرمت ۹۰ مسجد توسط اولین تخریب‌گر مسجد «بابری»

از دستاوردهای کانون‌های مساجد در حوزه سرود تا خبرهای خوب و بد مساجد جهان

به نقل از «القدس العربی»، اقدامات تنفرآمیز علیه مسلمانان باعث شد «بابلیر سینگ» همراه با گروهی از هندوهای افراطی در ششم دسامبر سال 1992 دست به تخریب مسجد تاریخی «بابری» بزند.

این هندوی سابق، اولین شخصی بود که از گنبد مسجد بابری در حالی که چکش در دست داشت، بالا رفت و کلنگ تخریب این مسجد را زد و پس از آن دیگر تندروهای افراطی به مسجد بابری حمله کردند.

بابلیر سینگ تنها به این کار اکتفا نکرد و برای اینکه نفرت و انزجار را همچنان در درون خود داشته باشد، قطعه سنگی از مسجد را با خود به یادگاری برد تا کینه خود نسبت به مسلمانان را فراموش نکند.

پس از مدت کوتاهی وی به همراه یکی دیگر از دوستان خود به نام «یوگیندرا» از کار خود عذاب وجدان گرفتند و در نهایت شش ماه پس از تخریب مسجد بابری به دین اسلام گرویدند.

این هندوی افراطی پس از مسلمان شدن نام «محمد امیر» را بر خود نهاد، تصمیم گرفت برای خلاص شدن از عذاب وجدان خود 100 مسجد در این کشور بنا کند. وی با گذشت 28 سال از این حادثه تاکنون 90 مسجد را ساخته و مرمت کرده است.

این هندوی مسلمان شده در گفت و گو با خبرگزاری «آناتولی» گفت: هنگامی که برای تخریب مسجد رفتم، تنفر تمام وجودم را فرا گرفته بود و با خودم عهد بسته بودم که در جای مسجد معبد بسازم، اما زمانی که به اشتباه خود پی بردم برای رهایی از گناه خود تصمیم گرفتم تا 100 مسجد بنا کنم که تاکنون موفق به ساخت و مرمت 90 مسجد در این کشور شده ام.

ماجرای مسلمان شدن هندوی افراطی

پس از تخریب مسجد بابری، خانواده ام خیلی از دست من ناراحت شدند و به من گفتند که کار اشتباهی مرتکب شده ام؛ من نیز از این اقدام خود پشیمان شدم و به همراه یکی از دوستانم نزد «کلیم صدیقی» یکی از روحانیون مسلمان رفتم و با او صحبت کردیم.

در تابستان سال 1993 میلادی مسلمان شدم و از آن پس از شهر خود «بانیبات» به جنوب هند «حیدر آباد» کوچ کردم و پس از آن به ساخت و مرمت مسجد اقدام کردم.

تخریب مسجد بابری

محمد امیر از این روز به عنوان روز شوم یاد می کند و می گوید: هندوهای افراطی با وجود ترسی که داشتند، دست به تخریب زدند و شاید نبود نیروهای امنیتی ما را شجاع تر کرد تا دست به تخریب بزنیم.

این هندوی مسلمان شده افزود: من اولین نفری بودم که به بالای گنبد مسجد رفتم و پس از آن بقیه ریختند و مسجد را تخریب کردند و این اقدام من با استقبال آنان رو به رو شد، اما زمانی که به خانه برگشتم عکس العمل خانواده من متفاوت بود. خانواده ام من را دعوا کرده و کارم را زشت دانستند و همین امر باعث شد تا به اشتباه خود پی ببرم.

وی تاکید کرد:‌ پس از آنکه مسلمان شدم، مردم فکر کردند که عقلم را از دست دادم، اما خودم احساس خوبی داشتم. بنابراین گزارش، وی امروز متاهل است و با یک خانم مسلمان ازدواج کرده و مسوول انتشار تعالیم اسلامی در حیدرآباد هند است.

یورش امروز شهرک‌نشینان به «مسجدالاقصی»

از دستاوردهای کانون‌های مساجد در حوزه سرود تا خبرهای خوب و بد مساجد جهان

اداره اوقاف اسلامی قدس اعلام کرد: امروز (دوشنبه، 18 آذر ماه) 36 شهرک نشین در نوبت صبح به مسجدالاقصی حمله کرده و در بخش های مختلف آن گردش کردند و به توضیحاتی در مورد معبد موهوم سلیمان که از سوی راهنمایان داده شد، گوش دادند.

پلیس رژیم صهیونیستی در ساعت هفت صبح «باب المغاربه» را به روی شهرک نشینان باز کرد در حالی که نیروها و عناصر رژیم صهیونیستی در صحن، ورودی و درهای این مسجد برای حفاظت کامل شهرک نشینان مستقر بودند.

بنابر این گزارش، پلیس رژیم صهیونیستی برای ورود فلسطینی ها سخت گیری کرده و کارت های شناسایی آنان را در بیرون مسجد می گیرند و از ورود زنان و مردان به این مسجد جلوگیری می کنند.

مسجدالاقصی به غیر از دوروز جمعه و شنبه شاهد حمله و هتک حرمت صهیونیست ها است و به بهانه اعیاد یهودی نیز بر حملات آنان افزوده می شود.

ارائه خدمات ویژه به زائران زن معلول در مسجدالنبی(ص)

به نقل از «سبق» «فایزه العوفی» مدیر بخش خدمات زنان برای معلولان در مسجدالنبی(ص) گفت: پویشی با عنوان «دست به دست بدهید تا لبخند بزنید» در این مسجد راه اندازی و طی آن به زائران معلول اطلاعاتی درباره زیارت ارائه شد.

وی افزود: این پویش با هدف تقویت اعتمادبنفس زنان معلول و ارتقای خودباوری آنها نسبت به توانایی های شان و نیز حمایت از حقوق فردی آنها راه اندازی شده است.

فایزه العوفی اظهار کرد: در این پویش به زنان معلول خدمات درنظر گرفته برای آنها در مسجد پیامبر (ص) معرفی شد که از جمله آن می توان به معرفی درهایی که ویژه ورود افراد معلول است، اشاره کرد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اماکنی در بخش های مختلف صحن ها برای حضور افراد معلول اختصاص داده شده و مکان هایی در این مسجد وجود دارد که افراد نابینا می توانند قرآن به خط بریل را از آنجا تهیه کنند و در «روضه شریفه» نیز مکانی برای آنان در نظر گرفته شده تا به راحتی به عبادت بپردازند و این اماکن در این پویش به آنان نشان داده شد.

در پایان این پویش، هدایایی به صورت حضوری به این افراد تقدیم شد.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی بهاره رهنما و الهام پاوه نژاد با پوشش نامتعارف//تولیدی