حل مشکل سرقت درپوش‌های فاضلاب


حل مشکل سرقت درپوش‌های فاضلاب

سالانه بیش از 7 هزار دریچه منهول دزدیده می‌شود؛ مساله‌ای که نه تنها عواقب مالی دارد بلکه برای شهروندان خطرات جانی ایجاد می‌کند.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام رادیس، سرقت دریچه‌ منهول در همه جای دنیا مشکلی جدی است و برای مقابله با آن راه‌حل‌های مختلفی آزموده شده است. علت اصلی دزدیده شدن این درپوش‌ها امکان بازیافت و فروش ‌آن‌ها به عنوان ضایعات است (این مشکل عمدتا برای دریچه‌منهول چدنی پیش می‌آید). برای حل این مشکل در سال‌های اخیر تلاش شده که دریچه‌های منهول را با مواد غیرفلزی مانند پلیمر، بتن و.. بسازند اما با وجود مزایایی که هر کدام از مواد نام‌برده دارند، هیچ کدام نتوانسته‌اند جایگزین کاملی برای چدن باشند.

همین مساله بود که جمعی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف را ترغیب کرد ۷ سال زمان صرف تحقیق برای ساخت ماده‌ی جایگزین چدن کنند تا در نهایت بتوانند ماده نانوکامپوزیتی بر پایه بتن اختراع کنند و به ثبت برسانند.
دریچه‌های ساخته شده با ماده نانو کامپوزیت ضد سرقت بوده و علاوه بر دارابودن همه ویژگی‌های چدن، سبک‌تر و از نظر اقتصادی به صرفه‌تر هستند.

حل مشکل سرقت درپوش‌های فاضلاب

در نهایت، پس از تلاش‌های بسیار برای تجاری سازی، این محصول دانش‌بنیان تحت نام شرکت رادیس ( Radis.in) به بازار داخلی و خارجی عرضه شد . شرکت رادیس ابتدا به عنوان کسب‌وکاری نوپا کار خود را از مرکز رشد دانشگاه شریف آغاز کرد و پس از مدتی با جذب سرمایه توانست خود را به عنوان شرکتی موفق و پیشرو در صنعت ساخت دریچه منهول معرفی کند.

از آخرین پروژهای شرکت رادیس، جایگزینی دریچه‌های فاضلاب شهر اهواز بوده است.متاسفانه در مدت کمتر از چهل روز، ۱۵۰۰ دریچه فاضلاب در اهواز به سرقت رفته و مشکلات فراوانی را برای ساکنان شهر به وجود آورده بود که با جایگزینی دریچه‌های چدنی با محصولات نانوکامپوزیت، مشکل سرقت دریچه‌های فاضلاب در شهر این شهر برطرف شد.

این شرکت هم اکنون وارد حوزه‌های جدیدی مانند ساخت مصالح پیش‌ساخته، استاپرهای نانوکامپوزیت و بتن اکسپوز شده و موفق به ورود به بازارهای خارجی مانند سوریه، ترکیه و اروپا شده است.

انتهای رپرتاژ آگهی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج