افراد فاقد بیمه در طرح پوشش اجباری بیمه و ارزیابی وسع ثبت‌نام کنند


افراد فاقد بیمه در طرح پوشش اجباری بیمه و ارزیابی وسع ثبت‌نام کنند

اردبیل - ایرنا- مدیرکل بیمه سلامت استان اردبیل به شهروندان فاقد بیمه استان توصیه کرد که هر چه سریع‌تر در طرح پوشش اجباری بیمه و ارزیابی طرح وسع ثبت‌نام کرده و از مزایای آن بهره‌مند شوند.

دکتر سیدوحید خلیل‌اللهی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: ثبت‌نام افراد فاقد پوشش بیمه‌ای در این طرح از روز ۱۵ آبان ماه شروع شده و تا پایان فروردین سال آتی ادامه خواهد داشت، اما بهتر است این افراد برای استفاده از مزایای بیمه رایگان طرح از زمان ثبت‌نام، هر چه سریع‌تر از طریق درگاه اینترنتی سازمان بیمه سلامت و یا مراجعه به پیشخوان‌های طرف قرارداد اقدام به ثبت‌نام کنند.

وی بیان‌کرد: افراد تحت پوشش بیمه سلامت که از یک سال پیش اقدام به تمدید دفترچه خود نکرده و نیز افراد تحت پوشش بیمه ایرانیان که دفترچه آنها از پایان آبان ماه ۹۶ تمدید نشده ،می‌بایست در این طرح ثبت‌نام کنند.

او گفت: ثبت‌نام برای افراد تحت پوشش بیمه همگانی سلامت، کارمندی ، ایرانیان، افراد دارای بیماری خاص در این طرح ضروری نیست و دفترچه درمانی آنها همچنان دست‌کم تا ۶ ماه دیگر تمدید می‌شود.

مدیرکل بیمه سلامت استان اردبیل با اشاره به اینکه پوشش بیمه‌ای رایگان این بیمه در استان اغلب شهروندان را شامل شده ، اضافه کرد: از روز ۱۵ آبان ماه تاکنون سرپرستان ۲ هزار و ۷۰۰ خانوار اقدام به ثبت‌نام در طرح بیمه اجباری کرده و قریب به اتفاق آنها مشمول بیمه رایگان سلامت شده و از خدمات درمانی دولتی بهره مند شده‌اند.

وی پیش‌بینی کرد که در استان بیش از ۱۰ هزار نفر فاقد بیمه باشند که با ثبت‌نام در این طرح آنها نیز تحت پوشش قرار گیرند.

خلیل‌اللهی با اشاره به اینکه بیشتر خدمات بیمارستانی و تخصصی پرهزینه در استان اردبیل در بخش دولتی صورت می‌گیرد، بیان‌کرد: پوشش افراد در بیمه سلامت کمک بزرگی در تامین هزینه‌های درمانی آنها می‌کند.

به گفته وی ، این اداره کل با ۶۵۰ مرکز و موسسه درمانی و پزشکی طرف قرارداد بوده و امسال ۱۳۰ میلیارد تومان هزینه بیمه‌شدگان مراجعه‌کننده به این مراکز را تامین کرده که بیش از ۷۰ درصد آنها مربوط به بیمارستان‌ها و موسسه‌های درمانی دولتی بوده است.

او در تشریح طرح ارزیابی وسع گفت: با انجام این طرح افرادی که فاقد شرایط مالی مناسب هستند از یارانه‌های دولتی جهت پرداخت سرآمد بیمه استفاده خواهند کرد تا بسته به میزان درآمدها پرداخت حق بیمه یا به صورت کاملا رایگان و از سوی دولت انجام پذیرفته و یا با تخفیف‌هایی همراه شود. اساس مصوبه هیات وزیران ارزیابی آزمون وسع افراد بر عهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوده و این وزراتخانه بعد از ارزیابی افراد اسامی را به سازمان بیمه سلامت ارائه خواهد کرد.

بعد از ارزیابی وسع و مشخص شدن دهک‌ها میزان پرداختی افراد بیمه شده مشخص می‌شود به طوری که حق بیمه دهک‌های پایین از سوی دولت و حق بیمه دهک‌های بالا از سوی اشخاص پرداخت خواهد شد.

۱۹ سازمان بیمه‌گر در کشور فعال بوده و بر اساس قانون برنامه توسعه ششم تمامی سازمان‌های بیمه‌گر موظف هستند مشخصات و اطلاعات افراد تحت پوشش خود را در پایگاهی که در بیمه سلامت به این منظور در نظر گرفته شده وارد می‌کنند، بعد از استقرار برخط کلیه بیمه‌شدگان کشور در پایگاه اطلاعات سازمان بیمه سلامت نحوه دریافت خدمات از طریق این پایگاه انجام خواهد شد.

این سامانه به پایگاه‌های برخط دانشگاه علوم پزشکی ، وزارت بهداشت ، سازمان بیمه سلامت ، سازمان تامین اجتماعی و سایر بیمه‌ها متصل شده و با استحقاق‌سنجی همپوشانی بیمه‌ای افراد مشخص و از سوءاستفاده‌های احتمالی جلوگیری خواهد شد.

به گزارش ایرنا، ۷۵۰ هزار نفر در استان اردبیل زیرپوشش بیمه سلامت هستند، این تعداد ۵۹ درصد جمعیت استان را شامل می‌شود که ۴۲۰ هزار نفر از آنها در صندوق بیمه روستایی و ۲۰۰ هزار نفر در صندوق بیمه سلامت همگانی تحت‌پوشش قرار دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403