احداث محل ثابت برای زائران آذربایجان‌غربی در عتبات عالیات ضروری است


احداث محل ثابت برای زائران آذربایجان‌غربی در عتبات عالیات ضروری است

ارومیه - ایرنا - نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی و امام جمعه ارومیه گفت: احداث محل ثابت برای زائران اعزامی از استان در عتبات عالیات ضروری است و باید مقدمات این امر فراهم شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی روز دوشنبه در جمع اعضای ستاد عتبات عالیات در آذربایجان‌غربی افزود: احداث مراکزی نظیر زائرسرا در مکان‌های مقدس می‌تواند در بهبود وضعیت زائران مشرف شده به نجف یا کربلا اثر مثبت بسیار زیادی داشته باشد.

وی با قدردانی از اقدامات انجام شده در خصوص راه‌اندازی موکب‌های مجهز با همکاری خیّران آذربایجان‌غربی در ایام اربعین نیز اضافه کرد: از اکنون باید با احصای نقاط قوت و ضعف امسال، برای اربعین سال آینده برنامه‌ریزی شود.

وی بیان کرد: مردم آذربایجان‌غربی اعم از اهل تسنن و تشیع، اعتقاد و ارادت ویژه‌ای به اهل بیت عصمت و طهارت دارند و می‌توان از این ظرفیت برای بهبود زیرساخت‌های زوار در عتبات عالیات بهره برد.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی با تاکید بر استفاده بهینه از ظرفیت بانوان در راستای فرهنگ‌سازی و گسترش فرهنگ کمک به عتبات عالیات، ادامه داد: بانوان در بسیاری موارد در اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی از مردان موفق‌تر هستند و همراهی خود را نیز بارها در راستای کمک به بازسازی عتبات عالیات نشان داده‌اند که این ظرفیت باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی اطلاع‌رسانی بهتر در رابطه با اقدامات انجام شده در خصوص بازسازی عتبات عالیات را مورد تاکید قرار داد و گفت: مردم در صورت اطلاع از این اقدامات، بیش از پیش کمک می‌کنند و بیشتر به میدان می‌آیند.

وی اثر تبلیغ در رسانه‌ها را در دنیای امروز بسیار قابل توجه ارزیابی کرد و افزود: بازخورد تبلیغات رسانه‌ای در حوزه‌های فرهنگی بسیار زیاد است و باید از این ظرفیت نیز به بیشترین میزان ممکن استفاده شود.

مسوول ستاد بازسازی عتبات‌ عالیات در آذربایجان‌غربی نیز در این جلسه گفت: این استان رتبه پنجم کشوری را در بازسازی این اماکن مقدسه به خود اختصاص داده‌است؛ این در حالی است که آذربایجان‌غربی تا سال ۱۳۹۵ رتبه سی‌ام کشوری را در این حوزه در اختیار داشت.

سیدحسن حسینی ادامه داد: مردم این استان ۴۵ میلیارد ریال طی سه سال گذشته برای بازسازی عتبات عالیات در کربلا، نجف، سامرا، کاظمین و سوریه کمک کرده‌اند در حالی که این رقم تا پیش از سال ۱۳۹۵ حدود ۴۵۰ هزار ریال بود.

وی با اشاره به اینکه ۹۵ درصد تعهدات امسال جذب شده، اظهار داشت: این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۵۰ درصد افزایش دارد و پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال یک‌هزار میلیارد ریال کمک مردمی جمع‌آوری شود.

وی بیان کرد: در ۱۳ سال گذشته ستاد عتبات عالیات استان فعالیت قابل توجهی نداشت و میزان کمک‌های جمع‌آوری شده در این مدت کمتر از یک میلیارد ریال بود ولی طی ۲ سال گذشته رشد بسیار زیادی در این حوزه را شاهد بوده‌ایم.

مسوول ستاد بازسازی عتبات‌ عالیات در آذربایجان‌غربی گفت: سهم استان از بازسازی اعتاب مقدسه در سال جاری ۲ هزار مترمربع است که یک‌هزار متر مربع آن صحن حضرت زهرا (س) بوده و به اتمام رسیده‌است.

حسینی ادامه داد: همچنین بازسازی یک‌هزار مترمربع از صحن عقیله بنی‌هاشم در کربلا بر عهده آذربایجان‌غربی بوده که ۴۰ میلیارد ریال برای آن هزینه برآورد شده‌است.

وی بیان کرد: صحن عقیله بنی‌هاشم نیز به دلیل پیچیدگی خاص این بنا به دلیل عبور آب از زیرساختمان تاکنون بیش از ۴۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با اشاره به فعالیت‌های استان در بازسازی عتبات‌عالیات اضافه کرد: بازسازی یک‌هزار مترمربع از صحن ۲۲۰ هزار مترمربعی حضرت زهرا (س) و یک‌هزار مترمربع از صحن ۱۶۴ هزار مترمربعی عقیله بنی هاشم (س) در نجف اشرف بر عهده آذربایجان‌غربی است.

وی با اشاره به اینکه بازسازی این بخش‌ها به ترتیب ۳۰ و ۴۰ میلیارد ریال هزینه دارد، اظهار داشت: بخش زیارتی صحن حضرت زهرا (س) در نجف اشرف، بزرگترین پروژه جهان اسلام است.

به گزارش ایرنا شماره حساب‌های ۱۲۲۵۴۲۷۱۷۸۵۱ بانک انصار و ۰۱۰۳۰۳۳۵۳۵۰۰ بانک ملی پذیرای کمک‌های مردمی آذربایجان‌غربی جهت بازسازی عتبات عالیات است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی شب قدر ؛ نقاشی های کودکانه ساده مخصوص شب های قدر