آموزش هدفمند و تسهیل ارتباط با نهادهای مدنی


آموزش هدفمند و تسهیل ارتباط با نهادهای مدنی

حسینی میلانی گفت: توسعه در جوامع مدنی در شرایطی تحقق عینی پیدا می‌کند که ارکان مختلف این جامعه بر مبنای اولویت‌ها و نیازهای واقعی آموزش لازم را دیده باشند. در این صورت می‌توان خروجی مناسبی بر مبنای اهداف و برنامه‌ها مشاهده کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، به نقل از معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، «سید آرش حسینی میلانی» گفت: هفتاد و دومین جلسه ستاد هماهنگی شورایاری‌ها، با دستور برنامه آموزشی ستاد برگزار شد. در این ارتباط، بحث آموزش کوتاه‌مدت شورایاران در مورد نحوه بودجه‌ریزی در شهرداری تهران مورد بحث قرار گرفت.

نایب رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌ها ادامه داد: قرار بر این است که قبل از آغاز فصل بودجه، دوره آموزشی کوتاه‌مدتی در این ارتباط برای شورایاران به جهت آشنایی با این مورد برگزار شود.

*آشنایی بیشتر شورایاران با بودجه‌ریزی

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه در دوره جدید فعالیت شورایاری‌ها تغییراتی در ارتباط با بودجه محلات خواهد یافت، اظهار داشت: برای اینکه اولویت‌های محلات روشن و شفاف شده و بودجه شهرداری برخواسته از نیازهای مردم محلات تنظیم شود، مقدماتی نیاز است. از این‌رو یکی از گام‌های مهم در این ارتباط، آشنایی بیشتر شورایاران با نظام بودجه‌ریزی شهری است. در نتیجه قرار است با هماهنگی کمیته بودجه شورای شهر این جلسات در اسرع وقت برگزار شود.

*تسهیل ارتباط شورایاران با نهادهای مدنی

حسینی میلانی با اشاره به دیگر مسائل دستورکار جلسه این هفته ستاد هماهنگی شورایاری‌ها تصریح کرد: در این جلسه در ارتباط با برنامه آموزشی ستاد هماهنگی شورایاری‌ها نیز مواردی مطرح و قرار شد آموزش شورایاران براساس نیازسنجی و به شکل فراگیر ،جذاب و هدفمند در دستورکار قرار گیرد. در این ارتباط باید هم الزامات برنامه ای و هم علایق شورایاران در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه آموزش شورایاران به دو صورت در دستورکار ستاد شورایاری‌ها قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: در مرحله اول زمینه آموزش داوطلبانه شورایاران با توجه به علاقه آنها در بسته های آموزشی مختلف توسط ستاد شورایاری فراهم می شود. در مرحله بعدی، آموزش‌هایی نیز در جهت توانمندسازی شورایاران در دستورکار قرار گرفته است. از این‌رو، ستاد هماهنگی شورایاری‌ها برنامه‌ای را آماده کرده و در آینده نیز موارد جدیدتری را ارائه خواهد داد.

نائب رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌ها افزود: بحث دیگر تسهیل در ارتباط شورایاران با سایر گروه‌های اجتماعی است که در آینده اقداماتی در این زمینه در دستورکار قرار خواهد گرفت.

*اختیارات شورایاری‌ها کاهش نیافته است

حسینی میلانی در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند اختیارات شورایاران در این دوره کاهش یافته است، ابراز داشت: اختیارات شورایاران کاسته نشده است. وظایف و اختیارات شورایاری‌ها تنها مربوط به سرای محلات نیست. سرای محله بستری مناسب برای خدمات‌رسانی به مردم محله است.

وی با بیان اینکه اگر فعالیت شورایاری‌ها را منحصر به نظارت بر سرای محلات کنیم، این مورد خطا و انحراف از ماموریت اصلی ستاد شورایاری‌ها است، عنوان کرد: این تلقی که اختیارات شورایاری‌ها در این دوره کمرنگ شده، خطا است. اتفاقا بحث نظارتی شورایاری‌ها تقویت خواهد شد. زیرا زمانی که شهرداری قصد دارد بودجه را بر اساس نیازهای محلات -آن هم نه در سطح بودجه جاری بلکه در سطح بودجه عمرانی - تعریف کند این اقدام منجر به افزایش وزن مشورتی و نظارتی شورایاری‌ها خواهد شد.

*تقویت همکاری کمیسیون های شورای شهر و شورایاری ها

این عضو شورای شهر با بیان اینکه هر میزان شورایاران ارتباط خود را با کمیسیون‌های تخصصی را تقویت کنند، به طور طبیعی وجه نظارتی شورایاری‌ها تقویت خواهد شد، یادآور شد: این ساختار از قبل هم وجود داشته اما اکنون سیاست ستاد هماهنگی شورایاری‌ها مبنی بر تقویت جایگاه شورایاران در سطح شورای شهر است. اکنون کارگروه های تخصصی مناطق مختلف در حال شکل‌گیری است و این کارگروه‌های تخصصی هستند که باید فعال‌تر از گذشته با ارتباط سازمان یافته با کمیسون‌های تخصصی وجه نظارتی شورایاری‌ها را تقویت کنند.

حسینی میلانی با تاکید بر اینکه در حال حاضر برخی از کمیسیون‌های تخصصی شورا با شورایاران ارتباط گرفته‌اند و از نظارت آنها استفاده می‌کنند، بیان کرد: ستاد هماهنگی شورایاری‌ها در این زمینه وظیفه بسترسازی را برعهده دارد. موتور محرک در این رابطه، مطالبه گری شورایاران و همراهی و پیگیری کمیسیون‌های تخصصی شورا است. از این‌رو ستاد تلاش خواهد کرد زمینه پیوند شورایاران و کمیسیون‌های تخصصی را بیش از گذشته فراهم کند.

پایان پیام/47

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403