طرح ساماندهی صنعت خودرو، طرح از پیش شکست خورده است


طرح ساماندهی صنعت خودرو، طرح از پیش شکست خورده است

عصر خودرو- رییس هیئت تحقیق و تفحص صنعت خودرو مجلس با انتقاد جدی از تصویب خارج از دستور طرح ساماندهی صنعت خودرو و مصوبه کمیسیون صنایع، آن را طرح ناکارآمد و ازپیش شکست‌خورده ­ای ارزیابی کرد و تصویب آن با محتوای فعلی را فاقد اثرگذاری مثبت عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، به نقل از تسنیم، با توجه به اوضاع آشفته بازار و صنعت خودرو در طول سال گذشته، نمایندگان مجلس طرحی تحت عنوان "ساماندهی صنعت خودرو" را در خرداد 98 به تصویب رساندند. این طرح که توسط کمیسیون صنایع و معادن مجلس مطرح شده بود، مخالفت‌های زیادی را از سوی اساتید دانشگاه، کارشناسان این حوزه و حتی بدنه دولت و مجلس به‌همراه داشت.

مجمع تشخیص مصلحت نظام در قالب جلسات هیئت نظارت بر حسن اجرای قوانین، برخی مواد این طرح را مغایر با سیاست‌های کلی نظام دانست. همچنین شورای نگهبان دومرتبه اصلاحات انجام‌شده توسط مجلس را رافع ایرادات قبلی ندانست و مجدداً در تاریخ 23/06/98 طرح موجود را به مجلس برگرداند.

با بازگشت مجدد طرح از شورای نگهبان به مجلس، بیش از 50 نماینده مجلس ضمن تشریح ایرادات سیاست‌گذاری و قانونی طرح موجود، طی فرایند قانونی مراعی (مسکوت ماندن)، درخواست بازنگری و اصلاح بنیادین این طرح در کمیسیون صنایع و معادن مجلس را به هیئت رییسه مطرح کردند. کمیسیون صنایع و معادن که این ایرادات را منطقی و قابل بررسی مجدد ارزیابی کرد، مصوب کرد تا مجدداً این طرح توسط هیئت تحقیق و تفحص خودرو بررسی و در جلسات بعدی کمیسیون ارائه شود.

اما کمیسیون صنایع در اقدامی غیرمنتظره و خارج از دستور کمیسیون، این طرح را بدون حضور هیئت تحقیق و تفحص خودرو در روز دوشنبه مورخ 20 آبان و بدون اعمال نظرات اصلاحی این هیئت، مجدد اصلاح و مصوب نمود. نحوه تصویب این طرح در کمیسیون، مورد نقد برخی نمایندگان کمیسیون بوده و این طرح را دارای صلاحیت کافی برای تصویب در صحن نمی‌دانند.

محمدرضا نجفی، رییس هیئت تحقیق و تفحص خودرو مجلس شورای اسلامی که در جلسه تصمیم‌گیری مجدد طرح ساماندهی خودرو به‌دلیل عدم اطلاع‌رسانی قبلی حضور نداشت، در این‌خصوص به خبرنگار تسنیم گفت: با وجود اینکه کمیسیون مصوب کرده بود، طرح ساماندهی صنعت خودرو با نظرات اصلاحی هیئت تحقیق و تفحص تلفیق شود و حتی کمیته‌ای برای این‌منظور تشکیل شده بود، اما نقطه­ نظرات این مجموعه، چیزی در این طرح اعمال نشد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درخصوص اصلاحات جدید طرح ساماندهی خودرو همچنین بیان کرد: طرح فعلی ساماندهی صنعت خودرو، طرح ناکارآمد و از پیش شکست خورده ­ای است. این طرح در زمینه‌های مهمی همچون قیمت خودرو در بازار، اثر مثبت قابل‌توجهی به نسبت نیازهایی که این صنعت بزرگ دارد، نه پیش­ بینی کافی و جامع دارد و نه کارکرد مؤثری خواهد داشت.

نماینده مردم تهران در مجلس در پایان صحبت‌های خود درخصوص تصویب این طرح در صحن علنی مجلس گفت: طرح فعلی قطعاً یک طرح عجولانه و ناقص است. با توجه به اینکه کار کارشناسی دقیقی روی این طرح انجام نشده، تصویب این طرح در مجلس در شرایط کنونی اصلاً کمکی به صنعت و بازار خودرو نمی‌کند، بلکه وضعیت نابه‌سامان فعلی را بدتر خواهد کرد.

دانلود با کیفیت

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طرفداری عجیب شیلا خداداد از تتلو / او را خیلی دوست دارم ! + عکس