حدود 70 درصد مردم قم مبتلا به اضافه‌وزن و چاقی هستند


حدود 70 درصد مردم قم مبتلا به اضافه‌وزن و چاقی هستند

قم- ایرنا- رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت قم گفت: حدود 70 درصد مردم قم دارای اضافه‌وزن و چاق هستند، درحالی‌که میانگین کشوری 50 تا 55 درصد است.

علی‌اکبر حق‌ویسی روز دوشنبه درگفت‌وگو با خبرنگار ایرنا،‌ افزود: مردم شهر قم ازنظر وزن در وضعیت خوبی نمی‌باشند و چاقی که ریشه‌ای‌ترین علت‌های بیماری‌های غیرواگیر است، در این شهر فراوانی بالایی دارد، به‌طوری‌که قم از این نظر جزو پنج استان نخست کشور است.

وی بیان کرد: برای کنترل بسیاری از بیماری‌هایی که به چاقی ارتباط دارد، نیازمند مشارکت مردم هستیم و اگر مردم آموزش‌ها را رعایت نکنند، مبتلا به بسیاری از بیمارهای غیرواگیر ازجمله دیابت، پرفشاری‌خون، اختلالات چربی خون و کبد چرب می‌شوند.

وی به شهروندان توصیه کرد: برای کنترل وزن و بهبود وضعیت تغذیه به مراکز جامعه سلامت مراجعه کنند و از خدمات مشاوره‌ای تغذیه‌ای رایگان ارائه‌شده توسط کارشناسان تغذیه این مراکز استفاده نمایند.

حق‌ویسی تاکید کرد: یکی از راهکارهای پیشگیری از اضافه‌وزن، چاقی و بیماری‌های غیرواگیر، فعالیت بدنی است و هر فرد باید به‌طور متوسط روزانه ۳۰ دقیقه ورزش نماید.

وی افزود: برخی مواد غذایی ازجمله روغن‌ها، مواد قندی و تنقلات ازجمله شکر، سوهان،‌ شکلات، بستنی، کیک و کلوچه و انواع غذای فوری باعث اضافه‌وزن و چاقی می‌شود.

وی با تاکید بر رعایت سبک زندگی اسلامی و ایرانی، افزود: ساعت خواب یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باید رعایت شود،‌ زیرا دیرخوابیدن و دیربیدار شدن از عوامل سوق‌دهنده چاقی است.

رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت قم بیان کرد: از دیدگاه علمی بین شام خوردن و خوابیدن باید سه تا پنج ساعت فاصله زمانی باشد و از سوی دیگر هرچه غذا بیشتر جویده شود به سلامت بدن کمک می‌نماید.

وی گفت: افرادی که قصد دارند وزن خود را کاهش دهند،‌ آب بیشتری مصرف کنند،‌ زیرا آب انرژی ندارد و به کنترل اشتها و وزن کمک می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: برخی افراد به‌ویژه خانم‌ها به اندازه کافی آب و مایعات نمی‌خورند و این مساله باعث پایین آمدن فشار خون و خوردن مواد قندی و شیرنی می‌شود.

به گفته حق‌ویسی،‌ اگر انرژی دریافتی از مواد غذایی با انرژی مصرفی به دلیل فعالیت بدنی مساوی باشد، وزن فرد طبیعی است و درصورتی‌که انرژی بیشتری دریافت نماید و کمتر مصرف کند، منجر به چاقی خواهد شد.

‌وی با اشاره به این‌که چاقی و لاغری افراد با فرمول بی ام آی(توده بدنی) سنجیده می‌شود، بیان کرد: در این فرمول وزن بر حسب کیلوگرم تقسیم‌بر مجذور قد برحسب متر می‌شود.

وی ادامه داد: اگر عدد به‌دست‌آمده زیر ۱۸.۵ باشد فرد لاغر است، بین ۱۸.۵ تا ۲۴.۹ فرد طبیعی است، بین ۲۵ تا ۲۹.۹ باشد فرد اضافه‌وزن دارد، اگر ۳۰ به بالا باشد چاق، ۳۰ تا ۳۴.۹ چاقی درجه‌یک، ۳۵ تا ۳۹.۹ چاقی درجه ۲ و عدد ۴۰ به بالا چاقی درجه سه محسوب می‌شود.

حق‌ویسی اضافه کرد: برای پیشگیری از چاقی و کنترل اضافه‌وزن، افرادی که دچار چاقی درجه‌یک هستند باید در کنار برنامه غذایی مناسب، فعالیت بدنی متعادلی نیز داشته باشند.

وی افزود: برای چاقی درجه ۲ و سه نیز توصیه می‌شود در کنار رژیم غذایی و فعالیت بدنی مناسب، به متخصص مربوطه مراجعه و خدمات لازم را دریافت نمایند.

وی با تاکید بر رژیم غذایی متنوع و متعادل همراه با استفاده از تمام گروه‌های غذایی، به شهروندان توصیه کرد: برای داشتن وزن بهتر، برنامه غذایی متناسب و منظم همراه با فعالیت بدنی داشته باشند.

رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت ادامه داد: افرادی که چاق هستند و اضافه وزن دارند،‌ باید مواد غذایی با سطح کالری پایین از جمله سبزی‌ها، سالادها و میوه‌ها مصرف نمایند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اعدام برای کارگردان شیطان صفت / 2 دختر هنرجو را در تله شوم خود انداخت + جزییات