دستگاه های شتاب‌نگار آنلاین زلزله در گیلان نصب می شود


دستگاه های شتاب‌نگار آنلاین زلزله در گیلان نصب می شود

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان گفت: به زودی 13دستگاه شتاب‌نگار آنلاین زلزله در برخی شهرهای استان نصب می‌شود.

ماکان پدرام در جلسه راه و شهرسازی گیلان گفت: ۱۳دستگاه شتاب‌نگار آنلاین زلزله در شهرهای رشت، لاهیجان، تالش، آستارا، رودبار، رضوانشهر، حویق، ماسوله، چابکسر، دیلمان، خشکبیجار، جیرنده و زیاز نصب و راه اندازی خواهد شد.

وی افزود: پیش از این نیز ۱۷ دستگاه آنالوگ شتابنگار در مناطق مختلف استان نصب بوده که در مجموع وسعتی بیش از سطح استان را پوشش می‌دهند.

پدرام خاطرنشان کرد: شعاع عملکرد این دستگاه تا چند صد کیلومتر است.

وی افزود: دستگاه شتاب‌نگار زلزله چند ثانیه قبل از وقوع زلزله اطلاعاتی را به اداراتی همچون شرکت گاز و برق ارسال می‌کند، تا نسبت به قطعی انشعابات اقدام و از بروز حادثه و کاهش خسارات زلزله و کمک کند. همچنین این دستگاه پس از وقوع زلزله با ارائه میزان شتاب به استفاده از نقشه‌های لرزش (Shake Map) به مدیریت بحران در مناطق مختلف کمک خواهد کرد.

پدرام با بیان اینکه ماهیت این دستگاه ها سنجش ابعاد حوادث زلزله و خسارات ناشی از آن است، افزود: سرعت در انتقال اطلاعات مربوط به شتاب زلزله به مراکز مدیریت بحران زمینه افزایش سرعت عمل مسئولان مدیریت بحران و گسیل نیروهای امدادی را به مناطق زلزله واقع شده در استان را فراهم می کند.

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان افزود: از مجموع ۱۲۲۰ ایستگاه شتاب‌نگاری کشوری، استان گیلان با نصب ۱۳ ایستگاه آنلاین و ۱۷ دستگاه شتاب نگار آفلاین ۳۰ ایستگاه را در اختیار دارد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چرا از سال 1969 انسان دیگر بر روی ماه فرود نیامد؟