نقش بانک‌های آذربایجان‌غربی در رونق تولید


نقش بانک‌های آذربایجان‌غربی در رونق تولید

ارومیه- ایرنا- آذربایجان‌غربی شاهد بهبود فضای کسب‌وکار و کاهش 4.2 درصدی نرخ بیکاری در نتیجه رشد سرمایه‌گذاری و رونق تولید طی سال جاری بوده و در این مدت 47 واحد تولیدی راکد به چرخه تولید بازگشته و راه‌اندازی چندین واحد بزرگ دیگر کلید خورده‌ اما نقش بانک‌ها در تداوم این دستاوردها اساسی است.

بر اساس اعلام کارشناسان، بیش از ۹۰ درصد اقتصاد آذربایجان‌غربی به منابع بانکی وابسته بوده و پشتیبانی مالی بانک‌ها از سرمایه‌گذاران در راه‌اندازی، تامین سرمایه در گردش و توسعه قریب به اتفاق واحدهای تولیدی الزامی است و از سوی دیگر نیز مسوولان برای حل مشکلات بیمه‌ای و مالیاتی واحدهای تولید آستین بالا زده‌اند تا مشکلات غیربانکی سرمایه‌گذاران نیز مرتفع شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی، برگزاری مستمر و جدی کارگروه رفع موانع تولید استان با حضور مدیران واحدهای تولیدی و بررسی کارشناسی مشکلات را زمینه‌ساز بازگشت واحدهای تولید راکد به چرخه تولید می‌داند و بر این موضوع تاکید دارد که باید سیاست‌ کاهش وابستگی اقتصادی استان به منابع بانکی در پیش گرفته شود.

«بهنام شهدی» تا زمان کاهش این وابستگی، تاکید دارد که مدیران بانک‌های عامل استان باید برای حمایت و رونق واحدهای فعال و نیمه‌فعال تولیدی اشتغال‌زا و راه‌اندازی واحدهای صنعتی با فناوری‌های جدید، همراهی و همگامی بیشتری با بخش صنعت و تولید داشته باشند.

اگرچه مدیر امور شعب بانک ملی در آذربایجان‌غربی و رییس شورای هماهنگی بانک‌های استان، مقصر اصلی پرداخت نشدن تسهیلات در بخش صنعت را صاحبان واحدهای تولیدی می‌داند و معتقد است که واحدهای تولیدی در فراهم‌کردن مقدمات این تسهیلات موفق عمل نکرده‌اند و بانک‌ها تقصیری در این خصوص ندارند.

حبیب‌الله غالب افزود: شبکه بانکی در آذربایجان‌غربی برای اجرای هیچ طرحی کم نگذاشته و طبق قانون به بخش قابل توجهی از وظایف خود به‌خوبی عمل کرده‌است.

اما آمارهای برخی از مدیران مرتبط از جمله رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی بیانگر واقعیت همکاری بانک‌ها با سرمایه ‌گذاران است و بر اساس آن، تنها ۱۰۵ میلیارد ریال تسهیلات از محل اعتبارات اختصاصی سال گذشته بخش صنعت پرداخت شده و این در حالی است که بیش از هشت‌هزار میلیارد ریال تسهیلات در این بخش برای پرداخت مصوب می‌باشد.

غلامرضا بابایی همچنان امیدوار است که با اهتمام بیشتر بانک‌های عامل شاهد بهره‌مندی بیشتر بخش تولید از تسهیلات بانکی مصوب باشیم و اضافه کرد: با این وجود به‌زودی چندین طرح جدید صنعتی بزرگ نیز کلنگ‌زنی می‌شود یا به بهره‌برداری می‌رسد که اشتغال مناسبی در سطح استان خواهد داشت.

نماینده عالی دولت در آذربایجان‌غربی نیز ضمن تایید این روند روبه رشد معتقد است که همراهی مردم، مسوولان و بخش خصوصی دستاوردهای اقتصادی خوبی در حوزه‌های کاهش نرخ بیکاری، رشد سرمایه‌گذاری و بهبود محیط کسب‌وکار رخ داده که منجر به رونق تولید شده‌است.
«محمدمهدی شهریاری» با بیان اینکه کمبود نیروی ماهر در استان وجود دارد، گفت: امروزه برخی واحدهای بزرگ صنعتی این استان نیازمند نیروی ماهر هستند و باید در زمینه تربیت نیروی ماهر تلاش بیشتری انجام گیرد.
«شهریاری» ادامه داد: با بسیج افکار و وحدت رویه و عزم جدی می‌توان ضمن تثبیت شرایط اقتصادی امروز استان در روزهای ناخوش احوال اقتصادی کشور، شاخص‌ها را نیز بیش از پیش ارتقا داد.
وی همچنین تاکید کرد: تا ۲ هفته آینده باید اقدامات صورت گرفته در خصوص پرداخت تسهیلات بخش صنعت استان در کمیته ویژه‌ای مورد بررسی قرار بگیرد و در جلسه آینده کارگروه امور اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری ارائه شود.

«شهریاری» ادامه داد: برخی بانک‌های عامل در پرداخت تسهیلات بخش صنعت هنوز در دوره بررسی تسهیلات می‌باشند و این روند نیازمند اصلاح است.
به گزارش ایرنا تلاش دولتمردان تدبیروامید برای رفع مشکلات بخش تولید و احیای واحدهای راکد و نیمه‌فعال در قالب کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید آذربایجان‌غربی آثار ارزشمندی در پی داشته اما مشارکت همگانی و تداوم این تلاش‌ها برای رسیدن به اقتصاد درون‌گرا و برون‌زای مورد انتظار رهبری ضروری است.

آذربایجان‌غربی با وجود تحریم‌ها و شرایط دشوار اقتصادی روند روبه رشدی را طی یک سال اخیر پشت سر گذاشته و آمارهای مختلف بیانگر جهش اقتصادی این خطه از ایران اسلامی است.

این استان طویل که در امتداد مرزهای ایران با سه کشور ترکیه، جمهوری‌آذربایجان و عراق قرار دارد، طی سال‌های طولانی گذشته همواره به دلایل مختلف از شاخص‌های اقتصادی متوسط کشور نیز عقب‌تر بود و در رده‌های پایانی شاخص‌های توسعه قرار داشت اما این روند با گسترش زیرساخت‌ها برای سرمایه‌گذاری در دولت تدبیروامید دچار تغییر اساسی شده‌است.

یکی از مهمترین نتایج اقدامات دولت تدبیر و امید در آذربایجان‌غربی توسعه صادرات غیرنفتی در آذربایجان‌غربی بوده و این رشد به حدی است که در طول سال گذشته به بیش از ۱۰۰ درصد افزایش نسبت به سال ۱۳۹۶ رسید و امسال نیز همین روند نسبت به سال ۱۳۹۷ ادامه دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان