عشایر آذربایجان‌غربی سالانه 7500 میلیارد ریال کالا تولید می‌کنند


عشایر آذربایجان‌غربی سالانه 7500 میلیارد ریال کالا تولید می‌کنند

ارومیه- ایرنا- سرپرست اداره‌کل امور عشایری آذربایجان‌غربی گفت: عشایر این استان با تولید 73 هزار تن انواع محصول دامی و پروتئینی، سهم 25 درصدی در تولید این بخش را به خود اختصاص داده اند که ارزش تولید آنها به هفت هزار و 500 میلیارد ریال می رسد.

علی بهادری روز یک‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: عشایر آذربایجان‌غربی امسال ۵۵ هزار تن شیر، ۱۵ هزار تن گوشت و سه هزار تن پشم را تولید و روانه بازار کرده اند.
وی ادامه داد: عشایر آذربایجان‌غربی ۲ میلیون واحد دامی را در اختیار دارند و انواع محصولات لبنی و پروتئینی را تولید و و روانه بازار مصرف می‌کنند.
وی بیان کرد: همچنین تولید ۶۷ هزار تن انواع محصول زراعی، ۸۸ هزار تن محصول باغی و ۸۲ هزار تن محصول علوفه‌ای از دیگر کالاهای تولیدی عشایر آذربایجان‌غربی است.
وی اظهار داشت: عشایر این استان با تولید ۴۲ هزار و ۸۱۰ مترمربع انواع صنایع دستی داری و غیر داری، رتبه نخست کشوری را به خود اختصاص داده‌اند.
سرپرست اداره‌کل امور عشایری آذربایجان‌غربی گفت: این میزان تولید شامل انواع فرش، گلیم، جاجیم، کلاه، دستکش، پاپوش و گیوه است.
«بهادری» تاکید کرد: پنج هزار و ۳۱ نفر از عشایر در بخش‌های مختلف صنایع دستی داری و غیرداری این استان مشغول فعالیت هستند.
وی اظهار داشت: ۶۰ هزار هکتار از اراضی آبی و دیمی و یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار از اراضی مرتعی این استان در اختیار عشایر آذربایجان‌غربی است.
وی اظهار داشت: عشایر آذربایجان‌غربی با امکانات محدود نقش برجسته و مهمی در تحقق اقتصاد مقاومتی دارند و حمایت‌های لازم از این قشر صورت می‌گیرد.
به گزارش ایرنا، حدود ۱۰۴ هزار نفر جمعیت با ۱۵ هزار و ۵۹۹ خانوار عشایری در آذربایجان‌غربی زندگی می‌کنند که با این آمار ۹ درصد جمعیت عشایری کشور در این استان سکونت دارند؛ از این تعداد حدود ۶۰۰ خانوار به خارج از استان کوچ کرده‌اند و بقیه نیز در داخل استان ییلاق و قشلاق می‌کنند.
عشایر استان ۱۲ ایل و ۲۱ طایفه مستقل هستند و ۳۳۶ روستای آذربایجان‌غربی نیز ویژه عشایر است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط