رواج گردشگری هنری در ایران


رواج گردشگری هنری در ایران

پول نیوز - معاون صنایع‌دستی کشور در دیدار با مدیر دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران از رواج گردشگری هنری خبر داد.

رواج گردشگری هنری در ایران
به گزارش پول نیوز، سوتان سوتکوفسکی، مدیر دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران، مارچلو نوتاریانی، مشاور سازمان جهانی گردشگری و سابرینا سالیس، هماهنگ‌‍‌کننده راه ابریشم اتحادیه اروپا که برای بازبینی برنامه ملی گردشگری سازمان گردشگری جهانی به ایران آمده‌اند، با پویا محمودیان، معاون صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دیدار کردند.

پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی کشور در این دیدار با اشاره به اینکه ایران سومین تولیدکننده صنایع‌دستی در جهان از نظر تنوع است، اظهار کرد:«ما اولین کشور جهان از لحاظ ثبت شهرها و روستاهای صنایع‌دستی هستیم که شامل هشت شهر جهانی و دو روستای جهانی می‌شود که در شورای جهانی صنایع‌دستی ثبت شده‌اند. همچنین دو شهر خلاق در زمینه صنایع‌دستی و هنرهای بومی داریم که شامل اصفهان و بندرعباس است.»

محمودیان افزود: «بیش از 295 رشته فعال در حوزه صنایع‌دستی در ایران وجود دارد و بیش از 2میلیون نفر در کشور ما در این زمینه شاغل هستند که زنان در این میان نقش مهمی را ایفا می‌کنند. 31 استان ایران صنایع‌دستی منحصر‌به‌فرد خود را دارند و در تمام کشور جایی را خالی از صنایع‌دستی نمی‌بینید. همچنین در روستاهای ما صنایع‌دستی نقش مهمی در اقتصاد روستا ایفا می‌کند.»

معاون صنایع‌دستی کشور با بیان اینکه یکی از مدل‌های موفق صنایع‌دستی در ایران، مدل خانه ایرانی است، تصریح کرد: «این خانه، خانه‌ای است که به غیر از صنایع دیجیتال و الکترونیک آن، برای بقیه وسایل آن، از صنایع‌دستی استفاده شده است تا جایی که حتی سینک ظرفشویی خانه ایرانی از مس و سفال درست شده و تمام ظروف، پرده، زیراندازها، مبل، صندلی و... همه از صنایع‌دستی ایرانی هستند. سعی داریم این خانه‌ها را از طریق تجارت الکترونیک به خارج از کشور ارتباط دهیم.»

محمودیان با تاکید بر اینکه ایران یکی از قطب‌های صنایع‌دستی جهان محسوب می‌شود، تصریح کرد:«از کالاهای خیلی فاخر و سرمایه‌ای تا کالاهای کاربردی طیف وسیعی از صنایع‌دستی در ایران است که طرح و برنامه‌های زیادی برای ارتقای آن بویژه در حوزه تجارت داریم. به شدت سعی داریم گردشگری هنری را در ایران رایج دهیم و اکنون هتل‌هایی در ایران داریم که تماما با صنایع‌دستی دکور شده‌اند. همچنین کارگاه‌های صنایع‌دستی از دیگر جاذبه‌ها برای گردشگرانی است که به ایران می‌آیند. بنابراین صنایع‌دستی علاوه بر اقتصاد یکی از جاذبه‌های توریستی محسوب می‌شود و من و همکارانم آمادگی داریم در طرحی که شما آغاز کرده‌اید در کنار شما باشیم و با هم همکاری کنیم.»

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در پایان یادآور شد: «با اعتقاد به اینکه صنایع‌دستی جزو صنایع خلاق و صنعت سبز محسوب می‌شود و با توجه به تغییرات اقلیمی و آنچه که کمتر محیط زیست را تخریب می‌کند و بحث توسعه پایدار، روی مد‌ل‌های صنایع‌دستی به عنوان آنچه که به اقلیم کمترین ضرر را می‌زند نیز کار می‌کنیم.»

صنایع‌دستی بخش مهمی از زنجیره گردشگری است
سوتان سوتکوفسکی، مدیر دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران در این دیدار گفت: «گردشگری و صنایع‌دستی در دنیا به سرعت در حال پیشرفت است و در ایران صنایع‌دستی از اهمیت بسیاری برخوردار است. در این زنجیره گردشگری که در حال پیشرفت است، صنایع‌دستی از اهمیت بسیاری برخوردار است.»

او در ادامه افزود: «این ملاقات می‌تواند یک ایده ابتدایی در مورد میراث ملموس و میراث ناملموس به ما بدهد. در واقع امیدواریم صنایع‌دستی یک بخش مهم از گردشگری باشد. با توجه به اینکه ایران یکی از کشورهایی است که صنایع‌دستی زیادی را به خود اختصاص داده، مایل هستیم با شما و همکارانتان در بخش‌های تخصصی‌تر همکاری داشته باشیم.»

مارچلو نوتاریانی، مشاور سازمان جهانی گردشگری نیز در این نشست با بیان اینکه بسیار خرسند است که در راه ارتقای گردشگری و صنایع‌دستی در جای درستی قرار گرفته‌ایم، گفت: «صنایع‌دستی به عنوان یک فعالیت اقتصادی در گردشگری به‌خصوص در حوزه اشتغال در نظر گرفته می‌شود. در واقع نگهداری از این حوزه بسیار مهم است و پایداری صنایع دستی یک نکته بسیار مهم در برنامه ملی است. این نکته بسیار مهم است که بتوانیم نقطه نظرات شما را در اجرای برنامه ملی گردشگری در نظر بگیریم و آنها را عملیاتی کنیم.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن