سدهای دز و کرخه ثبت ملی شدند


سدهای دز و کرخه ثبت ملی شدند

مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اندیمشک از ثبت ملی اثر و حوزه‌ اطراف، بالا دست و پایین دست 2 سد بزرگ کرخه و دز خبر داد.

روح‌الله شاهرخیان گفت: همایش ملی ثبت میراث صنعتی کشور با حضور مدیران ۲۶ استان کشور در بندر ماهشهر برگزار و پس از دفاعیه مدیران عامل سدها و نظارت هیات داوران وزارت میراث فرهنگی کشور، با توجه به اهمیت صنعتی و گردشگری، اثر و حوزه‌ اطراف، بالادست و پایین دست ۲ سد بزرگ کرخه و دز ثبت ملی شدند.

وی افزود: ظرفیت‌ گردشگری این ۲ سد و حریم آن‌ها با ثبت ملی این آثار باعث جذب سرمایه‌گذار و رسیدگی و گسترش هرچه بیشتر و بهتر آن‌ها خواهد بود.

به گزارش ایسنا به نقل از سازمان آب و برق خوزستان، سعید رئوفی‌نسب، مدیرعامل شرکت تولید و بهره‌برداری سد و نیروگاه دز گفت: سد دز اولین سد برق‌آبی کشور و تنها سدی است که فرکانس برق سراسری کشور را تنظیم می‌کند.

وی منحصر به فرد بودن این سازه صنعتی و طبیعت بکر آن را دلیل ثبت ملی شدن این اثر معرفی کرد.

محمدرضا یزدانی پور، مدیرعامل سد و نیروگاه کرخه نیز دلیل ثبت ملی شدن این سازه را دارا بودن ویژگی‌هایی همچون بزرگترین سد ایران، دارای بزرگترین دریاچه مصنوعی کشور، اولین پروژه کلان با طراحی و اجرای ایرانی در صنعت سدسازی، اولین نیروگاه آبی پس از انقلاب و دارا بودن ظرفیت‌های گردشگری آن عنوان کرد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معشوق