تأکید ترکمنستان بر تحکیم روابط دوستانه با آسیای مرکزی و ایران


تأکید ترکمنستان بر تحکیم روابط دوستانه با آسیای مرکزی و ایران

رئیس جمهوری ترکمنستان بر تحکیم روابط دوستانه با کشورهای آسیای مرکزی، افغانستان، ایران و آذربایجان تاکید کرد و مسکو را شریک استراتژیک عشق‌آباد خواند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «قربان‌قلی بردی‌محمداف» رئیس جمهوری ترکمنستان تحکیم روابط همجواری با کشورهای همسایه را اولویت سیاست خارجی «عشق آباد» عنوان کرد.

رئیس جمهوری ترکمنستان این مطلب را در جلسه هیأت دولت که با حضور مقامات عالی، سفرا و مسئولین نمایندگی‌های ترکمن در خارج برگزار شد، بیان کرد.

در این جلسه که به موضوع آمادگی برای تجلیل از 25 سالگی اعلام وضعیت بی طرفی دائم ترکمنستان در سال 2020 اختصاص یافته بود، بردی‌محمداف در خصوص اولویت‌های سیاست خارجی کشورش اظهار نظر کرد.

وی قبل از همه بر تحکیم روابط دوستانه با کشورهای آسیای مرکزی، افغانستان، ایران و آذربایجان تاکید کرد و همچنین گفت: عشق آباد به توسعه همکاری با ترکیه توجه زیادی دارد.

رئیس جمهور ترکمنستان روسیه را شریک استراتژیک خود خواند و گفت: با اتکاء به دوستی تاریخی بین 2 کشور، تعامل و همکاری‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری، فرهنگی و بشردوستانه دوجانبه را توسعه خواهند داد.

بردی‌محمداف روابط ترکمنستان با چین را مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت که جهت رشد آن از تمام امکانات موجود بهره برداری خواهند کرد.

رئیس جمهور ترکمنستان در ادامه اولویت بندی سیاست خارجی کشورش به اهمیت تعاملات با ژاپن، کره، مالزی، هند، پاکستان و کشورهای خاورمیانه اشاره کرد.

بردی‌محمداف در بخش بعدی سخنرانی خود از کشورهای اروپایی به عنوان شرکای قابل اعتماد یاد کرد و گفت که اقدامات لازم اتخاذ خواهد شد تا در سال 2020 روابط متقابل با این منطقه به سطح جدیدی دست پیدا کند.

وی سپس از بهبود تعاملات با کشورهای قاره آمریکا یاد کرد و همکاری‌های ترکمنستان با آمریکا در زمینه‌های اقتصادی، آموزشی و فرهنگی را رو به رشد توصیف کرد.

در قسمت نهایی فهرست اولویت‌های سیاست خارجی ترکمنستان قاره آفریقا قرار گرفت.

بردی‌محمداف گفت: طی سال‌های اخیر جهت برقراری روابط دیپلماتیک عشق آباد با کشورهای این قاره تلاش‌های زیادی صورت گرفته و با ادامه این روند، در آینده تعداد سفرهای متقابل با کشورهای آفریقایی افزایش خواهد یافت.

بردی‌محمداف در بخش پایانی سخنرانی خود، چشم انداز همکاری‌ها با اتحادیه‌های اقتصادی منطقه‌ای نظیر سازمان همکاری‌های اقتصادی، سازمان همکاری‌های شانگهای، اتحادیه اقتصادی اوراسیا، انجمن ملل آسیای جنوب شرقی و تعدادی از دیگر ساختارهای منطقه‌ای را مثبت ارزیابی کرد.

انتهای پیام/ح

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود اهنگ عزیز منی جون منی تو همه میدونن مال منی