کودکان مادران دیابتی در معرض ریسک بالای بیماری قلبی


کودکان مادران دیابتی در معرض ریسک بالای بیماری قلبی
مطالعه جدید نشان می دهد کودکان متولدشده از مادران مبتلا به دیابت با ریسک بالا ابتلا به بیماری های قلبی عروقی مواجه هستند.

به گزارش مهر، محققان هشدار می دهند کودکانی که از مادران دیابتی متولد می شوند با ریسک بالا ابتلا به بیماری قلبی عروقی از دوران کودکی تا سن ۴۰ سال مواجه هستند.

محققان دانشگاه آرهوس دانمارک عنوان می کنند اگر مشخص شود که این رابطه مبتنی بر علیت است، پیشگیری، غربالگری و درمان دیابت در زنان سن بارداری نه تنها برای بهبود سلامت زنان مهم است، بلکه خطرات بلندمدت بیماری قلبی عروقی را در نوزادشان هم کاهش می دهد.

شمار زنان مبتلا به دیابت قبل یا در طول بارداری در سطح جهان روبه افزایش است و کودکان این زنان با احتمال بیشتر ابتلا به فاکتورهای پرخطر بیماری های قلبی عروقی نظیر فشارخون بالا و قندخون بالا روبرو هستند.

محققان در این مطالعه، داده های بالغ بر ۲.۴ میلیون کودک متولدشده در دانمارک را در سال های ۱۹۷۷ تا ۲۰۱۶ بررسی کردند.

در طول ۴۰ سال پیگیری وضعیت این افراد مشخص شد کودکان متولدشده از زنان دیابتی در مقایسه با کودکانی که مادرشان مبتلا به دیابت نبود، ۲۹ درصد بیشتر با افزایش ریسک شروع بیماری قلبی عروقی مواجه بودند.

همچنین محققان دریافتند احتمال ریسک نارسایی قلبی ۴۵ درصد، بیماری فشارخون بالا ۷۸ درصد، ترومبوز وریدی عمقی ۸۲ درصد و آمبولی ریوی ۹۱ درصد در این گروه از کودکان بیشتر بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اخبار پزشکی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)