از مثلث برمودای ایران چه می دانید؟


از مثلث برمودای ایران چه می دانید؟

پول نیوز - کویرنوردان می‌دانند اگر بخواهند خطرناک‌ترین کویرهای دنیا را طی کنند باید به ریگ جن سفر کنند. کویر ریگ جن منطقه شگفت انگیز و ترسناکی در ایران است که تا حالا اتفاق های بی جواب زیادی در آن افتاده است. با ما در این سفر همراه باشید.

از مثلث برمودای ایران چه می دانید؟

به گزارش پول نیوز، "ریگ جن” منطقه ای کویری و دارای تپه های ماسه ای در کویر مرکزی ایران است و به دلیل وسعت زیاد و نداشتن چشمه یا چاه آب، در گذشته های دور، محل عبور کاروان ها نبوده و فقط در سال های اخیر، چند گروه از محققان و سیاحان به آن منطقه رفته اند.

گسترش ریگ جن از شمال غرب به جنوب شرق است و در قسمت جنوب شرقی پوشیده از تپه های ماسه ای به هم پیوسته است که به دم ریگ شهرت دارند.

این منطقه در باورهای مردم بومی کویر، به عنوان سرزمین نفرین شده نیز یاد شده است. آنها معتقدند که ارواح پلید و شیاطین در این سرزمین اسرارآمیز حکومت می کنند و به همین دلیل هر که پا به ریگ جن می گذارد بلعیده می شود و دیگر باز نمی گردد. در منطقه کویری ریگ جن که به مثلث برمودای ایران نیز شهرت دارد تا چشم کار می کند تپه های شنی و باتلاق های نمک وجود دارد.

اگر دلتان برای دلهره و ترس تنگ شده برای رسیدن به این کویر اسرارآمیز باید ابتدا خودتان را به شهرستان گرمسار و پارک ملی دشت کویر برسانید و از آنجا به جاده سنگ فرش ملک آباد رفته و به سمت کویر بروید. حتما از جیپ های سبک استفاده کنید و کاملا مجهز باشید. هر لحظه ممکن است در این کویر گم شوید و بنابراین آب، غذا، وسایل لازم تا حداقل ۲۰ روز را هراهتان ببرید و نقشه را هم در سفر به این منطقه ی خطرناک فراموش نکنید.
از مثلث برمودای ایران چه می دانید؟

متاسفانه بدلیل اینکه در ریگ جن ایستگاه های زمینی هواشناسی وجود ندارد، تنها می توان به آمار شهرهای حاشیه این منطقه مراجعه کرد که در شهر گرمسار در بهمن ماه 8/4 درجه سانتی گراد حداقل دما به ثبت رسیده و حداکثر دمای مطلق این شهر 43 درجه سانتی گراد در سال 79 مربوط به مرداد ماه می باشد.
ماجرای کشف شدن ریگ جن بسیار جالب توجه همگان است. این ماجرا حاکی از سفر سوئدی ها به ایران دارد. در دوره قاجار، سوئدی ایران دوستی، علاقه مند سفر کردن به ایران می شود و برای ورود به کشور به خدمت ناصرالدین شاه می رسد و از کوههای دماوند شروع به حرکت میکند و ناصرالدین شاه نیز برای گردشگری او در ایران کمک شایانی می کند.

اسون هدینگ سوئدی در اوایل قرن 20 میلادی با تلاش هر چه تمام به عبور از ریگ جن پرداخت اما به دلیل این که این منطقه باتلاقی بود از سفر کردن به آنجا انصراف داد و تنها به عبور کردن از حواشی غربی و جنوبی ریگ جن بسنده کرد. هدینگ ایران شناس سوئدی یکی از نخستین کسانی بود که توانست بیابان های ایران را به ایرانیان معرفی کند.

هدینگ به نکته مهمی در کتابش از واقعیت ریگ جن اشاره کرده است آن هم اینکه این منطقه دشت فرسایش یافته ای است که بسیار هم راز آلود نمی باشد، هم اکنون جای جای آن از تپه های هرمی و ماسه ای برخان پوشیده شده است البته ناگفته نماند مناطق بکر هم در آن وجود دارد که از نظر گردشگران به دور نمانده است.
باید بدانید همانند دیگر مناطق کویری ریگ جن تابستان خوشایندی ندارد چراکه حرارت و شدت گرما به قدری زیاد است که تمامی خوشگذرانی ها را به کام شما تلخ میکند بنابراین بهتر است سفر به کویر را در زمستان و پاییز تجربه کنید، البته ناگفته نماند قبل از هر سفری در هر فصلی از سال حتما محتاطانه با اطمینان بالا از آب و هوا کوله بار سفر را ببندید.
.photo_album_grid .photo_img_gride_item .photo_img_gride_item img @media (min-width: 1200px) .photo_no_marg_md } @media (max-width: 1200px)and (min-width: 980px) .photo_no_marg_md } @media (min-width: 767px) and (max-width: 980px) .photo_no_marg_sm } @media (min-width: 480px) and (max-width: 767px) .photo_no_marg_ms } @media (min-width: 320px)and (max-width: 480px) } @media (max-width: 320px) }

عکس بهنام یوسفی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ عجیب ترین جاده جهان را تماشا کنید!