اجرای عملیات آبخیزداری در حوزه های مختلف شهر خرم آباد


اجرای عملیات آبخیزداری در حوزه های مختلف شهر خرم آباد

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان گفت: عملیات آبخیزداری در حوزه های مختلف شهر خرم آباد منجمله حوزه های سرمَرغ، ریمله و آبشارطلایی در حال اجرا است.

به گزارش خبرآنلاین لرستان ، شیرزاد نجفی مساحت حوزه سرمَرغ را ۴ هزار و هشتصد هکتار عنوان کرد و بیان داشت: این حوزه یکی از سرشاخه های خرم رود شهر خرم آباد می باشد که نقش مهمی در عدم ایجاد سیلاب رودخانه خرم رود دارد.

وی محل تامین اعتبار این پروژه را صندوق توسعه ملی سال۹۸ با اعتباری بالغ بر ۳ میلیارد تومان دانست و خاطرنشان نمود: حجم عملیات شامل ۶ هزار و چهارصد مترمکعب است که عملیات سنگی ملاتی آن شامل ۴ بندسنگی ملاتی با حجم آبگیری ۱۸۳ هزار مترمکعب و اخذ رسوب به حجم ۳۳ هزار مترمکعب می باشد.

حوزه آبخیزریمله

نجفی در ادامه اظهار کرد: حوزه آبخیز ریمله با مساحت ۸ هزار هکتار یکی از زیر حوزه های حوزه آبخیز شمال خرم آباد بوده که بهمراه زیر حوزه های سرمَرغ و بسطام باعث عدم ایجاد سیلاب های مخرب در رودخانه خرم رود و سطح شهر خرم آباد می شود.

این مقام مسئول اعتبار این پروژه را صندوق توسعه ملی سال ۹۸ با اعتباری بالغ بر ۳ میلیارد و هشتصد و شصت میلیون تومان بیان کرد و افزود: در این پروژه، احداث بندهای خاکی با حجم خاکریزی ۱۰۳ هزار مترمکعب، حجم خاکبرداری ۸۴ هزار مترمکعب و با حجم مخزن ۲۳۰ هزار مترمکعب در دستور کار قرار دارد؛ هم چنین در این زیر حوزه تا منطقه رباط ۶ بند سنگی ملاتی با حجم عملیات ۸۴۰۰ متر مکعب و ظرفیت آبگیری ۱۳۴ هزار مترمکعب و حجم رسوبگیری ۲۳۴۰۰ متر مکعب در حال اجرا است.

حوزه آبخیزآبشار_طلایی

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان گریزی به حوزه آبخیز آبشار طلایی خرم آباد که ۱۵۵۰۰ هکتار مساحت دارد زد و تصریح نمود: کلیه رواناب های خارج شده از این حوزه وارد خیابان ها و جداول شهری می شود که بمنظور کاهش حجم رواناب ها و افزایش زمان تاخیر سیلاب، این پروژه با اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد و هشتصد میلیون تومان عملیات مکانیکی و ۵۰۰ میلیون تومان عملیات بیومکانیکی و بیولوژیکی در پارسِل های آبشار طلایی، کوی امام رضا و کلاً زیر حوزه شمال شهر خرم آباد در حال اجرایی شدن است.

نجفی در پایان حجم آبگیری این حوزه را ۸۱ هزار مترمکعب و حجم رسوبگیری را ۸ هزار مترمکعب بیان کرد و یادآور شد: این بندها و سازه های آبخیزداری از ورود رواناب و رسوبات بالادست به داخل شهر جلوگیری می کند.

۴۶

کد خبر 1329224

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه استانها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته