سرنوشت نوجوان کر و لال که به جای تبعه غیرمجاز بازداشت شده بود | 20 روز دربه‌دری در افغانستان


سرنوشت نوجوان کر و لال که به جای تبعه غیرمجاز بازداشت شده بود | 20 روز دربه‌دری در افغانستان

نوجوان 17 ساله ایلامی که توانایی تکلم و شنوایی نداشت و از خانه پدری فرار کرده بود، به دلیل شباهت زیاد به تبعه‌های افغانستانی، به این کشور فرستاده شد، اما بالاخره به آغوش خانواده بازگشت. 

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس، سرهنگ علی‌اکبر قربانی فرمانده انتظامی شهرستان تایباد که برای استقبال از حامد در مرز دوغارون حضور یافته بود، اظهار کرد: روز ۲۲ آبان سال جاری نوجوان ۱۷ ساله‌ای به نام حامد که دچار مشکل شنوایی و تکلم بوده با موتورسیکلت از شهر ایلام به خرم‌آباد می‌رود.

وی ادامه داد: وی که هیچ مدرک شناسایی و هویتی همراه نداشته، به دلیل شباهت زیاد به تبعه‌های افغانستانی، توسط پلیس بازداشت می‌شود و به مقر انتظامی انتقال پیدا می‌کند.

سرهنگ قربانی گفت: نداشتن مدارک شناسایی و تصمیم این پسر نوجوان به فرار از دست پلیس، این برداشت را به وجود می‌آورد که او یک تبعه خارجی غیرمجاز است و برای همین نیز پس از طی تشریفات قانونی لازم به تهران، قم و سپس اردوگاه سفید سنگ در شهرستان فریمان انتقال می‌یابد.

وی افزود: پسر نوجوان ۶ روز بعد به عنوان تبعه خارجی بدون مدارک هویتی از کشورمان خارج و به کشور افغانستان دی‌پورت می‌شود.

فرمانده انتظامی تایباد بیان کرد: پسر نوجوان در شهر هرات با فردی آشنا می‌شود و به پیشنهاد او تصمیم می‌گیرد به کابل برود و در کارگاهی مشغول کار شود، اما به دلایلی به نیمروز می‌رود و همان‌جا می‌ماند.

وی ادامه داد: در این مدت عمو و برادر حامد که به دنبال گمشده خود بودند، به اطلاعاتی دست پیدا می‌کنند که نشان می‌دهد پسر نوجوان به عنوان تبعه خارجی بازداشت شده است و نتوانسته چون هیچ مدارکی ارائه دهد، به افغانستان انتقال یافته است.

فرمانده انتظامی شهرستان تایباد گفت: خانواده وی با اطلاع از این موضوع بلافاصله به شهرستان قم و سپس تایباد عزیمت می‌کنند و با اعلام موضوع از طریق نیروی انتظامی و با هماهنگی‌های به عمل آمده با کنسولگری و همچنین پلیس اینترپل، عمو و برادرزاده حامد با همراهی یک راهنما و مراقبت‌های لازم به کشور افغانستان عزیمت می‌کنند و او را در شهر نیمروز می‌یابند و به کشور بازمی‌گردانند.

وی افزود: پسر نوجوان در سلامت به کشورمان بازگشت تا پس از طی مراحل قانونی به شهرستان محل سکونتش بازگردد.

سرهنگ قربانی در پایان از خانواده‌ها خواست در هر شرایطی همراه داشتن مدارک شناسایی و همچنین مدارک لازم را برای رانندگی و از همه مهم‌تر همکاری و توجه به خواسته پلیس مد نظر قرار دهند و در صورتی که فردی دچار معلولیت و بیماری خاصی است، برگه معرفی و آدرس در جیب و وسایلش بگذارند تا هنگام بروز مشکل یا هر حادثه‌ای موضوع به‌راحتی قابل پیگیری و بررسی باشد.

کد خبر 468761

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا