​«تلخ‌تر از شیرین»؛ تصویری دردناک از برده‌داری کودکان در عصر مدرن


​«تلخ‌تر از شیرین»؛ تصویری دردناک از برده‌داری کودکان در عصر مدرن

تصویری دردناک و متاثرکننده از برده‌داری کودکان در عصر مدرن در «تلخ‌تر از شیرین» نوشته تارا سالیوان از سوی انتشارات پرتقال منتشر شد.

​«تلخ‌تر از شیرین»؛ تصویری دردناک از برده‌داری کودکان در عصر مدرن ​«تلخ‌تر از شیرین»؛ تصویری دردناک از برده‌داری کودکان در عصر مدرن
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «تلخ‌تر از شیرین» اثر تارا سالیوان تصویری دردناک و متاثرکننده از برده‌داری کودکان در عصر مدرن است که به تازگی با ترجمه شروین جوانبخت از سوی انتشارات پرتقال برای نوجوانان منتشر شده است.

سالیوان در این رمان، داستان دو برادر به نام‌های آمادوی 15 ساله و برادر 8 ساله‌اش سیدو را روایت می‌کند که در اردوگاه کار اجباری در یک مزرعه کار می‌کنند و غلاف‌های کاکائو را می‌چینند، آن‌ها وقتی خانواده‌شان را در مالی تنها گذاشتند تا کار پیدا کنند هرگز تصورش را نمی‌کردند که از یک مزرعه کاکائو در ساحل عاج سر دربیاورند و بدون اینکه دستمزد بگیرند فقط کار کنند.

هر روز که می‌گذرد اراده آن‌ها برای ادامه دادن ضعیف‌تر می‌شود تا اینکه دختری جسور و شکست‌ناپذیر به نام خدیجه را برای کار به این اردوگاه می‌فرستند. دختری که آرام و قرار ندارد و مدام در پی یافتن راهی برای فرار از مزرعه است. و این دو برادر که مدت‌هاست فکر فرار را از سرشان بیرون کرده‌اند، با دیدن خدیجه دوباره به فکر فرار می‌افتند و تلاش‌های زیادی برای رهایی می‌کنند.

درواقع آمادو، سیدو و خدیجه، در این رمان، شخصیت‌های خیالی هستند اما داستان آن‌ها، داستانی است که بین خیلی از کودکان مشترک است. امروزه هزاران کودک مثل برده‌ها کار می‌کنند تا تنقلاتی برای بچه‌های دیگر در سراسر دنیا تولید کنند.

امروزه حدود سه‌چهارم کاکائوی جهان در افریقا تولید می‌شود و 40 درصد آن هم در ساحل عاج پرورش داده می‌شود اما به دلیل عوامل مختلف، پرورش‌دهندگان مزارع کوچک درآمد ناچیزی از تولیدشان به دست می‌آورند و برای پرداخت هزینه‌های خودشان هم درآمد کافی ندارند چه برسد به دستمزد کارگرهای‌شان، برای همین خیلی از آن‌ها به کار رایگان روی می‌آورند یعنی به برده‌داری مدرن که در بیشتر مواقع این کار را کودکان انجام می‌دهند. حلقه‌های جرائم سازمان‌یافته درمرز ساحل عاج همچنان آزادانه دخترها و پسرها را قاچاق می‌کنند و کودکان به کار اجباری واداشته می‌شوند.

کتاب «تلخ‌تر از شیرین» با شمارگان هزار نسخه و قیمت 390 هزار ریال از سوی انتشارات پرتقال راهی کتابفروشی‌ها شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه رسانه کودک

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دارم دلبری مانند تو