علائم حاد عفونت تنفسی 125 سیستان و بلوچستانی را روانه بیمارستان کرد


علائم حاد عفونت تنفسی 125 سیستان و بلوچستانی را روانه بیمارستان کرد

زاهدان- ایرنا- رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: 125 بیمار با علائم حاد و عفونت شدید تنفسی در بیمارستان‌های زیر پوشش این دانشگاه بستری و تحت مراقبت هستند.

دکتر محمد هاشمی شهری روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: همزمان با اوج گرفتن همه گیری جهانی آنفلوآنزا از ۲ هفته قبل شاهد افزایش مراجعه هموطنان به کلینیک‌ها و درمانگاه‌های بیمارستان‌های رازی سراوان، دارالشفای میرجاوه، کلینیک الزهراء(س) خاش، بیمارستان‌ها و کلینیک‌های تابعه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بوده‌ایم که برای دریافت خدمات ویزیت سرپائی به دلیل علائم این بیماری به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند.

وی ادامه داد: بیش‌از ۷۵۰ نفر با علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا به بیمارستان‌های تابعه دانشگاه در شهر زاهدان مراجعه کرده‌اند که برخی از آنان به دلیل شدت بیماری بستری شدند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: پنج مورد فوت هم در اثر شدت علائم بیماری به وقوع پیوسته که عموما در افراد با بیماری‌های زمینه اتفاق افتاده است.

وی بیان کرد: با استقرار آزمایشگاه منطقه‌ای آنفلوآنزا در زاهدان روند تشخیص و درمان این بیماری در سیستان و بلوچستان تسریع شده و این آزمایشگاه قابلیت پاسخگویی به سایر دانشگاه‌های همجوار را داراست.

هاشمی شهری افزود: از ابتدای بحران آنفلوآنزا بیش‌از ۴۰۰ نمونه آزمایشگاهی مشکوک به آنفلوآنزا به آزمایشگاه ارسال شد که در کمتر از ۲۴ ساعت نتایج آن برای بیمارستان‌ها ارسال شده است.

وی تصریح کرد: برخی از استان‌ها نمونه را برای تشخیص قطعی به تهران ارسال می‌کنند ولی خوشبختانه امکان تشخیص قطعی نمونه‌های آزمایشگاهی آنفلوآنزا وجود دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بابیان اینکه آنفلوآنزا و سرماخوردگی جزو بیماری‌های خود محدود شونده است، گفت: بیش‌از ۹۵ درصد از موارد بیماری نیازی به ویزیت و بستری ندارند و با مراقبت‌های معمول در منزل از قبیل استراحت، مصرف مایعات و در صورت نیاز استفاده از مسکن‌های ساده قابل مدیریت هستند.

وی تاکید کرد: استفاده از آنتی بیوتیک برای درمان آنفلوآنزا هیچ جایگاهی ندارد و هر گونه تجویز دارو به جز مسکن‌های ساده باید با ویزیت و نظر پزشک انجام شود.

هاشمی شهری اظهار داشت: بدن درد شدید، تهوع، استفراغ شدید، درد ستون فقرات، تنگی نفس از علائم شایع در انفلوآنزا است و همچنین آب ریزش بینی، عطسه، لرز خفیف و سردردهای خفیف از علائم سرما خوردگی است.

وی توصیه کرد: افراد سالم ضمن رعایت اصول بهداشت تنفسی اگر ناچار به مراقبت از بیماران آنفلوآنزا هستند دستان خود را با آب و صابون بشویند و از دست دادن و روبوسی با افراد خودداری کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نصف شدن بیت‌کوین چیست و آیا مهم است؟