کرم الگانس به کمک درمان بیماری‌های عصبی می آید


کرم الگانس به کمک درمان بیماری‌های عصبی می آید
محققان استرالیایی سعی کردند با بررسی کرم الگانس، شیوه جدیدی برای علاج بیماری های عصبی ارائه دهند.

به گزارش ایسنا به نقل از فیز، محققان سعی دارند شیوه جدیدی برای درمان بیماری هایی مثل هانتینگتون و پارکینسون ارائه دهند.

جمعی از محققان" دانشگاه موناش" (Monash University) استرالیا به سرپرستی پروفسور" دیوید روبینزشتاین" (David Rubinsztein) در بررسی تازه خود متوجه شدند که ریز آران ای ها، نقش مهمی در کنترل انبوهی پروتئین ها دارند.

ریز آران ای ها که رشته های کوتاهی از ماده ژنتیکی را تشکیل میدهند، مولکول هایی کوچک ولی قوی هستند که ژن های مختلفی را بصورت هم زمان تنظیم می کنند. فیلسوفان سعی دارند ریز آران ای های خاصی را شناسایی کنند که برای تنظیم انبوهی پروتئین و قرار گرفتن آن در نوعی ریز آران ای موسوم به miR- 1""‎ مهم هستند و در اشخاص مبتلا به بیماری هایی مثل هانتینگتون و پارکینسون وجود دارند.

پروفسور" راجر پوکوک" (Roger Pocock)، از محققان این پروژه گفت: ما دریافتیم توالی miR- 1 در انسان، همان توالی موجود در کرم الگانس است. ما توالی miR- 1 را از بدن کرم ها حذف کردیم و اثرهای آنرا در یک مدل پیش بالینی از بیماری هانتینگتون مورد بررسی قرار دادیم و دریافتیم که با حذف این ریز آران ای، تهاجم بیشتری رخ خواهد داد. این نشان می دهد که توالی miR- 1، نقش مهمی در حذف تراکم هانتینگتون دارد.

محققان نشان دادند که miR- 1 میتواند با کنترل بیان پروتئینی موسوم به" TBC- 7"، به مراقبت از بدن دربرابر انبوهی پروتئینهای سمی کمک کند. این پروتئین، به تنظیم فرآیند خودخواری که روش بدن برای حذف و بازیابی سلول های آسیب دیده است، کمک کند؛ در نتیجه نقش مهمی در پاک سازی پروتئینهای سمی از سلول ها دارد.

پوکوک ادامه داد: با حذف miR- 1، فرآیند خودخواری بدرستی انجام نمی شود و جمع شدن پروتئینهای هانتینگتون پیش می آید.

روبینزشتاین و همکارانش در این بررسی نشان دادند که miR- 1، مسیر مرتبط با کنترل درشت خواری را در سلول های انسان کنترل می کند.

پوکوک افزود: بیان بیشتر miR- 1، تراکم هانتینگتون را در سلول های انسان حذف می کند. مسیری که ما در این پژوهش نشان دادیم، مسیر جدیدی است که میتواند پروتئینهای مستعد تجمع را کنترل کند و راهی برای تسکین بیماری های عصبی باشد.

بررسی ها نشان داد زمانی که سلول های انسان، مولکولی موسوم به" اینترفرون بتا- ۱ای"( Interferon beta- 1a) را داشته باشند، مسیر miR- 1 برای کنترل آن تنظیم می شود.

پوکوک اضافه کرد: بررسی های ما، اهمیت بنیادین این کشف را در درمان بیماریها نشان می دهند.

محققان، یافته های خود را بصورت موقت ثبت کرده اند و در حال مذاکره با شرکتهای دارویی هستند تا این پژوهش را ارائه دهند. آن ها قصد دارند شیوه جدید خود را روی مدل های پیش بالینی بیشتری از بیماری هانتینگتون و پارکینسون ازمایش کنند.

این فرآیند، در مجله" eLife" به چاپ رسید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اخبار پزشکی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ علیراد قسمت