استعدادی بزرگ که شناخته نشد


استعدادی بزرگ که شناخته نشد نوشته استعدادی بزرگ که شناخته نشد اولین بار در موسیقی ایرانیان. پدیدار شد.

استعدادی بزرگ که شناخته نشداستعدادی بزرگ که شناخته نشدمحمد متوسلانی: حقیقت ماجرا این است که من اگر بخواهم درباره تمام مسائلی که میان من و گرشا [رئوفی] پیش آمده است، حرفی بزنم یک کتاب بزرگ می‌شود.

گرشا رئوفی یک استعداد بزرگ در سینما بود و آن‌طور که باید و شاید از او استفاده نشد و آن‌طور که شایسته‌اش بود، شناخته نشد. علت این موضوع هم به دلیل این است که خودش هم کوتاهی کرد و این موضوع را زیاد جدی نگرفت. شاید به دلیل این‌که خودش به این چیزها زیاد اهمیت نمی‌داد. می‌توان گفت او یک آدم درویش مسلک بود و این درویش مسلکی بیش‌تر به سبب رفتار کلی و ذهنیش نسبت به مسائل بود.

با این درویش مسلک بودنش نه خانقاهی می‌رفت و نه اهل تظاهر بود و در کل رفتارش یک جور بی‌نیازی را به رخ می‌کشید. آدمی بود که سرش به زندگی خودش گرم بود و با آن شادی‌های کوچک شاد می‌شد. بلند پروازی‌های آن‌چنانی و کوششی برای به دست آوردن چیزهای اضافه نداشت و به آنچه که بود و آنچه که داشت، قانع بود و همان‌طور زندگی می‌کرد که دوست داشت. گرشا، شاید با خیلی از مسائل منطقی که به او گفته می‌شد، موافقت نمی‌کرد چرا که بسیاری از آن منطق‌ها را قبول نمی‌کرد و در قید و بند این چیزها نبود. او بیشتر حسی زندگی می‌کرد و روی اصولی پیش‌ می‌رفت که می‌دانست درست است.

من، گرشا رئوفی و منصور سپهرنیا، یک دوره طولانی با هم کار می‌کردیم و بعد از آن که گروه کمدی‌مان از هم پاشید، او دیگر فعالیت زیادی نداشت. ما یک مدت بسیار طولانی با هم زندگی می‌کردیم و هر روز یکدیگر را می‌دیدیم. گرشا برای دختر من مانند عمو بود. همینطور همسر مرحوم من، میهن بهرامی به او می‌گفت عمو گرشا. او مثل عضوی از خانواده کنار ما بود و با ما زندگی می‌کرد، من فکر نمی‌کنم همچین رابطه‌ای بین افراد در سینما وجود داشته باشد.

من هیچ وقت تصور نمی‌کنم که گرشا نیست و انگار فقط مدتی است که او را نمی‌بینم و در جای دیگری است. او برای من همچنان وجود دارد و نمی‌توانم نبودش را باور کنم، مانند تمام افراد دیگری که دوست‌شان داشتم و دارم. بسیاری از نزدیکانم، بستگانم و دوستانم، دیگر کنار من نیستند و نمی‌توانم نبودشان را باور کنم؛ مثل پدرم، مادرم و همسرم که معتقدم فقط در کنار من نیستند و نبودنشان برای من بسیار سخت است.

استعدادی بزرگ که شناخته نشداستعدادی بزرگ که شناخته نشدمحمد متوسلانی، منصور سپهرنیا و گرشا رئوفی

*این یادداشت شفاهی به مناسبت ۱۷ آذر، سالروز درگذشت گرشا رئوفی تهیه شده است

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(تصاویر) نمایش موزیکال «شازده کوچولو»