معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر: 65درصد معتادان شاغل هستند


معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر: 65درصد معتادان شاغل هستند

بوشهر- ایرنا- معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبازره با مواد مخدر گفت:هرچند برخی از افرادt بیکاری را تنها عامل افزایش اعتیاد می‌دانند اما بر اساس شیوع شناسی انجام شده از مجموع دستگیر شدگان مواد مخدر بالای 65 درصد شاغل هستند.

اصر اصلانی روز یکشنبه در همایش کشوری علمی، آموزشی، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در تالار لیان بوشهر افزود:امروز در کشور بیش از ۲ میلیون نفر معتاد مستمر و بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر معتاد که به صورت تفننی مواد مخدر استفاده می‌کنند وجود دارد و براساس آخرین شیوع شناسی در سال ۱۳۹۶ از جمعیت ۱۵ سال تا ۶۴ سال ۵.۴ درصد جمعیت کشور با این معضل خانمان‌سوز مواجه هستند.

وی گفت:تنها بامقابله و برخورد نمی‌توان درمبارزه با بحث مواد مخدر موفق بود بلکه انجام اقدام‌های فرهنگی و اجتماعی موثر و ارتقای مهارت‌ها بهترین و مهمترین شیوه برای مبارزه با این بلای خانمانسوز است.

اصلانی یادآورشد: اگر تمام مرزها را ببندیم، از سلاح‌های مدرن استفاده کنیم و تمام نیروهای نظامی و انتظامی بسیج شوند به لحاظ اینکه ایران مسیری است که مواد مخدر باید از آن عبور کند باز هم وارد کشور می‌شود و نمی‌توان جلو آن را گرفت.

این مقام مسوول اظهارداشت: در همین راستا براساس تفاهم‌نامه ستاد مبارزه با مواد مخدر و وزارت آموزش و پرورش طرح یاریگران زندگی تبیین و ابلاغ و در سال تحصیلی جاری عملیاتی می‌شود.

اصلانی اضافه کرد: طرح یاریگران زندگی براساس مطالعات انجام شده با حضور فرهیختگان و دانشمندان در قالب هیات اندیشه‌ورز با هدف پیشگیری از آسیب مواد مخدر تهیه و اجرا می‌شود این طرح از سوی ۲۵ گروه مرجع توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر احصا و در اجرای این طرح فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش بعنوان رکن اصلی، پایه و بنیادی می‌تواند راه را برای سایر وزارتخانه‌ها از جمله وازرت علوم،تحقیقات و فناوری، ستاد نیروهای مسلح، فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان، معاونت زنان و امور خانواده، نخبگان ورزشی، حوزه علمیه قم و سازمان تبلیغات اسلامی در قالب تفاهم نامه نقش‌آفرینی کند.

معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاکید بر اینکه وجود یک دانش‌آموز معتاد نیز در جامعه قابل قبول نیست گفت: همان‌طور که آسیب‌های اجتماعی مرز ندارد اعتیاد نیز مرز ندارد و باید همه دستگاه‌ها در کنار هم مراقب جوانان بعنوان نسل آینده جامعه باشیم.

وی یادآور شد: ستاد مبارزه با مواد مخدر در تلاش است با پیش‌بینی سیاست‌های پیشگیرانه متمایزتر از گذشته در حوزه فرهنگی و پیشگیری در حوزه اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی با استفاده از توان تمام گروه‌های مرجع اقدام کند.

این مقام مسوول گفت: ستاد مبارزه با مواد مخدر تفاهم نامه‌های متعددی با وزارتخانه‌های مختلف از جمله علوم، تحقیقات و فناوری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان، حوزه علمیه و ورزشکاران نخبه در راستای ریشه‌کنی اعتیاد منعقد کرده است.

وی تاکید کرد: ریشه‌کنی مواد مخدر به آگاهی مردم، صیانت درونی و تقویت قدرت نه گفتن است که تلاش می‌شود با برگزاری این نشست‌ها به هدف‌های پیش‌بینی شده در این بخش برسیم.

اصلانی گفت: با شکست استکبار جهانی در هشت سال دفاع مقدس آنها تلاش کردند با ترویج قاچاق مواد مخدر و آلوده کردن جوانان و نوجوانان ایران به انقلاب اسلامی ضربه بزنند در همین ارتباط آنها تصمیم می‌گیرند بعنوان منادیان امنیت وارد افغانستان شوند.

وی ادامه داد: اما بعد از استقرار استراتژی و راهبرد آنها تغییر کرد و باعث شد کشت مواد مخدر در افغانستان که تا سال ۲۰۰۰ در سطح ۶ هزار هکتار انجام و مجموعه تولید از ۹۰ به ۲۰۰ تن افزایش یافت و کشت خشاش با ۵۰ برابر افزایش در سال ۲۰۱۷ به بیش از ۲۶۸ هزار هکتار رسید.

اصلانی اضافه کرد: در سال ۲۰۰۰ عمده مصرف مواد مخدر در ایران تریاک بود و کیلویی ۲۷ تا ۳۰ هزار تومان در داخل کشور خرید و فروش می‌شد اما بعد از استقرار آمریکایی ها قیمت مواد مخدر در سال ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ به ۳۵۰ هزار تومان رسید و امروز مواد مخدر در کشور بین سه تا سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شد.

وی بیان کرد: بعد از مدتی تولید هروئین با خلوص بالا شکل گرفت و با قیمت پائین تر ارائه شد و کسانی که مواد مخدر از نوع تریاک مصرف می‌کردند روبه مصرف هروئین آوردند که به لحاظ قیمتی پایین‌تر بود و در گام بعد کراک را تولید کردند که به دلیل ناخالصی فراوان باعث سوءمصرف معتادان و مرگ و میر آنان شد.

اصلانی گفت: این یکی از سیاست‌های استکبار جهانی بود که بعنوان بهانه ایجاد امنیت در افغانستان مستقر شد ولی باعث افزایش کشت تولید مواد مخدر، اقدام‌های ناامنی و تربیت گروه‌های آموزش دیده برای قاچاق مواد مخدر به صورت مسلحانه و تجهیز آنها به انواع و اقسام سلاح‌های پیشرفته و مدرن شد.

وی با بیان اینکه بر اساس شیوع شناسی مواد مخدر در کشورهای دیگر در سال ۲۰۰۵، این آمار از ۵.۲ به ۵.۶ افزایش یافته است اضافه کرد: امروز خیلی‌ها معتقدند اگر مواد مخدر را آزاد کنیم مشکلات ما در جامعه کمتر می‌شود چه بسا مواد مخدر در زمان طاغوت کوپنی بود ولی امروز وضعیت بسیار متفاوت با ۴۰ سال گذشته است.

اصلانی اظهار کرد: امروز بیش از ۸۰۰ نوع از انواع مواد مخدر روانگردان در کشورهای اروپایی تولید می‌شود که با توجه به اقدام‌های پیشگیرانه در زمان حاضر بیش از پنج تا ۶ نوع آن در کشور وجود ندارد و آن هم با اقدام‌ها، اطلاع رسانی و آگاه سازی در حال کنترل هستیم.

وی گفت:در حوزه مقابله با مواد مخدر تاکنون ۳هزار و ۸۱۴ شهید و ۱۲ هزار جانباز در شرق و شمال غرب کشور برای حفظ جامعه، جوانان و نوجوانان تقدیم شده است.

وی بیان کرد: سوال این است که چرا بعد از این همه مبارزه باز هم با افزایش مواد مخدر در جامعه روبه‌رو هستیم و چرا سن اعتیاد پائین آمده است که باید گفت این یک توطئه سازمان یافته متعلق به استکبار جهانی است که ما بعنوان جمهوری اسلامی درخط مقدم هستیم .

اصلانی گفت: امروز از مجموعه تولید ناخالص ملی ۱۱.۲درصد صرف هزینه مواد مخدر در کشور می‌شود که با این پول می‌توان صدها دانشگاه، مدرسه، سد و امکاناتی که در حوزه فنی و علمی در توسعه و آبادانی کشور نقش آفرینی کنند و امروز برای تامین آنها با مشکل روبه‌رو هستیم تامین شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بوشهر

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط