هرآنچه درباره تیک باید بدانید


یک کارشناس ارشد روانشناسی گفت: تمام تیک‌ها در افراد به صورت حرکات غیر ارادی و صدا‌های ناگهانی، سریع و تکرار شونده دیده می‌شوند.

الهام پورمولایی کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی درباره عارضه تیک در کودکان گفت: به زبان ساده تمام تیک‌ها در افراد به صورت حرکات و صدا‌های ناگهانی، سریع و تکرار شونده دیده می‌شوند که با درگیری یکی از عضلات همراه خواهند شد و خارج از کنترل ارادی افراد است.

این کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی با اشاره به انواع تیک‌ها در کودکان اظهار کرد: تیک‌ها معمولا به مشخصه‌های ساده، پیچیده و حرکتی- کلامی (صوتی) تقسیم می‌شوند که تیک‌های دسته آخر به معنای تیک طوره هستند. بیشترین میزان شیوع این دسته تیک‌ها در سنین ۱۱ سالگی در کودکان رخ می‌دهد و درصورت مزمن شدن ممکن است تا سنین میانسالی هم در افراد دیده شود.


پورمولایی افزود: پریدن پلک یا تیک چشم ها، خارش بینی، شانه انداختن، حرکت ابرو و چانه که در صورت افراد نمایان است از شایع‌ترین انواع تیک هاست، ولی تیک‌های ساده کلامی به معنای صاف کردن گلو، عطسه، سرفه و خروپف دیده می‌شوند.

درمان بیماری تیک تا چه مدتی طول خواهد کشید؟

این کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی درباره درمان تیک‌ها گفت: مدت زمان درمان تیک‌های معمولی و ساده در کودکان تا ۶ ماه بیشتر زمان نمی‌برد، اما مدت زمان بهبود تیک‌های مزمن بیشتر از ۶ تا ۱۲ ماه طول خواهد کشید.

منشا بیماری تیک در کودکان چیست؟

او افزود: طبق آمار‌های انجام شده ۷۵ درصد درمان تیک‌های کودکان بیشتر از ۶ ماه طول نمی‌کشد و درصورتی که درمان تیک بیشتر از ۱۲ ماه بهبود نیافت در این هنگام باید با روش‌های رفتار درمانی و ریلکسیشن در جهت کاهش تیک کودکان بکوشیم.

پورمولایی با اشاره به عوامل تشدید کننده تیک در کودکان اظهار کرد: استرس موثر‌ترین عامل افزایش تیک در کودکان است و والدین خانواده باید به علت غیر ارادی بودن این بیماری در فرزند خود به آن بی توجه باشند چرا که در این صورت با واکنش نشان دادن و مسخره کردن منجر به ترسیدن و افزایش اضطراب در افراد مبتلا به بیماری تیک خواهند شد.

او افزود: مصرف نکردن مواد غذایی و خوراکی حاوی کافئین مانند: شکلات، قهوه و فست فود کمک شایانی به کاهش بیماری تیک در کودکان خواهد کرد.

مردان بیشتر به تیک مبتلا خواهند شد یا زنان؟

این کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی تصریح کرد: مردان نسبت به بانوان ۳ برابر بیشتر به بیماری تیک مبتلا می‌شوند و شروع بیماری تیک در کودکان قبل از سنین ۱۸ سالگی است که بیشترین دامنه شروع تیک در آن‌ها طبق انتشار آمار روانپزشکی آمریکا از سن ۷ تا ۱۱ سالگی آغاز می‌شود و ممکن است ۵ تا ۲۴ درصد افراد کم سن به بیماری تیک مبتلا شوند.

او افزود: در صورتی که تیک در کودکان بیشتر از ۸ ماه طول کشید والدین می‌توانند با مراجعه کودک خود به روانپزشک از زجر کشیدن خود و فرزندانشان جلوگیری کنند.

پورمولایی گفت: اگر تیک در کودکان به صورت مزمن افزایش پیدا کند باید با تجویز دارو و رفتار درمانی توسط روانشناسان و والدین بهبود پیدا کند چرا که بیشترین اختلالات تیک از طریق والدین به دلیل نفوذ استرس و اضطراب در فرزندان خود و حساسیت زیاد انجام می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس