حمیدی مقدم: داوران بخش «شهید آوینی» مستقلند


حمیدی مقدم: داوران بخش «شهید آوینی» مستقلند

دبیر جشنواره سینماحقیقت درباره اهمیت و جایگاه بخش «شهید آوینی» گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، جایزه شهید آوینی یکی از بخش‌های مهم جشنواره سینماحقیقت است که هرساله تعدادی از مستندهای راه‌یافته به جشنواره در آن شرکت می‌کنند. امسال نیز تعدادی مستند از حوزه هنری، روایت فتح و خانه مستند انقلاب اسلامی در آن حضور دارند. درباره اهمیت بخش شهید آوینی و همینطور اختلاف‌نظرهایی که درباره آن وجود دارد با «محمد حمیدی مقدم» دبیر جشنواره سینما حقیقت گفت‌وگوی کوتاهی انجام دادیم.

حمیدی مقدم درباره جایگاه این بخش از جشنواره سینمایی در ابتدا بیان کرد: در بخش شهید آوینی 29 فیلم حضور دارد که از این میان 7 فیلم با بخش ملی مشترک است. داوران این بخش همانطور که باخبر شدید سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد، مسعود فراستی و مهدی قربان‌پوراند. این بخش از ارزش فنی و کیفی بسیار مهمی برخوردار است و برخلاف برخی از گفته‌ها بخشی است که از نظر هنری و کیفی دارای ارزش و جایگاه بسیار مهم راهبردی برخوردار است.

وی در ادامه بیان کرد: شاید برخی از فیلمسازان بگویند که چرا باید فیلم ما در بخش شهید آوینی اکران شود؟ درحالی که این بخش بسیار مهم است و قدرت ویژه‌ای در سینمای مستند دارد. کارگردانان و تهیه‌کنندگان آن در سال‌های قبل جزو بهترین مستندسازان کشور شناخته شدند. برای داوری و نظرات آنان باید بگویم که کاملاً مستقل و نظرات دیگر داوران در آن بی‌اثر است.

7 فیلمی که مشترک میان بخش شهید آوینی و ملی است در حال نزدیک‌تر کردن ارتباط با یکدیگرند و اینکه این 7 فیلم از بخش ملی در جایزه شهید آوینی شرکت می‌کنند نشانه اهمیت این بخش است.

«حمیدی مقدم» در پاسخ به این سوال که محورهایی که در جایزه شهید آوینی حاکم است چیست گفت: راهبردهای مختلفی در این بخش حضور دارد: گفتمان انقلاب اسلامی، ارزش‌های ملی-دینی مانند سبک زندگی اسلامی-ایرانیما و حوزه‌های جدید انقلاب و دفاع مقدس که در زندگی معاصر امروز دیده می‌شود. بنابراین حوزه و قلمرو آن بسیار گسترده است و مسائلی مانند بیداری اسلامی، فلسطین، شهدا و خانواده‌های آن‌ها و... همگی در این بخش مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و فیلم‌ها را دارای یک برد و نگاه دیگری می‌‌کند و فکر می‌کنم که فیلم‌های این بخش با دستاوردهای جدیدی که دارد کسب می‌کند و قدرتی که این بخش دارد در حال بروز رسانی از نظر «زیبایی‌شناسی» و جذابیت‌های بصری و روایی است.

وی در پایان درباره ارتباط‌گیری با مستندسازان پیشکسوت انقلاب و دفاع مقدس برای جشنواره گفت که از برخی از چهره‌ها استفاده کرده‌ایم و ان شاالله سال بعد نیز بر گسترده‌کردن این حوزه همکاری خواهیم کرد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بایدن: ایران به‌دنبال محو اسرائیل است