لزوم احداث کانال‌های سیلاب‌بر برای کنترل سیلاب‌های خوزستان


لزوم احداث کانال‌های سیلاب‌بر برای کنترل سیلاب‌های خوزستان

استاندار خوزستان بر لزوم احداث کانال‌های سیلاب‌بر برای کنترل سیلاب‌های احتمالی تاکید کرد.

غلامرضا شریعتی در جلسه قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده که امروز یکشنبه (۱۷ آذرماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: با اقدامات انجام شده، بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده، تعمیر، تجهیز و نوسازی مدارس، پرداخت خسارت‌های کشاورزان، ترمیم و بازسازی پل‌ها و جاده‌ها و مسیرهای آسیب‌دیده در سیل اخیر و همچنین آغاز عملیات ترمیم و احداث سیل‌بندها با برنامه‌ریزی درست پیش می‌رود. در برخی نقاط سرعت کمتر است اما با توجه به شرایط پیش ‌رو و بارش‌های آینده باید سریع‌تر اقدامات تکمیل و عقب‌افتادگی‌ها جبران شوند تا سال آبی را به خوبی پشت‌سر بگذاریم.

وی افزود: درست است که میزان بارندگی‌های امسال نسبت به سال گذشته کمتر است اما این میزان بارندگی نسبت به درازمدت افزایش یافته است که امیدواریم این روند ادامه داشته باشد تا هم ظرفیت سدهای خوزستان تکمیل شود و هم شرایط را بدون خسارت یا با کمترین خسارت طی کنیم.

به گزارش ایسنا، استاندار خوزستان گفت: مقاومت و پایداری ما مقابل سیل‌های پیش ‌رو نسبت به سال گذشت افزایش یافته است زیرا تجربیات ما بیشتر شده است. امیدواریم طبق پیش‌بینی‌ها تمهیدات مورد نیاز اندیشیده و اقدامات لازم انجام شود.

وی بیان کرد: اکنون مساله‌ای که با آن دست به گریبان هستیم، بحث احداث کانال‌های سیلاب‌بر است که باید این مشکل حل شود. در حوضه مارون و زهره، کانال سیلاب‌بر وجود دارد و تقریبا نگران سیل در این حوضه‌های آبریز نیستیم زیرا اگر میزان دبی بالاتر برود، آب از طریق کانال‌های سیلاب‌بر به دشت‌ها و بعضا کانال‌های ریزگرد هدایت می‌شود.

استاندار خوزستان ادامه داد: در حوضه کرخه، دز و کارون، کانال سیلاب‌بر وجود ندارد و اگر ورودی رودخانه بیش از حد متعادل شد و ذخیره آب پشت سد بیش از حد مجاز رسید، باید رهاسازی انجام دهیم. اگر این کانال‌ها وجود نداشته باشند، رهاسازی خسارت‌بار خواهد شد و آسیب جدی وارد می‌کند.

شریعتی عنوان کرد: بحث احداث کانال‌های سیلاب‌بر را به رئیس جمهور و مسئولان ذیربط اطلاع دادم و دستورات خوبی در این زمینه داده شده و باید کار انجام شود.

وی تصریح کرد: اگر کانال سیلاب‌بر خسرج احداث شود، می‌تواند تا ۹۰۰ مترمکعب بر ثانیه، آب به سمت تالاب هورالعظیم هدایت کند و از تخریب‌هایی که رودخانه کرخه می‌تواند ایجاد کند، جلوگیری کند البته اگر منحرف نشود. سال گذشته حداکثر جریان آبی که از کرخه خارج شد، ۲۵۰۰ مترمکعب بر ثانیه بود که اگر ۹۰۰ مترمکعب بر ثانیه از مسیر کانال‌ها منتقل می‌شد، خسارت‌ها بسیار کاهش می‌یافت.

استاندار خوزستان افزود: همچنین در حوضه دز و کارون باید از نهر مالح استفاده شود و شرایط به نحوی مهیا شود که ۵۰۰ مترمکعب بر ثانیه آب منتقل کنیم. در حال حاضر تنها می‌توانیم ۵۰ مترمکعب بر ثانیه آب منتقل کنیم که با تمهیدات اندیشیده شده، در نهایت می‌توانیم میزان انتقال آب را به ۱۰۰ مترمکعب برسانیم. اگر بتوانیم این میزان را به ۵۰۰ مترمکعب بر ثانیه برسانیم، مسیر امیدوارکننده‌ای در پیشگیری از سیلاب‌های احتمالی است. در این زمینه رئیس جمهور دستورهایی دادند اما این کار در پیچ و خم‌های اداری و تامین منابع مالی قرار دارد.

وی عنوان کرد: در زمینه دیگر زیرساخت‌های خوزستان از جمله آب، برق و فاضلاب کار به خوبی در حال پیش رفتن است. راه‌های روستایی نیز دچار مسائل جدی هستند که مقداری از این مسائل در حال حل شدن است و در بخشی دیگر نیاز به کمک داریم.

شریعتی ادامه داد: بحث فاضلاب اهواز جدی و اساسی است که در پی تاکید مقام معظم رهبری پیگیری این موضوع در حال انجام است اما این کار نیازمند عزم ملی است. تصفیه‌خانه فاضلاب غرب اهواز را احداث خواهیم کرد و تصفیه‌خانه فاضلاب شرق نیز احداث می‌شود اما ایستگاه پمپاژ آن باقی مانده است که باید از مسیری اعتبارات مورد نیاز آن تامین شود.

استاندار خوزستان بیان کرد: خطوط انتقال نیز فرسوده و دچار مشکل هستند اما اگر ایستگاه پمپاژ و کلکتورها احداث شوند، بیش از ۷۰ درصد رضایت‌بخشی ایجاد خواهد شد.

وی عنوان کرد: اگر کار ایجاد شبکه فاضلاب و کانال‌های سیلاب‌بر انجام شود، کمک جدی به پایداری، مقاوم‌سازی و سازگاری خوزستان در برابر آسیب‌های احتمالی خواهد شد.

کیامرث حاجی‌زاده مدیرکل مدیریت بحران خوزستان نیز در این جلسه اظهار کرد: حدود یک سال از سیلاب بهمن‌ماه سال گذشته در خوزستان می‌گذرد. در طول یک سال اخیر 22 استان در سطح کشور درگیر سیلاب شدند اما به دلیل اینکه خوزستان، استان آبریز هشت استان دیگر است، ماندگاری آب در خوزستان بیشتر بوده است.

وی ادامه داد: این موضوع باعث شده بود که خوزستان زمان بیشتری در مواجهه با سیلاب و همچنین بازسازی سپری کند اما علی‌رغم همه این شرایط با تدابیر صحیح، در بحث پرداخت خسارات و تعمیرات و احداث واحدهای آسیب‌دیده پیشتاز بوده است که این موضوع جای تشکر دارد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی