لیزر CO2 (لیزر دی اکسید کربن) یکی از اولین لیزرهای گازی است که امروزه توسعه زیادی پیدا کرده است. لیزرهای دی اکسید کربن، لیزرهایی با موج مداوم، همراه با بالاترین قدرت هستند که هم اکنون در دسترس می باشند. این لیزرها کارایی بالایی دارند. در ادامه این مقاله ار بخش زیبایی, پوست و موی دکتر سلام به توضیج کامل درباره لیزر CO2 و موارد کاربرد، مزایا و عوارض جانبی آن پرداخته و با آن آشنا می شویم.

لیزر CO2 چیست؟ + موارد کاربرد، مزایا و عوارض جانبی آن

موارد کاربرد لیزر CO2

کاربرد صنعتی (برش و جوش)

به دلیل وجود قدرت زیاد (همراه با هزینه مناسب برای لیزر)، لیزرهای CO2 اغلب در کاربردهای صنعتی جهت برش و جوشکاری مورد استفاده قرار می گیرند، در حالی که از لیزرهای سطح پایین تر برای حکاکی استفاده می شود.

کاربرد پزشکی (جراحی بافت نرم)

لیزرهای دی اکسید کربن درانجام جراحی بسیار مفید هستند زیرا آب (که بیشترین بافت بیولوژیکی را تشکیل می دهد) فرکانس نور این لیزرها را به خوبی جذب می کند. برخی از مصارف پزشکی این نوع لیزرها عبارتند از: عمل جراحی لیزر پوست و شکل گیری مجدد پوست (لیزر صورت که اساساً شامل برداشتن یک لایه پوست برای توسعه مجدد کلاژن است).

لیزرهای CO2 ممکن است با از بین بردن برجستگی ها یا غلاف هایی در پوست برای درمان برخی از شرایط پوستی مانند hirsements papillaris genitalis استفاده می شود. از لیزرهای CO2 می توان برای از بین بردن ضایعاتی مانند کیست نیز استفاده کرد. محققان در اسرائیل در حال آزمایش استفاده از لیزرهای CO2 برای جوش دادن بافت های انسانی ، به عنوان جایگزینی برای بخیه های سنتی هستند. لیزر CO2 10.6 میکرومتر لیزر بهترین لیزر جراحی برای بافت نرم است که در آن برش و هموستاز به صورت تابشی حاصل می شود.

لیزرهای CO2 در مقایسه با سایر طول موج های لیزرهای مختلف ، مناسب ترین روش برای استفاده در جراحی بافت نرم در انسان ها و حیوانات هستند. مزایای این روش شامل خونریزی کمتر، زمان جراحی کوتاه تر، خطر عفونت کمتر و تورم کمتر بعد از عمل است. برنامه های کاربردی این نوع لیزر شامل زنان و زایمان، دندانپزشکی، جراحی دهان و فک و صورت و بسیاری از موارد دیگر است. لیزر CO2 با طول موج 9.25 – 9.6 میکرومتر گاهی در دندانپزشکی برای تخریب بافت سخت استفاده می شود.

دیگر کاربردها

از آنجا که جو نسبت به نور مادون قرمز کاملاً حساس است، از لیزرهای CO2 نیز با استفاده از تکنیک های LIDAR برای ردیابی در ارتش استفاده می شود. از لیزرهای CO2 برای غنی سازی اورانیوم استفاده می شود. اتحاد جماهیر شوروی از لیزر CO2 به عنوان یک سلاح درون مدار برای از بین بردن ماهواره های SDI استفاده می کند.

کاربردهای پوستی لیزر CO2

از دستگاه بیوپسی پانچ گرفته تا پیشرفته ترین سیستم های لیزر ، در این روش به کار برده شده است. بسیاری از این فن آوری ها با منسوخ شدن سایر روش های پیشین در حال توسعه هستند. بعضی از آن روش ها از بین رفتند و جای خود را به روش های ایمن تر و موثر تر برای درمان دادند. در مقایسه با یک دهه پیش ، تخصص های پوست بسیار پیشرفته تر از گذشته شده است.

در حالی که فن آوری های جدید جایگزین فن آوری های جدید شده اند اما برخی از فن آوری های قدیم هنوز جایگاه خود را حفظ کرده اند. لیزر CO2 قدیمی (CO2) ممکن است یکی از چنین مواردی باشد که از گذشته تاکنون پابرجا مانده است. با وجود این ، آسیب ها و عوارض پس از روش های درمانی قدیمی تر باعث شده که برخی از آن روش ها امروزه منسوخ شوند.

لیزر CO2 چیست؟ + موارد کاربرد، مزایا و عوارض جانبی آن

لیزر CO2 و برنامه ریزی درمانی و ملاحظات بیهوشی

در همه موارد لیزر درمانی جای زخم، قرمزی بعد از عمل، رنگ پریدگی و افزایش فشار خون اتفاق می افتد. درمان با لیزر CO2 دردناک است، بنابراین تقریباً همیشه به بیهوشی نیاز است. برای مشکلات کوچکی مانند میلییا ، بی حسی موضعی ممکن است کافی باشد. برای سایر مشکلات عمیق تر ، ممکن است ترجیحا از بیهوشی عمومی یا موضعی نفوذی استفاده شود. از آنجا که در این نوع درمان ممکن است آلودگی و به همراه آن خطر عفونت باشد ، باید دستگاه مکش نیز موجود باشد.

ماسک های جراحی نیز در حین عمل لیزر باید استفاده شوند. ممکن است پس از عمل ، نرم کننده های موضعی یا کرم ها و پمادهای آنتی بیوتیک تجویز شوند. آنتی بیوتیک های خوراکی به ندرت مورد نیاز است، اما باید آنتی بیوتیک های پیشگیری کننده ضد ویروس به بیماران مبتلا به تب خال هرپس سیمپلکس که تحت عمل جراحی مجدد قرار گرفته اند، ارائه شود. بهتر است از روش های تجدید مجدد لیزر برای بیماران مبتلا به ایزوترتینوئین خودداری کنید.

بازسازی لیزر CO2

نسل جدید لیزرهای دی اکسید کربن دقیقاً می توانند لایه های نازک پوست را با حداقل آسیب به ساختارهای اطراف، درمان کنند. در موارد تجدید لیزر CO2 نیز پوست به سرعت تغییر می کند و بهبود می یابد.

لایه برداری مجدد پوست با لیزر CO2

احیا مجدد پوست با لیزر نوعی روش مراقبت از پوست است که توسط متخصص پوست یا پزشک انجام می شود. این روش شامل استفاده از لیزر برای بهبود بافت و ظاهر پوست است. بسته به نیازهای فردی ، متخصصین پوست ممکن است لیزرهای مختلف را توصیه کنند. لیزرهای تخریب کننده قابل استفاده شامل دی اکسید کربن (CO2) یا اربیوم هستند که برای خلاص شدن از زخم، زگیل و چین و چروک های عمیق از روش های لیزر CO2 استفاده می شود.

اربیوم برای خطوط و چین و چروک های ظریف تر، به همراه سایر مشکلات سطحی پوست مورد استفاده قرار می گیرد. هر دو نوع لیزر، لایه های خارجی پوست را از بین می برند. از طرف دیگر لیزرهای غیرمخرب هیچ لایه ای از پوست را از بین نمی برند. این نوع از لیزرها شامل نور پالس و لیزرهای پالس شده هستند. لیزرهای غیرمخرب ممکن است برای مشکلات پوستی مانند روزاسه، رگ های عنکبوتی و نگرانی های پوستی مربوط به آکنه استفاده شوند.

لیزر CO2 چیست؟ + موارد کاربرد، مزایا و عوارض جانبی آن

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره رگ های عنکبوتی (اسکلروتراپی)

مکانیسم اثر لیزر CO2

لیزرهای دی اکسید کربن سالهاست که در درمان مشکلات مختلف پوستی غیر سرطانی (خوش خیم) و سرطانی (بدخیم) مورد استفاده قرار می گیرد. نسل جدید لیزرهای دی اکسید کربن از انرژی نوری بسیار کوتاه پالس (ultrapulsed) یا پرتوهای نور مداوم استفاده می کنند که بصورت یک الگوی اسکن تحویل داده می شوند. این لیزرها لایه نازکی از پوست را با حداقل آسیب با استفاده از حرارت بر می دارند. چنین لیزرهایی در درمان چین و چروک ها، زخم ها و همچنین سایر مشکلات خوش خیم پوستی مانند زگیل ها و… مورد استفاده قرار می گیرند.

روش تجدید لیزر CO2 به سرعت در حال پیشرفت و تکامل است. توانایی جوان سازی پوست های چروکیده و آفتاب زده توسط این فناوری جدید متحول شده است. بازسازی مجدد پوست با لیزر CO2 یکی دیگر از ابزارهای موجود در گزینه های درمانی است که شامل محصولات Retin-A® ، لوسیون ویتامین C، اسیدهای آلفا هیدروکسی، لایه برداری شیمیایی، میکرودرم ابریژن، افزایش کلاژن یا افزایش چربی و سم بوتولینوم برای کاهش خطوط صورت و زخمهای صورت است. بیماران میبایست جراحان آموزش دیده و با تجربه را برای جراحی لیزر جستجو کنند.

هزینه جراحی لیزر CO2 چقدر است؟

درمان مجدد پوست با لیزر یک روش زیبایی محسوب می شود ، بنابراین تحت پوشش بیمه پزشکی نیست. هزینه انواع لیزرهای مورد استفاده متفاوت است اما هزینه کلی لیزر بستگی به تعداد جلسات مورد نیاز و همچنین منطقه مورد جراحی دارد. برخی از متخصصان پوست با تجربه نیز ممکن است در هر جلسه هزینه بیشتری بگیرند. تا زمانی که به نتایج دلخواه خود نرسید ، به چندین جلسه استفاده مجدد از لیزر نیاز دارید.

آماده سازی برای جراحی لیزر CO2

کار خود را با مشورت با یک جراح پلاستیک یا متخصص پوست شروع کنید تا بدانید که آیا گزینه خوبی برای این کار هستید یا خیر. الزاما پزشکی را انتخاب کنید که آموزش و تجربه در زمینه احیای مجدد پوست با لیزر را داشته باشد. پزشک پس از در نظر گرفتن تاریخچه پزشکی، سلامتی فعلی و نتایج مطلوب ، تشخیص خواهد داد که کدام روش درمانی با لیزر برای شما مناسب است. در صورت ابتلا به زخم سرماخوردگی یا تاول های تب با پزشک خود مشورت کنید. تجدید سطح پوست با لیزر می تواند باعث آسیب پذیری بیشتر افراد شود.

اگر تصمیم دارید که برای بازسازی مجدد پوستتان از لیزر استفاده کنید، پزشک از شما می خواهد که 10 روز قبل از عمل از مصرف هرگونه دارو یا مکمل هایی که می تواند بر لخته شدن خون تأثیر بگذارد مانند آسپرین، ایبوپروفن یا ویتامین E خودداری کنید. اگر سیگار می کشید، باید دو هفته قبل و بعد از عمل سیگار کشیدن را متوقف کنید. سیگار کشیدن می تواند روند بهبودی را طولانی تر کند. اگر مستعد ابتلا به لکه یا تاول هستید، ممکن است پزشک قبل از عمل آنتی بیوتیک تجویز کند تا از عفونت های باکتریایی و ویروسی جلوگیری کند.

بیشتر بخوانید: اصول برطرف کردن تاول

در طول و بعد از عمل چه انتظاری می توان داشت؟

به طور کلی، انجام مجدد لیزر CO2 ، با استفاده از بی حسی موضعی با داروهای آرام بخشی که از طریق خوردن یا تزریق وریدی انجام می شود، به صورت سرپایی انجام می شود. مناطقی که باید تحت درمان قرار بگیرند با بی حسی موضعی بی حس می شوند. در صورتی که درمان برای تمام صورت باشد از بی حسی عمومی استفاده شود. ممکن است چین و چروک اطراف چشم، دهان یا پیشانی به صورت جداگانه درمان شود، یا ممکن است عمل بازسازی مجدد پوست صورت به طور کامل و یک جا صورت بپذیرد.

بازسازی مجدد پوست با استفاد از لیزر معمولی ، 30 تا 45 دقیقه طول می کشد و درمان کامل صورت 1 تا 2 ساعت به طول می انجامد. پس از انجام عمل جراحی لیزر به مدت 24 ساعت پوست باید به همان حالت باقی بماند سپس مناطق تحت عمل لیزر را دو تا پنج بار در روز با محلول نمک یا محلول رقیق سرکه تمیز کنید.

پس از آن از پمادهایی مانند وازلین، اوسرین و آکوافوری استفاده می شود. این نوع مراقبت برای جلوگیری از ایجاد هر نوع زخم که می تواند زمان بهبودی را طولانی تر کند، در نظر گرفته شده است. به طور کلی، بسته به ماهیت شرایطی که تحت درمان قرار گرفته و شدت تنظیمات لیزر، مناطق تحت لیزر در طول 10 تا 21 روز بهبود می یابند. هرچه تنظیمات قوی تر باشد، زمان بهبودی طولانی تر می شود.

لیزر CO2 چیست؟ + موارد کاربرد، مزایا و عوارض جانبی آن

پس از بهبود مناطق تحت لیزر، آرایش بدون روغن ممکن است برای استتار رنگ صورتی مایل به قرمز که عموماً بعد از استفاده مجدد از لیزر دیده می شود، استفاده شود. آرایش بخصوص با زمینه سبز برای قرمزی پوست مناسب است. قرمزی در محل های تحت درمان با لیزر عموما طی دو تا سه ماه از بین می رود، اما ممکن است تا شش ماه نیز برای برطرف شدن کامل زمان ببرد.

بیمارانی که رنگ پوست تیره دارند، خطر بیشتری برای قرمز شدن پوست دارند، اگرچه ممکن است هرکس بعد از درمان با لیزر تحت تأثیر این وضعیت قرار گیرد. این مسئله ممکن است با استفاده از ماده سفید کننده قبل از عمل به حداقل برسد. همچنین ممکن است با ادامه استفاده از این ماده پس از بهبود، کاهش یابد. به بیماران توصیه می شود که چهار هفته قبل از درمان با لیزر از قرار گرفتن در معرض آفتاب خودداری کنند و از قبل و بعد از عمل لیزر از ضد آفتاب استفاده کنند.

عوارض جانبی لیزر CO2

میلیا، که برجستگی های کوچک سفید یا کیست مانند هستند و ممکن است در طی دوره بهبودی در مناطق تحت لیزر ظاهر شوند. اینها ممکن است با تمیز کردن ملایم با مواد شوینده یا توسط متخصص پوست در مطب از پوست برداشته شود. ممکن است بعد از تجدید مجدد لیزر، آکنه رخ دهد. این مشکل ممکن است به خودی خود برطرف شود، یا با درمان های معمولی آکنه درمان شود.

افزایش فشار خون و به ندرت ، کاهش فشارخون ممکن است در مناطق تحت لیزر ایجاد شود. به طور کلی، در نواحی تحت فشار خون می توان از کرم های سفید کننده استفاده کرد تا رنگدانه ها را محو کنند. هیپوپیگمانتاسیون برای درمان مشکل تر است. ممکن است هرپس سیمپلکس به خصوص بعد از استفاده مجدد از لیزر در اطراف دهان رخ دهد. با تهیه داروی ضد ویروس قبل از عمل و ادامه آن به مدت 7 تا 10 روز بعد از عمل می توان از این اتفاق جلوگیری کرد.

با مصرف آنتی بیوتیک قبل از عمل و ادامه آن از 7 تا 10 روز بعد از عمل می توان از عفونت های باکتریایی جلوگیری کرد. احتمال تورم بعد از انجام لیزر وجود دارد و با تجویز استروئیدهای عضلانی کاهش می یابد. به بیماران توصیه می شود شب ها روی بالش اضافی بخوابند تا به کاهش تورم کمک کند. خوردن بستنی یخی نیز در 24 تا 48 ساعت اول مفید است. زخم، اگرچه اتفاق افتادنش بسیار نادر است، اما ممکن است در مناطق تحت لیزر اتفاق بیفتد. ترک سیگار به دلیل اثرات مضر آن در روند بهبودی بسیار توصیه می شود.

لیزر CO2 و مراقبت از پوست

برای محافظت از پوست تازه لیزر شده، استفاده از ضد آفتاب روزانه بعد از بهبودی لازم است. ضد آفتاب با طیف گسترده که هر دو اشعه ماوراء بنفش B و ماوراء بنفش A را پوشش دهد، توصیه می شود. یک ضد آفتاب مخصوص که دارای فاکتور محافظت در برابر آفتاب (SPF) حداقل 30 روز است، باید روزانه استفاده شود. استفاده از مرطوب کننده لیبرال پس از بهبودی نیز توصیه می شود. بیماران ممکن است تقریباً شش هفته بعد از عمل و یا مطابق دستور پزشک، کاربرد محصولات اسید گلیکولیک رتین-آ و یا گلیکولیک را از سر بگیرند.

لیزر CO2 چیست؟ + موارد کاربرد، مزایا و عوارض جانبی آن

لیزر CO2 برای چه مواردی استفاده می شود؟

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) طیف وسیعی از دستگاه های لیزر CO2 را برای درمان اختلالات پوستی تصویب کرده است.

بیماری های پوستی زیر می توانند با استفاده از پرتوهای لیزر CO2 درمان شوند:

علائم برجسته شده خال زگیل های ویروسی رینوفیما جای زخم آکنه زخم های کلوئیدی و هیپرتروفیک پیری پوست خطوط و چین و چروک صورت علائم کشش کراتوز اکتینیک رنگدانه ناهموار (لکه های قهوه ای و کروک، لنتیگنین ، ملاسما) پاپول های آلت تناسلی مروارید شکل

موارد منع استفاده از لیزر CO2

درمان با لیزر CO2 ممکن است در شرایط زیر نامناسب باشد:

بیمارانی که انتظارات غیر واقعی دارند ، مانند افرادی که به دنبال ریشه کن کردن کامل چین و چروک یا زخم هستند. بیمارانی که استعداد جای زخم های کلوئیدی و هیپرتروفیک دارند افرادی که در 6 ماه گذشته ایزوترتینوئین مصرف کرده اند عفونت های پوستی باکتریایی یا تبخال ساده (زخم های سرد) در منطقه موردنظر که باید تحت درمان قرار گیرند بیماری های بافت همبند لایه برداری عمیق یا پوستی شیمیایی قبلی ویروس نقص ایمنی انسان (HIV) یا عفونت هپاتیت C

مراقبت های بعد از عمل لیزر CO2

برای کاهش خطر عفونت ، مواردی که برای بیماران ممکن است تجویز شوند عبارتند از:

پیشگیری ضد ویروسی با آکیلووویر یا موارد مشابه آنتی بیوتیک ها ضد عفونی کننده صورت

لیزر CO2 چیست؟ + موارد کاربرد، مزایا و عوارض جانبی آن

آیا عوارض جانبی برای تجدید لیزر CO2 وجود دارد؟

عوارض جانبی ناشی از لیزر CO2 ممکن است شامل موارد زیر باشد:

عوارض خفیف

میلییا آکنه درماتیت پریورال روزاسه تماس با درماتیت

عوارض جانبی متوسط

عفونت های موضعی باکتریایی پوستی، تبخال قرمزی طولانی مدت فشار خون بالا بعد از التهاب تاخیر در کاهش فشارخون

عوارض جانبی شدید

فیبروز (زخم) زخم هایپرتروفیک عفونت های پوستی، تبخال ساده یا استافیلوکوک اکستروپیون (پلک افتاده دائم)

مزایای استفاده از لیزر CO2

درمان با لیزر CO2 برای شرایط پوستی مناسب با این درمان فواید زیر را به همراه دارد:

درمان با انتخاب بالا و با دقت بالا هزینه کم مواد مصرفی نسبت به درم ابریژن و لایه برداری شیمیایی کمتر تهاجمی است آسیب کوتاه – مدت زمان بهبود حدود 2 هفته است

بازسازی پوست با لیزر اربیم یا لیزر CO2

قرار گرفتن در معرض لیزر اربیم به منظور از بین بردن خطوط سطحی و متوسط ​​و عمیق و چین و چروک روی صورت، دست ها ، گردن یا قفسه سینه طراحی شده است. یکی از مزایای استفاده مجدد از لیزر اربیم، سوختن حداقلی بافت های اطراف است. این لیزر عوارض جانبی کمتری مانند تورم، کبودی و قرمزی ایجاد می کند.

بنابراین زمان بهبودی معمولا سریع تر از زمان بهبودی با استفاده از لیزر CO2 می باشد. در بعضی موارد، بهبودی فقط یک هفته طول می کشد. از پزشک خود بپرسید که چه مدت طول می کشد تا بهبودی کامل ایجاد شود. اگر رنگ پوست تیره تری دارید، ممکن است استفاده مجدد از لیزر اربیم برای شما بهتر باشد.

لیزر CO2 در مقابل لیزرهای اربیم

از لیزر YAG برای از بین بردن خطوط سطحی و متوسط ​​و چروک های عمیق روی صورت، دست ها، گردن یا قفسه سینه استفاده می شود. تجدید لیزر YAG زمان ریکاوری سریعتر و عوارض جانبی کمتری نسبت به لیزر CO2 دارد اما برای خط و چروک های عمیق کمتر موثر است.

لیزر CO2 چیست؟ + موارد کاربرد، مزایا و عوارض جانبی آن

عوارض درمان با لیزر CO2

در این روش نگرانی های اصلی پس از درمان عبارتند از: عفونت ، دیسپیگمانتاسیون ، اریتمی بعد از درمان و جای زخم. عمق مشکل هر چه بزرگ تر باشد، احتمال تأثیر نامطلوب بیشتر است. رنگ پریدگی دائمی پس از درمان یکی از دلایل کاهش استفاده از روش هایبازسازی پوست با لیزر CO2 در جهان غرب است. خطر بالای پرفیگمنتاسیون در بیماران مبتلا به فتوتایپ پوست IV نیز یک دیگر از دلایل عدم تمایل متخصصین پوست در استفاده از لیزر CO2 برای این گروه از بیماران است.

جراحی لیزر CO2 و روند بهبودی

هر دو سیستم لیزر CO2 و YAG دارای انواع مختلف بوده و عمدتا برای زیبایی، جای زخم های آکنه مانند و چین و چروک استفاده می شوند. استفاده از آن ها در عمل های جراحی غیر زیبایی به طور کامل مورد بررسی قرار نگرفته است. به طور خلاصه، در حالی که کسی دچار محدودیت هایی در استفاده از لیزر CO2 است و به بررسی سایر روها می پردازد، برای یک متخصص پوست جراحی واقعی، روش های دیگر گزینه های مناسب تری نسبت به لیزر CO2 است.

انتظارات پس از جراحی

اگرچه برخی از جراحان پوست مجدداً عمل جراحی لیزر را انجام می دهند ، اما این روش از روش های جراحی پوستی به حساب نمی آید. با این وجود ، لازم است مطمئن شوید که پوست شما به خوبی بهبود یافته. این باعث می شود خطر ابتلا به عوارض جانبی کاهش یافته و به شما در رسیدن به نتایج مطلوب کمک می کند.

بیشتر بخوانید: ده دستور برای اینکه به راحتی چین و چروک پوست را از بین ببرید

عوارض جانبی و مدت زمان آن

بهبودی کامل معمولاً بین 3 تا 10 روز طول می کشد. به عنوان یک قاعده کلی ، هرچه منطقه درمانی بزرگ تر و لیزر عمیق تر باشد، مدت زمان بهبودی طولانی تر می شود. به عنوان مثال، بهبودی پس از درمان لیزر ablative ممکن است تا سه هفته طول بکشد. در طول بهبودی، پوست شما ممکن است بسیار قرمز و پوسته پوسته شود.

لیزر CO2 چیست؟ + موارد کاربرد، مزایا و عوارض جانبی آن

لایه برداری اندکی نیز رخ خواهد داد. برای کاهش هر گونه تورم می توانید از بسته‌های یخ استفاده کنید. در حالی که نیازی نیست در کل مراحل بهبودی در خانه باشید، اما از رفتن به مناطقی که احتمال وجود میکروب و عفونت زیاد است مانند سالن های ورزشی و بیمارستان ها خودداری کنید.

پاکسازی

باید طبق روال مراقبت از پوستتان را در برنامه روزانه خود قرار دهید. شما باید دو تا پنج بار در روز منطقه لیزر شده را تمیز کنید. به جای استفاده از پاک کننده معمولی خود، از یک محلول شور یا سرکه که توسط پزشک توصیه می شود، استفاده کنید. برای اطمینان از تمیز ماندن پوست، باید از پانسمان های جدید نیز استفاده کنید. یک مرطوب کننده روزانه همچنین می تواند به روند بهبودی کمک کند، اما حتما این کار را ابتدا زیر نظر پزشک خود انجام دهید.

حفاظت

پوست شما ممکن است تا یک سال بعد از انجام هر روش لیزر به منظور زیبایی، تا یک سال به آفتاب حساس باشد. استفاده از کرم های ضد آفتاب با حداقل SPF 30 می تواند به شما در کاهش خطر آفتاب سوختگی کمک کند. شما باید برای محافظت از پوست خود هر روز صبح (حتی اگر هوا ابری باشد) از ضد آفتاب استفاده کنید. و حتما در طول روز کرم ضد آفتاب خود را تجدید کنید.

انتظار چه نتیجه ای باید داشته باشید

درمان های لیزر معمولا عوارض جانبی ندارند ، اما ممکن است برای دستیابی به نتایج مورد نظر خود به چندین روش درمانی نیاز داشته باشید. از طرف دیگر ممکن است با یک جلسه درمانی به نتیجه مورد انتظار خود برسید. نتایج فردی بر اساس بر اساس ویژگی های فردی مختلف، متفاوت است. هنگامی که جلسات درمانی خود را انجام دادید ، می توانید انتظار داشته باشید که نتایج بدست آمده تا چندین سال به طول انجامد. با این حال، نتایج دائمی نیستند. ممکن است لازم باشد مراحل درمانی را در بعضی مواقع تکرار کنید.

لیزر CO2 چیست؟ + موارد کاربرد، مزایا و عوارض جانبی آن

چگونه متخصص پوست خود را انتخاب کنید

با توجه به ماهیت ظریف این روش ، کار با متخصص پوست با تجربه بسیار مهم است. به جای اینکه به اولین متخصص پوست که رسیدید او را انتخاب کنید، با متخصصان زیادی ملاقات کرده و سپس تصمیم بگیرید.

قبل از رزرو نوبت لیزر درمانی برای پوست ، سؤالات زیر را از متخصص پوست خود بپرسید:

تجربه شما در مورد نوع پوست من و نگرانی های خاص پوست من چیست؟ آیا نمونه کارهایی با تصاویر قبل و بعد از مشتری خود دارید؟ شرایط من چگونه می تواند بر نتیجه تأثیر بگذارد؟ آیا کاری هست که باید قبل از موعد لیزر انجام دهم؟ در طول بهبودی چه انتظاری می توان داشت؟ به نظر شما چند جلسه نیاز دارم؟