رسالت رسانه ملی؛ ترویج ساده زیستی یا تجمل گرایی


رسالت رسانه ملی؛ ترویج ساده زیستی یا تجمل گرایی

شفقنا رسانه- چند روز پیش برنامه آشپزی پخت کیک با ورق طلا از شبکه پنج سیما (شبکه تهران) پخش شد. پخش این برنامه در شرایطی صورت گرفت که مردم کشور غرق در مشکلات معیشتی و اقتصادی و شوک ناشی از افزایش قیمت بنزین بودند. اگرچه روز بعد شبکه پنج مجبور به عذرخواهی شد با این حال عملکرد این رسانه باعث […]

رسالت رسانه ملی؛ ترویج ساده زیستی یا تجمل گرایی

شفقنا رسانه- چند روز پیش برنامه آشپزی پخت کیک با ورق طلا از شبکه پنج سیما (شبکه تهران) پخش شد. پخش این برنامه در شرایطی صورت گرفت که مردم کشور غرق در مشکلات معیشتی و اقتصادی و شوک ناشی از افزایش قیمت بنزین بودند. اگرچه روز بعد شبکه پنج مجبور به عذرخواهی شد با این حال عملکرد این رسانه باعث اعتراض مردم و کارشناسان رسانه شد و چنین اقدامی را مساوی با لاکچری بازی های برخی از کاربران اینستاگرام دانستند.

باید توجه داشت که پخش چنین برنامه هایی نیازمند تأمل و توجه کارشناسانه تری است چراکه از یکسو آموزش چنین مسائلی به دلیل مخاطب عام داشتن رسانه ملی حرکت درستی نیست و از سوی دیگر میل و ذائقه مردم نباید از سوی رسانه ملی به مصرف گرایی سوق داده شود. به همین دلیل نیاز است تا این رسانه ترویج ساده زیستی را به عنوان یک ضرورت اساسی و مهم در برنامه های خود بگنجاند. نه اینکه به تهیه خوراکی های لاکچری از جنس طلا روی بیاورند.

از سوی دیگر با توجه به رخدادهای اخیر و نگرانی مردم از افزایش احتمالی قیمت ها و وضعیت اقتصادی شان نیاز است تا رسانه ملی با ریشه یابی دغدغه مردم در حوزه معیشت، به دنبال راهکار باشد. درحالی که چنین اقدامی اینگونه رمزگشایی خواهد شد که مشکلات و گرفتاری های مردم به چشم نظاره گر رسانه ملی نمی آید، رسانه ای که نه تنها باید ملی و مردمی باشد بلکه به یک رسانه لاکچری پسند و سلبریتی ساز تبدیل شده است و در مواقع بحرانی با شتابی بیش از حد تصور بنیان های اخلاقی جامعه و افق رسانه ای خود را نشانه گرفته تا ساده زیستی را از جامعه دور و مصرف گرایی و مصرف پروری را باز آفرینی کند.

فراتر از همه این موارد آنچه در رمزگشایی دیگر مخاطبان این رسانه خواهد ماند این است که مردم نه تنها میل شان به بی میلی نسبت به تلویزیون انباشت می شود، بلکه در آینده ای نه چندان دور شبکه های پرمخاطبی همچون شبکه پنج دیگر به سمت تولید برنامه های همگانی پسند و ارزشی گام برنخواهد داشت. ادامه این روند از سوی رسانه ملی در مقایسه با شبکه های اجتماعی می تواند به ناکارایی و ناشیانه عمل کردن آن در آینده منجر شود.

در حالی که رسانه ملی همواره باید از قِبَل کار کارشناسی شده و مشورت با خبرگان ارتباطاتی برنامه های خود را ارزیابی کند و بدون بازخورد و بازفرست مخاطبین، کارشناسان رسانه و علوم ارتباطات خوراک رسانه ای را تهیه نکند.

∗ مطالب ما را در کانال تلگرامی شفقنا رسانه (mediashafaqna@) دنبال کنید

∗ نقد و نظر و سوژه های خود را از طریق ارتباط با ادمین کانال(shafaqnamedia_admin@) به ما بگویید.

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر