هر روز 15 مورد تغییر اراضی کشاورزی در البرز اتفاق می افتد


هر روز 15 مورد تغییر اراضی کشاورزی در البرز اتفاق می افتد

فرمانده یگان حفاظت سازمان امور اراضی کشور گفت: در حال حاضر حدود 100 هزار پرونده تغییر کاربری اراضی کشاورزی در مراجع قضایی سراسر کشور باز است.

‌سرهنگ ابراهیم حسن آبادی ظهر امروز یکشنبه 17 آذرماه در مراسم آغاز فعالیت یگان حفاظت امور اراضی جهاد کشاورزی استان البرز و معرفی فرمانده این یگان با اشاره به وضعیت بحرانی البرز در تغییر کاربری اراضی کشاورزی، اظهار کرد: بعد از تهران، البرز رکوردار تغییر اراضی کشاورزی در کشور است.

وی با اشاره به وضعیت آب وهوایی خاص البرز که باعث افزایش آمار تغییر کاربری اراضی کشاورزی برای تبدیل به ویلا شده، ادامه داد: تا پایان آبان سه هزار و۷۶۹ مورد تغییر کاربری اراضی کشاورزی در البرز شناسایی شده که به طور میانگین می توان گفت روزانه حدود ۱۵ مورد است.

حسن آبادی توضیح داد: ۴۵ درصد از اراضی تغییر کاربری داده شده قلع و قمع شده اند، افزود: یگان حفاظت با بهره مندی از سامانه ارتباطی ۱۳۱ موفق به شناسایی بسیاری از این اراضی شده است.

وی اظهارکرد:‌ در هشت ماهه امسال ۹ هزار و ۶۹۰ مورد تماس با سامانه ۱۳۱ استان البرز انجام شده که ۷۳۸ مورد از آن ها اخبار مرتبط با تغییر کاربری اراضی است.

فرمانده یگان حفاظت سازمان امور اراضی کشور با اشاره به تشکیل پرونده قضایی برای تغییر کاربری زمین های کشاورزی گفت: ‌در حال حاضر حدود ۱۰۰ هزار پرونده تغییر کاربری اراضی کشاورزی در مراجع قضایی سراسر کشور باز است.

وی افزود:‌ انتظار می‌رود سازمان‌های مرتبط با حفاظت از اراضی با بررسی این پرونده‌ها به دنبال کاهش این آمار باشند.

حسن آبادی ادامه داد: این فرماندهی سعی دارد از ظرفیت های مختلف کشور از جمله دهیاری‌ها، رسانه‌ها، سمن‌ها، بسیج و امامان جمعه و جماعات برای حفاظت از اراضی و تغییر کاربری غیرقانونی آن استفاده کند.

وی با اشاره به تشکیل مقر فرماندهی در مناطق مختلف کشور افزود: در ۳۴ نقطه کشو مقر فرماندهی تعریف شده که فرماندهان 22 نقطه آنمعرفی شده اند و تا پایان سال جاری برای تمام استان ها فرمانده یگان حفاظت امور اراضی معرفی شود.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی گفت: یکی از راه‌ها برای جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی شناسایی بنگاه های معاملات ملکی غیرمجاز است.

این مسئول افزود: این بنگاه ها بسترسازوقوع جرم هستند و مراکزی که بدون مجوز اقدام به فروش و قطعه قطعه کردن اراضی می کنند از طریق اماکن نیروی انتظامی و اتاق اصناف شناسایی و پلمب شوند.

فرمانده یگان حفاظت امور اراضی کشاورزی کشورتوضیح داد: در کنار شناسایی این بنگاهها، زمین خواران نیز باید شناسایی و برای آنان در مراجع قضایی تشکیل پرونده شود.

وی با تاکید بر نقش جوامع محلی و دهیاران در شناسایی تغییر اراضی کشاورزی گفت: از این افراد انتظار می رود برابر قانون هر گونه تعرضی در اراضی ملی و کشاورزی را به مقامات قضایی اعلام کنند چون اگر این کار به درستی انجام شود در روستاها شاهد تغییر کاربری نخواهیم بود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه البرز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل