سازمان‌هایی که موجب فرار مغزها می‌شوند!


سازمان‌هایی که موجب فرار مغزها می‌شوند!

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین گفت: 95 درصد سازمان‌های ایرانی چشم‌انداز و مأموریت برای خود ترسیم نکرده‌اند که این یک آسیب است و عدم توجه به چشم‌انداز و مأموریت موجب خروج مغزها از کشور می‌شود.

مرتضی موسی‌خانی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در همایش افتتاحیه هفته پژوهش که در پارک علم و فناوری استان قزوین اظهار کرد: ۹۵ درصد سازمان‌های ایرانی چشم‌انداز و مأموریت برای خود ترسیم نکرده‌اند که این یک آسیب است چراکه چشم‌انداز و مأموریت مبتنی بر ارزش‌هاست.

وی ادامه داد: عدم توجه به چشم‌انداز و مأموریت موجب خروج مغزها از کشور می‌شود؛ در بازار مردم از کالایی استقبال می‌کنند که مطلوبیت و ارزش‌افزوده برای آنان ایجاد کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین گفت: فناوری که در حوزه ارزش‌ها نباشد محکوم به شکست است؛ در ابتدای هر ایده‌ای باید نیاز مشتری را شناسایی و بر اساس آن ایده را به محصول تبدیل کرد.

وی بیان کرد: در حقیقت مطلوبیت برتر آن چیزی است که مشتری حاضر است بهای آن را پرداخت کند، به همین جهت نباید از ایده‌هایی که چنین ویژگی را ندارند حمایت کرد.

موسی‌خانی در توصیه به شرکت‌های دانش‌بنیان بابیان اینکه قبل از ورود رقبا به بازار باید از آن خارج شد، خاطرنشان کرد: کسب رقابت مزیتی پایدار مهم است و اگر ایده‌ای منفعت استراتژیک پایدار ایجاد نکند به ورشکستگی منجر می‌شود؛ در حقیقت اگر یک ارزش را حفظ نکنیم دیگران وارد بازی خواهند شد و درنهایت شرکت ورشکسته می‌شود.

چرا پژوهش‌های اجتماعی عملیاتی نمی‌شوند؟

خدیجه ایراندوست، عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام خمینی (ره) نیز در این مراسم با اشاره به اینکه امروزه آسیب‌های اجتماعی ازجمله مسائلی است که جامعه با آن دست‌به‌گریبان است، ادامه داد: دانشگاه‌ها مسائل اجتماعی را مورد پژوهش قرار می‌دهند ولی متأسفانه نتایج تحقیقات وارد جامعه و عملیاتی نمی‌شود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: مشکلات و مسائل اجتماعی را به دو روش می‌توان در دانشگاه بررسی کرد نخست آنکه برخی از مسائل در قالب پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد موردبررسی قرار گیرد و در گام بعدی برخی از مشکلات را می‌توان توسط هسته علمی دانشگاهی ازجمله اساتید بررسی و برای آن راه‌حل ارائه کرد.

وی با اعلام اینکه از طریق دانشکده علوم اجتماعی جلسات متعددی با نهادهای مرتبط ازجمله بهزیستی و اداره کل ورزش و جوانان برگزار کردیم، بیان کرد: ولی باید به این نکته توجه داشته باشیم که سیاست‌گذاری پژوهشی باید جامعه‌نگر باشد و ارگان‌ها نیز این نگاه را به دانشگاه داشته باشند.

ایراندوست تصریح کرد: باید مشکلات را غربال و توسط پژوهش کاربردی آنان را رفع کرد، در حوزه صنعت ارتباط مطلوبی بین صنایع و دانشگاه وجود دارد که در عرصه اجتماعی نیز باید شاهد پیوند نهادهای اجتماعی با دانشگاه باشیم تا پژوهش‌های اجتماعی نیز عملیاتی شوند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403