فیسک: ریاض پشت پرده انتقال تسلیحات به سوریه بوده است


فیسک: ریاض پشت پرده انتقال تسلیحات به سوریه بوده است

یک تحلیلگر برجسته انگلیسی با تحقیقاتی به این نتیجه رسیده که عربستان سعودی پشت پرده انتقال تسلیحات از بوسنی به «حلب» برای مقابله با دولت اسد بوده است.

به گزارش گروه بین‌‌الملل خبرگزاری فارس، «رابرت فیسک» روزنامه‌نگار و تحلیلگر روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» در یادداشتی به تأمین‌کنندگان سلاح در جنگ‌های منطقه غرب آسیا و دیگر نقاط جهان اشاره کرد و به این نقطه رسید که عربستان سعودی در پشت پرده انتقال تسلیحات از بوسنی به حلب برای مقابله با دولت «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه بوده است.

وی مقدمه این یادداشت را با طرح این سؤال آغاز کرد که همیشه دلم می‌خواست بفهمم که سلاح‌ها از کجا می‌آیند و چه کسانی «همدستان مشتاق» جنگ‌هایی هستند که من شاهد آن بوده‌ام؟

در سال 1996، سازندگان بوئینگ در عمق جنوب آمریکا، منشأ پرتاب موشکی بودند که صهیونیست‌ها به سمت یک آمبولانس در لبنان پرتاب کردند.

فیسک ادامه داد: «در نتیجه آن حمله دو زن و چهار کودک کشته شدند. من حتی به ایالت «جورجیا» آمدم و با تولیدکنندگان این موشکی که این افراد را کشت، ملاقات کردم».

وی سپس به جنگ سوریه اشاره کرد و نوشت: «و در سوریه، در عمق زیرزمینی که اقامتگاههای بمباران شده النصره-القاعده در حلب، صدها خمپاره به همراه اسناد حمل و نقل آن و آموزش‌های کارخانه آن یافتم- قرار بود اینها علیه رژیم (بشار) اسد (رئیس‌جمهور سوریه) مورد استفاده قرار گیرد. اما چه کسی این (سلاح‌ها) را تأمین کرده است؟»

وی سپس توضیح داد که این سلاح‌ها در شهر «نووای تراونیک» بوسنی ساخته شده‌ است.

فیسک درباره سازنده این سلاح‌ها نوشت که یکی اسنادی که مربوط به حمل و نقل این سلاح‌ها بود به نام توزیع‌کننده این سلاح‌ها اشاره کرده بود و این اسم «عفت کرنیچ» بود.

این نویسنده در این خصوص توضیح داد: «حس کردم، قطعاً اعتقاد داشتم که می‌توانم این مرد را پیدا کنم....با این اعتقاد که این مرد در نووای تراونیک است و با او حرف می‌زنم، عازم این شهر شدم. او را پیدا کردیم. در یک بعدازظهر شنبه در یک روستای مجاور در حال چمن زنی بود».

بنا به گفته این تحلیلگر انگلیسی، کرنیچ وقتی سندهایی را مشاهده کرد که من از حلب آورده بودم، به اسمش اشاره کرد و گفت: «این امضای من است».

طبق این گزارش، سعودی‌ها این سلاح‌ها را به حلب فرستاده بودند و کرنیچ در این خصوص توضیح داد که یک وزیر سعودی و سه افسر نظامی عربستان در کارخانه با وی ملاقات داشتند.

فیسک توضیح داد که کرنیچ، انسان محترم و خوبی از یک حزب قدیمی کمونیست «یوگسلاو» بوه است و تلاش داشته حقیقت را بیان کند و «درک کرد که من دنبال این هستم که بدانم این خمپاره‌ها چطور به سوریه رسیده است؟»

طبق این گزارش، سعودی‌ها طوری انکار می‌کنند که ارسال‌کننده این سلاح‌ها بودند که گویی این اسناد و خمپاره‌ها ساختگی بوده و می‌گویند که هیچ نقشی در این ندارند.

با این حال فیسک متفاوت از عربستان فکر می‌کند و درباره سلاح‌های حلب توضیح داد: «اطمینان دارم که این سلاح‌ها به عربستان سعودی و سپس ترکیه منتقل شده است و سپس از طریق مرز سوریه به شهری منتقل شده است که من این سلاح‌ها را در آنجا پیدا کردم. (این شهر) در 12 مایلی از مرز و در حلب واقع شده بود».

نویسنده این روزنامه در بخش آخر این گزارش نوشت که تعداد خمپاره‌هایی که در آن زیرزمین در حلب پنهان شده بود، بیشتر از تمام سلاح‌هایی بود که ارتش بریتانیا در اختیار دارد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر| دژ محمدعلی خان دزفول اثری خارق‌العاده از معماری طبیعت