اعجاز دست ها در هنر سفالگری


  اعجاز دست ها در هنر سفالگری

هنرمندان جوان خراسان جنوبی که در زمینه سفالگری فعالیت دارند با اعجاز دستان خویش نقش و نگارهایی زیبا با رنگ‌های مختلف بر این ظرف‌ها کشیده و زیبایی آن را دوچندان می کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، سفال سازی و رشته های مرتبط با آن در زمره هنرهای پرپیشینه ایران قرار دارد که همواره با آثار متعدد و متنوع در متن زندگی و در معماری کشورمان حضور داشته و دارای جایگاه مناسبی بوده است.

از بررسی هنرهای ایرانی پیش از تاریخ مدون و نیز در دوران ایران باستان، این نکته را میتوان دریافت که سفال، کاشی و بعدها سرامیک یکی از هنرهای مطرح و پررونق ایرانی بوده و امروزه در خراسان جنوبی جایگاه ویژه ای دارد.

با ترکیب خاک رس و آب؛ گل سفالگری به عنوان ماده اولیه ساخت ظروف سفالی به دست می آید؛ این هنر که ذوق بشری لازمه شکل دهی آن است از نظر روانشناسان موجب آرامش در انسان می شود. هنرمند سفالگر خاک بی‌جان را با آب در هم می‌آمیزد و به دل آتش می‌سپارد تا به ظرفی ارزشمند و هنرمندانه تبدیل شود.

امروز هنرمندان و جوانان زیادی از دل کویر بلند شده و در زمینه سفالگری خلق هنر می کنند. نمایش اثرهایی زیبا و کهن بر روی ظروف سفالی تنها گوشه ای از مهارت های هنرمندان خراسان جنوبی است.

«فاطمه محمودی» از جمله هنرمندانی بوده که در عین جوان بودن هنرش را بر روی سفال پیاده می کند و یادگاری هایی زیبا به جا می گذارد. این دانشجوی هنرمند با بیان اینکه علاقه و انگیزه شرط اول برای انجام هر کاری است، می گوید: کار سفال و سرامیک را از یک سال گذشته در دانشکده هنر آغاز کردم.

با تعمق در آثار این هنرمند به راحتی می توان زوایایی از هنر شرق را لمس کرد. وی که ۲۲ سال سن دارد، بیان می کند: سفالگری ترکیبی از آب و خاک و آتش و اندیشه است که با تلاش دستان خلاق هنرمند شکل می گیرد و بیشتر تکنیک های کار سفال با دست بوده و آب روی کار، لعاب خاصی است.

این هنرمند جوان می گوید: نقاشی بر روی سفال به دو روش صورت می گیرد یکی نقاشی روی لعاب که دورنگی نامیده می شود و روش دوم نقاشی زیر لعاب که به زیر رنگی مرسوم است.

محمودی که تنوع کار و بازی با رنگ‌ها را دوست دارد، سعی می‌کند چه در محصولات کاربردی همچون ظروف و یا چه تزئینی، تغییراتی در رنگ‌ها داشته باشد. به گفته او اگر هنرمند بتواند اثری را که انتظار دارد بدرستی و زیبایی خلق کند، آن اثر از درون خالقش سخن خواهد گفت و این خواسته هر هنرمندی است، که در اینصورت به ایده آل خود رسیده است.

این هنرمند سفالگر با اشاره به مشکلات پیش رو ادامه می دهد: هزینه ها در رشته هنر به ویژه در کار سفال زیاد است چراکه کوره، گل و لعاب زمان و هزینه زیادی می خواهد.

این جوان صنعتگر با بیان اینکه تاکنون از کوره دانشگاه برای انجام فعالیت هایم استفاده کرده ام، می گوید: برای خریداری کوره نیازمند حداقل ۳۰ میلیون تومان تسهیلات هستم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر به تنهایی در این رشته فعالیت می کنم، می افزاید: باتوجه به علاقه زیادی که به کار سفال سرامیک دارم، توسعه و اشتغالزایی در دستور کارم قرار دارد.

محمودی بازار فروش را یکی از مشکلات پیش رو دانست و بیان می کند: در حال حاضر محصولاتم را از طریق یکی از گالری های سطح شهر به فروش می رسانم.

وی ادامه می دهد: برای اولین بار در چهارمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی شرکت کرده ام که تاکنون مورد استقبال خوبی از سوی مردم قرار گرفته است.

محمودی با اشاره به طرح های استفاده شده بر روی ظروف می گوید: در ابتدا از طرح های ماهی استفاده می کردم اما اکنون طرح های زنان سلجوقی را استفاده می کنم که قریب به ۶۰ طرح در دست دارم.

پایان پیام/375

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...