سودان جنوبی همه پرسی برگزار می کند


سودان جنوبی همه پرسی برگزار می کند

تهران - ایرنا - روزنامه سودانی سودان تریبیون روز یکشنبه گزارش داد که دولت اعلام کرده است تنها راه برون رفت از بحران سیاسی در این کشور ، برگزاری همه پرسی در ایالت های بحران زده است.

براساس این گزارش، "مارتین الیا لومورو" وزیر امور کابینه دولت سودان جنوبی امروز گفت که رئیس جمهوری این کشور پیشنهاد داد که تنها راه برون رفت از بحران عدم توافق صلح ایالت هایی که همچنان با آن مخالفت می ورزند، برگزاری همه پرسی در این ایالت ها است.

وی در این خصوص گفت: در جلسه ای که روز جمله میان اعضای کابینه و نمانیدگان 32 ایالت و احزاب سیاسی سودان جنوبی برگزار شد "سالوا کی یر" رئیس جمهوری گفت که تنها یک همه پرسی می تواند امنیت را در این کشور به ویژه در ایالت هایی که هنوز با مخالفان دولت همراهی می کنند برقرار کنند و تنها با این امنیت است که می توان توافق صلح بر زمین مانده را محقق ساخت".

رئیس جمهوری در این نشست از طرح 10 ایالتی شدن این کشور مخالفت کرد و بر امضای موافقت نامه صلح میان همه احزاب و گروه های این کشور برای برون رفت از بحران در سیاست داخلی و خارجی تاکید کرد.

براساس این گزارش، چهارشنبه گذشته در نشستی که احزاب و گروه های متخاصم سودان جنوبی با حضور دیوید مومبوزا، فرستاده ویژه آفریقای جنوبی برای نظارت بر روند اجرای توافق صلح در جوبا برگزار کرده بودند، نتوانستند میان خود به توافق برسند و تلاش های بین المللی در این خصوص را به بن بست رساندند.

در واقع به دنبال انتقاد "ریک ماچار" رهبر مخالفین سودان جنوبی از اجرای کند توافقات امنیتی، آخرین فرصت تشکیل دولت ائتلافی نیز در این ماه در سودان جنوبی از دست رفت.

در پی همه تلاش های بی حاصل برای توافق صلح در سودان جنوبی برای تشکیل دولت وحدت ملی بود که دولت آمریکا سفیر خود در جوبا را به واشنگتن فراخواند.

به گزارش روز جمعه خبرگزاربی آسوشیتدپرس، سازمان ملل نیز بعد از شکست این مذاکرات با صدور بیانیه ای اعلام کرد که دولت سودان جنوبی علاقه چندانی به پیروی از روح توافق نامه های امنیتی ندارد و با اقدامات اخیر خود توافق صلح را به به خطر می اندازد.

کارشناسان سازمان ملل متحد که مسئولیت نظارت بر تحریم های سودان جنوبی را برعهده دارند، در گزارش خویش از اجرای آهسته توافق صلح که در سپتامبر (شهریور) ۲۰۱۸ برای پایان دادن به جنگ داخلی پنج ساله امضاء شد، ابراز نگرانی کردند.

دولت سودان جنوبی و مخالفان در ماه اوت (مرداد) توافقی را در مورد تشکیل دولت وحدت ملی امضا کردند که به موجب آن، تمام طرف های اصلی نزاع شامل دولت، مخالفان و گروهی از زندانیان سیاسی سابق، در این دولت شرکت خواهند کرد.
از مهم ترین احزاب مخالف دولت سودان، جنبش خلق برای آزادی سودان، حزب کمونیست، حزب کنگره خلق، جبهه متحد دمکراتیک و حزب لیبرال خلق است.
جوبا پایتخت سودان جنوبی دوشنبه گذشته میزبان نشست کوچک سران کشورهای عضو 'ایگاد' برای بررسی چگونگی اجرای توافق صلح و شروع دوره انتقالی بود.
شورشیان سودان جنوبی روز سه شنبه ضمن متهم کردن نیروهای دولتی به حمله به مواضع این گروه در ایالت نفت خیز وحدت، این اقدام را زیر پا گذاشتن توافق صلح این کشور دانستند.
«ویلیام گاتجیات دنگ» سخنگوی شورشیان گفت: نیروهای دولتی در 2 روز گذشته در جریان حملات جدید، مواضع این گروه را در مناطق مختلف ایالت وحدت، هدف قرار داده اند.
ایالت وحدت در سودان جنوبی شاهد شدیدترین زد و خورد در جریان درگیری هایی بوده که هزاران کشته و بیش از 2 میلیون و 200 هزار بی خانمان برجا گذاشته است. 500 هزار نفر از بی خانمان ها از سودان جنوبی گریخته اند.
سودان جنوبی دسامبر سال 2013 به ورطه جنگ داخلی سقوط کرد. در آن زمان مناقشه ای بین «سالوا کی یر» رییس جمهوری این کشور و «ریک ماچار» معاون سابق وی بالا گرفت که در نهایت به درگیری بین طرفین منتهی شد.
طرفین درگیر در سودان جنوبی به دلیل فشار همسایگان این کشور و احتمال اعمال تحریم ها، توافق صلح را امضا کردند، اگرچه بارها یکدیگر را به نقض این توافق با انجام حملات بیشتر متهم کردند.

پس از گشت یک سال از آغاز جنگ داخلی در کشور آفریقایی سودان جنوبی، حدود 4 میلیون نفر از مردم این کشور نیز برای تامین نیازهای اساسی نظیر آب و غذا با مشکل مواجه اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی