ساخت گوشت و پوست مصنوعی خودترمیم شونده


ساخت گوشت و پوست مصنوعی خودترمیم شونده

ایران اکونومیست-دانشمندان استرالیایی ادعا می‌کنند ماده ژل مانندی ساخته‌اند که قدرت و استحکام پوست، رباط و حتی استخوان‌های واقعی را دارد و می‌تواند خود را ترمیم کند.

ساخت گوشت و پوست مصنوعی خودترمیم شونده

برخی از هیدروژل‌ها تحمل فشار مکانیکی را دارند، برخی دیگر می‌توانند خود را ترمیم کنند و گروهی نیز می‌توانند شکل و رنگ خود را تغییر داده و آن را به حافظه بسپارند. اما تاکنون هیچ دانشمندی موفق به گنجاندن هر سه این ویژگی‌ها در یک هیدروژل نشده بود. حال دانشمندان استرالیایی پس از انجام آزمایش‌های فراوان ادعا می‌کنند نخستین هیدروژل پویا را ساخته‌اند که قوی، محکم، مقاوم در برابر خستگی و خود ترمیم‌کننده است و هم‌زمان می‌تواند شکل خود را تغییر داده و آن را به حافظه بسپارد.

لوک کونال (Luke Connal) از دپارتمان شیمی دانشگاه ملی استرالیا در این باره می‌گوید: «با فرآیندهایی که در تولید این هیدوژل به کار گرفته‌ایم، می‌تواند چون پوست انسان خود را ترمیم کند.»

«هیدروژل‌ها معمولا ضعیف هستند اما ماده‌ای که ما ساخته‌ایم آنقدر قدرت دارد که می‌تواند به راحتی اشیای خیلی سنگین را بلند کرده و چون ماهیچه‌های انسان شکل خود را تغییر دهد.»

داشتن یک ماده انعطاف‌پذیر با چنین خواص شگفت‌آوری می‌تواند دستاوردی بزرگ در مسیر ساخت نسل جدید ربات‌های نرم و تجهیزات زیست‌پزشکی باشد.

برخلاف بسیاری از هیدروژل‌های دیگر که تغییر شکل آن‌ها ۱۰ دقیقه یا بیشتر طول می‌کشد، این هیدروژل جدید تنها در ۱۰ ثانیه خم می‌شود. محققان بر این باورند که این هیدروژل می‌تواند روزی چون یک ماهیچه مصنوعی حرکت کند.

پژوهشگران با استفاده از هیدروژل منحصربه‌فرد خود ورق‌های نازک گوشت و پوست انسانی نشکن ساختند. این ورق‌ها در واکنش به گرم و سرد شدن، به حالت‌های مختلف خم شده و تغییر شکل دادند و هم‌زمان با برگشتن دما به حالت اول، به شکل اولیه خود بازگشتند.

تیم استرالیایی همچنین در تلاش است تا این هیدروژل را به جوهری با قابلیت چاپ سه‌بعدی تبدیل کند.

گزارش کامل این پژوهش در مجله Advanced Materials منتشر شده است.

ایرنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک