ایران رتبه اول فرسایش خاک در جهان را دارد


ایران رتبه اول فرسایش خاک در جهان را دارد

اردبیل - ایرنا - رییس دانشکده کشاوزی و منابع طبیعی دانشگاه محقق اردبیلی گفت: ایران سه برابر متوسط جهانی فرسایش خاک داشته و در این زمینه رتبه اول دنیا را دارد.

دکتر اکبر قویدل روز یکشنبه در همایش روز جهانی خاک در سالن بصیرت دانشگاه محقق اردبیلی افزود: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته در کشور ما هر سال ۱۷ تن خاک در هر هکتار فرسایش می شود که در مجموع ۲ میلیارد تن خاک فرسایش می‌شود.

وی با بیان اینکه حفاظت خاک و آب از اصولی‌ترین پایه های توسعه پایدار است، اظهار داشت: فرسایش خاک بطور میانگین هر سال ۵۶ میلیارد دلار به اقتصاد کشور ضرر می رساند.

قویدل با اشاره به اینکه فرسایش خاک عواقب جبران ناپذیری از نظر اقتصادی، اجتماعی و سیاسی برای کشور دارد، بیان کرد: در معرض خطر قرار گرفتن امنیت غذایی جامعه از جمله عواقب فرسایش خاک است.

رییس دانشکده کشاوزی و منابع طبیعی دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به اینکه بیش از ۹۵ درصد نیاز غذایی بشر از خاک تامین می‌شود افزود: هدر رفت و فرسایش خاک به این سادگی قابل جبران نیست و با اینکه فرسایش خاک یک فرآیند طبیعی است اما فعالیت‌های انسانی باعث تشدید فرسایش خاک می‌شود.

وی گفت: با اینکه حفاظت از خاک وظیفه تمامی آحاد مردم جامعه است ولی مسئولان و متولیان باید با برنامه‌ریزی‌های دقیق و علمی در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای حل این مشکل قدم‌های اساسی بردارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارش باران و برف در برخی استان های کشور