تولید زیرکار صنایع دستی قلمزنی و میناکاری در استان مرکزی آغاز شد


تولید زیرکار صنایع دستی قلمزنی و میناکاری در استان مرکزی آغاز شد

اراک - ایرنا - معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: تولید زیرکار صنایع دستی قلمزنی و میناکاری با حمایت این اداره کل برای اولین بار در استان آغاز شد.

«قاسم کاظمی» روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این اداره کل کارگاهی در ابعاد ۲۰ مترمربع در قلعه حاج وکیل را در اختیار هنرمند اصفهانی مقیم اراک قرار داده تا به تولید تهیه مواد اولیه زیرکار و ظروف مسی خام در قلمزنی و میناکاری بپردازد.

وی اظهار داشت: حذف هزینه خدمات آب و برق کارگاه با هدف کمک به این هنرمند برای تامین نیاز علاقه‌مندان به رشته میناکاری از دیگر حمایت‌های اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: پیش از این هنرمندان میناکار و قلمزن این استان مجبور بودند مواد اولیه را از استان‌های اصفهان و زنجان تهیه کنند.

کاظمی افزود: این هنرمند در محل کارگاه با استفاده از شیوه سنتی ظرف میناکاری را تهیه و به میراث فرهنگی استان متعهد شده تا آموزش در محل کارگاه را به صورت استاد و شاگردی ارایه کند.

وی اظهار داشت: اداره کل میراث فرهنگی استان در تلاش است تا ۲ کارگاه لعاب سفید زیر کار مینا و مینای خانه‌بندی را هم راه‌اندازی کند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: حمایت از هنرمندان صنایع دستی، تولید ملی را رونق می‌دهد و اگر بخواهیم تولید ملی توسعه یابد باید از هنرمندان این حوزه حمایت کافی انجام شود.

کاظمی افزود: محصولات میناکاری در طول هشت سال اخیر به صورت جدی در استان تولید می‌شود و هنرمندان خوش‌ذوقی پرورش یافته‌اند که یکی از دغدغه‌های آنان تهیه مواد اولیه و زیرکار و ظروف مسی خام بود.

۳۴۸ رشته صنایع دستی در کشور وجود دارد که ۱۱۰ رشته آن در استان مرکزی فعال است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی