انجام آزمایش اچ آی وی با رضایت آگاهانه برای 98 درصد از خانم های باردار در چهارمحال و بختیاری


انجام آزمایش اچ آی وی با رضایت آگاهانه برای 98 درصد از خانم های باردار در چهارمحال و بختیاری

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری و سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: در حال حاضر برنامه پیشگیری از انتقال اچ آی وی از مادر به کودک در نظام شبکه ادغام یافته است و طی سال 1397-1395 و هشت ماهه امسال، 98 درصد از خانم های باردار با رضایت آگاهانه تحت آزمایش اچ آی وی قرار گرفته اند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان چهارمحال وبختیاری به نقل از وب دا ، سید راشد جزایری در تشریح برنامه PMTCT افزود: ۴ مورد تشخیص اچ آی وی قطعی شده و مبتلایان به خدمات متصل شده اند و نوزادان مادرانی که در این برنامه بیماریابی کشف شده اند، پیگیری شده و هیچ مورد مثبتی در این نوزادان وجود نداشته است.
وی در ادامه با اشاره به توالی سابقه ادغام اچ آی وی در نظام سلامت در ایران تصریح کرد: طرح مساله ادغام برای اولین بار در سال ۱۳۸۲ با تدوین بسته های ارائه خدمت بهورز، رابط بهداشتی، کارشناسان و پزشکان آغاز شد.
وی، تصویب ساختار مراکز مشاوره بیماری های رفتاری، ‌بازنگری وظایف سطوح مختلف با پیشرفت های جهانی برنامه ، کنترل اچ آی وی و تغییر رویکرد انجام آزمایش سطوح ارائه بسته خدمت (آموزش و اطلاع رسانی، خدمات پیشگیری ، آزمایش، مراقبت و درمان) و نیز سطوح ارجاع را از دیگر موارد مشخص شده در این برنامه برشمرد.
وی، رضایت آگاهانه ، حفظ محرمانگی و رازداری، مشاوره، تست معتبر و صحیح، برقراری ارتباط با سطوح ارائه دهنده خدمات مراقبت و درمان را از شروط اصلی برای انجام تست تشخیصی اچ آی وی برشمرد.
جزایری در ادامه، ایجاد تمایل به انجام تست، توصیه به انجام تست، انجام تست اولیه، اعلام نتیجه و ارجاع و ترغیب موارد مثبت برای تست تاییدی را برای انجام تست توصیه نمود و افزود: اگر چه اچ ای وی بعنوان یک معضل بهداشتی مهم است اما با انجام مراقبت های لازم قابل پیشگیری و کنترل است.
46
کد خبر 1328922

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه استانها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم خطرناک و خونسردانه سرقت کابل های برق در خرمشهر / سارق جوان زمینگیر شد + عکس