همه چیز درباره داروی آسبوتولول؛ داروی فشار خون و ضربان قلب نامنظم


همه چیز درباره داروی آسبوتولول؛ داروی فشار خون و ضربان قلب نامنظم

داروی آسبوتولول به عنوان یک داروی عمومی تحت نام تجاری «سکترال» در دسترس است؛ این دارو به صورت کپسول خوراکی برای درمان فشار خون بالا و ضربان قلب نامنظم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همه چیز درباره داروی آسبوتولول؛ داروی فشار خون و ضربان قلب نامنظم

ستاره |
سرویس سلامت - داروی آسبوتولول برای درمان فشار خون بالا و ضربان قلب نامنظم (آریتمی) تولید و روانه‌ بازار شده است. کاهش فشار خون بالا از مشکلات جدی و خطرناکی چون سکته مغزی، حمله قلبی و مشکلات کلیوی جلوگیری کرده و با درمان ضربان قلب نامنظم، به قلب کمک می‌کند تا بهتر و با فشار کمتری کار کند. همان‌طور که می‌دانید، ضربان نامنظم می‌تواند گاهی ممکن منجر به حمله قلبی شود. در این مطلب به معرفی این کامل داروی آسبوتولول، موارد مصرف آن، تداخل‌های دارویی و تمام دانستنی‌های مربوط به آن می‌پردازیم. با ما همراه باشید.
در این مطلب بخوانید:
داروی آسبوتولول چیست؟ نحوه اثربخشی نحوه مصرف نام تجاری، موارد مصرف، عوارض جانبی و تداخل دارویی هشدارهای مهم مصرف آسبوتولول در بارداری و شیردهی مصرف توسط افراد مسن و کودکان نگهداری

داروی آسبوتولول چیست؟

آسبوتولول یک داروی خوراکی و بدون نسخه است که با نام تجاری سکترال و به عنوان یک داروی عمومی (ژنریک) و یک بتابلاکر در دسترس همگان قرار دارد و می‌تواند به عنوان بخشی از یک درمان ترکیبی در کنار سایر داروها مصرف شود. این دارو در طبقه‌بندی داروهای قلبی – عروقی قرار گرفته است. این دارو پس از گذشت ۱ تا ۲ ساعت کم کم اثر کرده و مدت زمان اثربخشی آن بین ۱۲ تا ۲۴ ساعت خواهد بود.


نحوه اثربخشی داروی آسبوتولول

آسبوتولول یک داروی بتابلاکر است که از فعال شدن گیرنده‌های بتای موجود در رگ‌های خونی و قلب توسط هورمون‌هایی چون آدرنالین جلوگیری می‌کند. زمانی که فعالیت این گیرنده‌ها مسدود می‌شود، رگ‌های خونی و قلب فرد آرام شده و در نتیجه فشار خون و ضربان قلب او کاهش می‌یابد. کاهش فشار خون، نیاز قلب به اکسیژن را کمتر می‌کند.


همه چیز درباره داروی آسبوتولول؛ داروی فشار خون و ضربان قلب نامنظم

نحوه مصرف داروی آسبوتولول

دوز مصرف دارو، فواصل زمانی بین مصرف و فرم دارو، همه و همه به مواردی از قبیل سن بیمار، مورد مصرف دارو، شدت وضعیت بیمار، سایر شرایط پزشکی و واکنش بیمار به اولین دوز بستگی دارد. در این بخش دوز مصرفی به تفکیک موارد مصرف و سن بیمار آورده شده است:

دوز مصرفی برای درمان فشار خون بالا

گروه سنی دوز مصرفی
دوز کودکان (تا ۱۸ سال) تأثیر این دارو بر کودکان مورد مطالعه قرار نگرفته و نباید در افراد زیر ۱۸ سال مصرف شود.
دوز میانسالان (سنین ۱۸ تا ۶۴ سال) دوز آغازین: کپسول ۴۰۰ میلی‌گرمی یک بار در روز یا کپسول ۲۰۰ میلی‌گرمی دو بار در روز مصرف می‌شود.
افزایش دوز: در صورت نیاز ممکن است پزشک دوز مصرفی را تا ۲ کپسول ۶۰۰ میلی‌گرمی در روز افزایش دهد. محدوده پیشنهاد شده ۴۰۰ تا ۸۰۰ میلی‌گرم در روز است.
دوز افراد مسن (۶۵ سال و بالاتر) در افراد مسن حتی دوز پایین دارو تأثیر زیادی دارد و معمولاً مصرف آن‌ها کمتر از میان‌سالان است. به طور کلی دوز مصرفی روزانه نباید از ۸۰۰ میلی‌گرم بیشتر شود.

همه چیز درباره داروی آسبوتولول؛ داروی فشار خون و ضربان قلب نامنظم


دوز مصرفی برای درمان ضربان قلب نامنظم

گروه سنی دوز مصرفی
دوز میانسالان (سنین ۱۸ تا ۶۴ سال) دوز آغازین: ۲۰۰ میلی‌گرم دو بار در روز
افزایش دوز: در صورت نیاز ممکن است پزشک دوز مصرفی را تا ۲ کپسول ۶۰۰ میلی‌گرمی در روز افزایش دهد. محدوده پیشنهاد شده ۶۰۰ تا ۱۲۰۰ میلی‌گرم در روز است.
کودکان و افراد مسن مشابه مورد قبل

ملاحظات ویژه (بروز مشکلات کلیوی)

در صورت بروز مشکلات قابل کنترل در کلیه (CrCl

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس