اوج‌گیری تنش در روابط واشنگتن-پیونگ‌یانگ | پایان گزینه خلع سلاح هسته‌ای


اوج‌گیری تنش در روابط واشنگتن-پیونگ‌یانگ | پایان گزینه خلع سلاح هسته‌ای

سفیر کره‌شمالی در سازمان ملل اعلام کرد گزینه «خلع سلاح هسته‌ای» پیش از این از روی میز مذاکره با آمریکا برداشته شده است.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز، کیم سونگ روز شنبه در دفتر مرکزی سازمان ملل در نیویورک یک بیانیه منتشر و در بخشی از آن اعلام کرد ایده «گفتگوهای اساسی و سازنده» که واشنگتن مدت‌ها در پی آن بود، در واقع راهبردی بود برای خریدن زمان و حل کردن بحران‌های سیاسی داخلی آمریکا.

به گفته سفیر کره‌شمالی در سازمان ملل، مذاکره‌ها و گفتگوهای آینده کشورش با آمریکا دیگر طولانی نخواهد بود. بیانیه سونگ در خبرگزاری رویترز منتشر شد تا هشداری باشد به طرف آمریکایی در آستانه فرارسیدن مهلتی که پیونگ‌یانگ برای پایان مذاکرات تا پیش از آغاز سال ۲۰۲۰ تعیین کرده است. در بخشی از این بیانیه آمده است: «ما دیگر به گفتگوهای طولانی نیاز نداریم و گزینه خلع سلاح هسته‌ای هم پیش از این از روی میز مذاکره با آمریکا برداشته شده است.»

تنش‌ها میان واشنگتن و پیونگ‌یانگ دوباره به اوج رسیده و کره‌شمالی از آمریکا خواسته سیاست خلع سلاح هسته‌ای یک‌طرفه را کنار بگذارد و تحریم‌ها را لغو کند. کیم جونگ-اون، رهبر کره‌شمالی هشدار داده است که اگر گفتگوها به نتیجه نرسد، سال آینده یک «گام نامشخص» برمی‌دارد؛ گامی که گفته می‌شود شاید آزمایش یک بمب هسته‌ای باشد یا از سر گرفتن پرتاب‌های آزمایشی موشک‌های دوربرد که از ۲۰۱۷ به حالت تعلیق درآمده است.

دانلد ترامپ و کیم از اوایل تابستان ۲۰۱۸ به بعد سه بار با هم دیدار و گفتگو کردند اما پیشرفت مذاکرات بسیار اندک بود و روابط آمریکا و کره‌شمالی در روزهای اخیر به دورانی بازگشته که بوی جنگ از آن به مشام می‌رسید. تنش لفظی میان رهبران دو کشور در ۲۰۱۷ چنان اوج گرفته بود که ترامپ همتای کره‌ای خود را «مرد موشکی» نام نهاد و کیم هم در عوض به رئیس‌جمهوری ۷۳ ساله آمریکا لقب «پیر یاوه‌گو» داد.

سه‌شنبه هفته گذشته ترامپ بار دیگر از عبارت مرد موشکی استفاده و اعلام کرد حق به کار بردن نیروی نظامی علیه کره‌شمالی را برای خود محفوظ می‌داند. پیونگ‌یانگ هم بلافاصله پاسخ داد که تکرار این گونه سخن گفتن به معنی بازگشت دوباره عادت‌های یک پیر یاوه‌گو است.

رئیس‌جمهوری آمریکا روز جمعه در یک گفتگوی تلفنی ۳۰ دقیقه‌ای با همتای خود از کره‌جنوبی راه‌های کاهش تنش با کره‌شمالی را بررسی کرد و دو طرف خواستار ادامه گفتگوها برای از سرگیری مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای همسایه شمالی شبه‌جزیره کره شدند.

کد خبر 468438

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مریم کاویانی واقعا پلنگ شد ! / در 53 سالگی 25 ساله شد + عکس های جدید بعد طلاق