تنها 4 هزار خودرو هیبرید در کشور تردد دارند


تنها 4 هزار خودرو هیبرید در کشور تردد دارند

خریداران و متقاضیان خودروهای هیبرید به‌ویژه از نوع شخصی آن، از طبقه‌ای نیستند که با افزایش قیمت و سهمیه‌بندی بنزین دچار فشار اقتصادی مشکل‌سازی شوند

به گزارش «اخبار خودرو»، گران‌شدن بنزین می‌توانست دلیلی باشد تا هیبریدسواران بیشتر از گذشته درحفظ خودروهای کم‌مصرف خود بکوشند؛ چراکه با توجه به‌ممنوعیت واردات خودرو امکان ورود این خودروها به‌کشور تقریبا طی دوسال گذشته وجود نداشته است. اما برعکس همه انتظارات، شاهد اقبال هرچه بیشتر خریدوفروش این خودروها دربازار بودیم. جهش قیمت خودروهای وارداتی موجب دل‌ کندن صاحبان این خودروها از محصولات باکیفیتی شد که زیر پای آن‌ها قرار داشت.

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ایران با اشاره به‌سهم اندک و حضور غیرملموس خودروهای هیبرید در کشور گفت: «بیش‌از دوهزار دستگاه خودرو شخصی و کمتر از دوهزار دستگاه تاکسی شهری و بین‌شهری هیبرید درسطح کشور تردد دارند و سهم این خودروها در بازار به‌دلیل ممنوعیت واردات خودرو طی دوسال اخیر محدود به‌همین حدود چهارهزار دستگاه بوده است. درحالی‌که اگر کشور درشرایط عادی قرار داشت، سهم این خودروها حداقل درناوگان حمل‌ونقل عمومی باید بسیار فراتر از امروز می‌بود.»

هفت پیشنهاد برای واردات خودروهای هیبرید

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو درباره استفاده از خودروهای هیبرید به‌عنوان تاکسی گفت: «درزمینه خودروهای هیبرید، هفت پیشنهاد داده شد و گفتیم که جایگزینی شبکه حمل‌ونقل عمومی با این نوع خودروها صورت بگیرد تا بتوانیم درمقابل آلودگی‌ هوا و مشکلات زیست‌محیطی کلان‌شهرها راهکاری عملیاتی داشته باشیم. چراکه انجام چنین‌کاری، نه‌تنها کاهش مصرف سوخت و آلایندگی‌ها را درپی خواهد داشت، بلکه زمینه اولیه برای دست‌یابی به‌فناوری این نوع خودروها را برای شرکت‌های خودروساز داخلی نیز فراهم خواهد کرد. سهولت دستیابی به‌فناوری خودروهای هیبرید و مهندسی معکوس آنان توسط خودروسازان، توانایی صنعت‌خودرو کشور را بالاتر می‌برد. چراکه به‌عنوان یک خودرو معمولی از آن استفاده خواهد شد.»

دادفر در رابطه با میزان مصرف بنزین خودروهای هیبرید تصریح کرد: «مصرف سوخت ترکیبی خودروهای هیبرید حدود شش‌لیتر درهر ۱۰۰ کیلومتر است. برای پررفت‌وآمدترین اشخاص درشهر نیز مصرف سوخت آن‌ها به هشت لیتر نمی‌رسد. این نوع خودرو از یک الگوریتم بهینه‌شده پیروی می‌کند تا بهترین مصرف سوخت را داشته باشد. خودروهای هیبرید انواع مختلفی دارند که برخی از آن‌ها پایه‌برقی و برخی پایه‌بنزینی هستند. نکته اصلی این است که درپایین‌ترین نوع این خودروها و تا سرعت‌های ۴۰ کیلومتر برساعت از پیشرانه برقی استفاده می‌شود. پس از آن با توجه به‌مدل خودرو پیشرانه برقی به‌کمک موتور بنزینی می‌آید.»

وی بااشاره به‌مقاومت‌هایی که درگذشته درمقابل ورود خودروهای گیربکس‌اتوماتیک به‌کشور می‌شد، افزود: «حضور خودرو هیبرید در ایران مانند حضور نمونه‌های گیربکس‌اتوماتیک است. پیش از این درمقابل گیربکس‌های اتوماتیک نیز مقاومت‌هایی وجود داشت و برخی می‌گفتند تعمیرات آن هزینه‌بر است؛ اما اکنون این موضوع جا افتاده و بسیاری از افراد مشخصا متقاضی خودروهای دنده‌اتوماتیک هستند.»

بنابراین گزارش، بازار خریدوفروش خودروهای هیبرید درحالی بسیار گرم شده که تنها چهارهزار دستگاه خودرو هیبرید درکشور وجود دارد و جالب این‌جاست که خریداران و متقاضیان این خودروها به‌ویژه از نوع شخصی آن، از طبقه‌ای نیستند که با افزایش قیمت و سهمیه‌بندی بنزین دچار فشار اقتصادی مشکل‌سازی شوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقلب اوسمار از روی دست نکونام