زمینه اجرای استاندارد یورو 5 تا 100روز آینده فراهم نخواهد شد


زمینه اجرای استاندارد یورو 5 تا  100روز آینده فراهم نخواهد شد

دبیر انجمن خودروسازان: نه‌فناوری پیچیده ای‌سی‌یو این خودروها را دراختیار داریم، نه بنزین یورو 5 را دردسترس همگان گذاشته‌ایم

به گزارش «اخبار خودرو»، عدم‌هماهنگی دراجرای سیاست‌هایی که گاهی به‌اشتباه یا در زمان اشتباهی وضع و اجرا می‌شوند، باعث می‌شود برخی شرکت‌ها متضرر شده و عملا نتیجه‌ای که باید، از آن طرح و سیاست به‌خصوص حاصل نشود. نمونه عینی آن را دراجرای استانداردهایی می‌بینیم که روی کاغذ بسیار مفید است، اما درعمل و اجرا به‌دلیل آماده نبودن زیرساخت‌ها نه‌تنها نتیجه متصورشده برای آن حاصل نمی‌شود، بلکه نتیجه عکس آن رخ می‌دهد.

طی هفته‌های گذشته بازهم بحث افزایش استانداردهای آلایندگی خودروهای تولید داخل به‌یورو ۵ مطرح شده است؛ استانداردهایی که قرار بود سال گذشته اجرا شوند، اما به‌دلیل بحث تحریم و مشکلات مربوط به‌زیرساخت‌ها، اجرای آن یک‌سال دیگر به‌تعویق افتاد.

حالا قرار است از ابتدای سال آینده این طرح - که به‌گفته کارشناسان صنعت‌خودرو درشرایط فعلی اجرای آن اشتباه است - اجرایی شود! این درحالی‌است که در کشورمان سوخت یورو ۵ هنوز تولید نشده است. هرچند شرکت‌های پالایشی دراین خصوص اظهار آمادگی کرده‌اند، به‌نظر نمی‌رسد تمامی پالایشگاه‌های کشور توانایی تولید بنزین یورو ۵ و توزیع آن درسراسر کشور را داشته باشند.

سوخت یورو ۵ درکشور توزیع نشده است

درهمین‌زمینه احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به‌افزایش قیمت‌ها درصورت اجرایی‌شدن این نوع استاندارد می‌گوید: «مشکل اصلی این است که درکل کشور سوخت با استاندارد یورو ۵ توزیع نشده است. حتی خودروهای وارداتی که استانداردهای یورو ۵ را پاس می‌کنند، مرتب به‌تعمیرگاه‌ها مراجعه می‌کنند و موتورهای این خودروها به‌دلیل عدم‌دسترسی به‌سوخت یورو ۵ با مشکل مواجه شده است.»

وی همچنین اظهار می‌کند: «درشرایط تحریم‌های بین‌المللی هم ارتباطات ما با شرکت‌های خارجی قطع شده است. ای‌سی‌یو این خودروها نیازمند تغییراتی است و پیچیدگی‌های فنی بالایی دارند که رفع مشکل آن‌ها فعلا درتوان ما نیست.»

نعمت‌بخش می‌افزاید: «اخیرا نیز به‌سمت گازسوز کردن خودروها می‌روند؛ این درشرایطی است که هیچ‌شرکتی دردنیا به‌دنبال پاس‌ کردن استانداردهای یورو ۵ درخصوص خودروهای گازسوز نیست؛ چراکه پاس‌کردن استانداردهای یورو ۵ در خودروهای گازسوز به‌مراتب سخت‌تر از کسب این استاندارد برای خودروهای بنزینی است.»

در اجرای یورو ۴ هم با مشکلات عدیده‌ای مواجهیم

دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به‌عدم تغییر شرایط کشور طی یک‌سال اخیر اظهار می‌کند: «سال گذشته تقاضا کردیم تا زمان پایان تحریم‌ها، اجرای استانداردها به‌تعویق بیفتد. اما حرف من این است که دراین یک‌ساله چه‌تسهیلاتی ارائه شده و چه‌گشایشی در تحریم‌ها ایجاد شده است که آقایان تنها یک‌سال اجرای آن را به‌تعویق انداختند.»

وی درخصوص مشکلات افزایش استانداردها نیز می‌گوید: «درخصوص اجرای این طرح، مشکلات فراوانی وجود دارد؛ یکی از عمده‌مشکلات مربوط به‌تامین قطعات مرتبط با آلایندگی موتور، مانند ای‌سی‌یو، انژکتور، سنسور اکسیژن و... است. همین‌حالا هم ما برای آلایندگی‌های یورو ۴ با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستیم.»

نعمت‌بخش درخصوص پیش‌نیازهای اصلی برای اجرایی‌شدن استانداردهای یورو ۵ نیز اظهار می‌کند: «اجرا شدن این استاندارد نیازمند طراحی و توسعه موتور خودروهاست. همچنین کالیبراسیون موتورها تغییر می‌کند و نیازمند پیاده‌سازی تکنولوژی «OBD» و ... هستیم. همچنین ایجاد زنجیره تامین از مشکلاتی است که خودروسازان بااجرای استانداردهای یورو ۵ دارند.»

از توان تولید بنزین یورو ۵ تا امکان توزیع سراسری

وی با بیان اینکه ما خواستار این هستیم که اجرای این استانداردها تا رفع تحریم‌ها به‌تعویق بیفتد، تاکید می‌کند: «زیرساخت اجرای این استانداردها آماده نیست. درزمان دولت‌های هفتم و هشتم وقتی قرار می‌شد استانداردها به‌عنوان مثال به یورو ۲ افزایش داده شود، درمصوبات می‌آمد کـــه اجرای مصوبات جدید درخصوص آلاینــــدگی خودرو منوط به‌توزیع سوخت سراسری شش‌ماه قبل از اجرایی‌شدن آن است.»

وی می‌افزاید: «متاسفانه درزمان دولت آقای احمدی‌نژاد، معاون سازمان محیط‌زیست این بند را از مصوبات مربوط به‌ارتقای استانداردهای آلایندگی خودرو حذف کرد. وقتی سوخت مورد نظر مهیا نباشد، چه‌ارتقایی رخ خواهد داد؟ این تنها به‌خودروساز فشار وارد می‌آورد و خودروهای مردم مدام خراب می‌شود.»

نعمت‌بخش تاکید می‌کند: «وقتی خودرو قدیمی سوخت جدید استفاده کند، مشکلی پیش نمی‌آید. اما اگر زیرساخت آماده نباشد و سوخت توزیع نشود، خودروهای جدید با سوخت‌های قدیمی آسیب خواهند دید. بنابراین عاجزانه می‌خواهیم که اجرای استانداردهای جدید تا رفع تحریم‌ها به‌تعویق بیفتد.»

دبیر انجمن خودروسازان درخصوص واکنش وزارت نفت به‌تولید سوخت با استاندارد یورو ۵ می‌گوید: آنها همیشه می‌گویند ما بنزین با هراستاندارد لازم را تولید می‌کنیم. همچنان از تولید حرف می‌زنند، اما از توزیع خبری نیست. دربحث گازوئیل نیز ما همین مشکل را داریم.

طی مصوبه سال ۷۷ توزیع سوخت درجایگاه‌های مخصوص خودروهای سنگین باید با ۵۰ppm باشد؛ اما بررسی و آزمایش ۶۰ تا ۷۰ جایگاه نشان می‌دهد سوخت توزیع‌شده دراین جایگاه‌ها تا ۴۰۰۰ppm هم سولفور داشته است.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج