پیامدهای کودک آزاری بر آینده جامعه ایرانی


به گزارش خرداد، میلاد میرخسروی؛زمانی که هیجانات جامعه فروکش میکند، فرصت مناسبی برای بررسی ابعاد مختلف اتفاقات است. هفته گذشته انتشار فیلم آزار یک کودک کار در شبکه های اجتماعی واکنش های متعدد کاربران...

به گزارش خرداد، میلاد میرخسروی؛ زمانی که هیجانات جامعه فروکش میکند، فرصت مناسبی برای بررسی ابعاد مختلف اتفاقات است. هفته گذشته انتشار فیلم آزار یک کودک کار در شبکه های اجتماعی واکنش های متعدد کاربران این شبکه ها را در پی داشت. در این کلیپ شاهد اقدام شنیع و به دور از ارزش های انسانی افرادی با یک کودک کار بودیم که انتشار آن در فضای مجازی واکنش های کاربران را درپی داشت، این واکنش ها به حدی بود که خود نیاز به بررسی و ریشه یابی فوران خشم کاربران ایرانی در شبکه های اجتماعی دارد.

پیامدهای کودک آزاری بر آینده جامعه ایرانی

اما به طور کلی واکنش های گسترده کاربران شبکه های اجتماعی و ابراز نگرانی از وقوع این اتفاق، امیدواری زیادی را نسبت به روشن سازی پیامدهای کودک آزاری در بین اقشار مختلف مردم ایجاد کرد، البته در این بین روانشناسان و جامعه شناسان باید بیش از پیش به تبیین آسیب های این حوزه بپردازند تا تبعات این قبیل اتفاقات برای مردم شفاف شود.
بررسی های متعدد در این زمینه نشان دهنده این موضوع است که درصد بالایی از کودکان کار گرفتار پدیده کودک آزاری می شوند و آثار مخربی را در روان کودک برجای میگذارد، در نتیجه لزوم توجه به این پدیده و تبعات آن در بلند مدت، بسیار حیاتی است. در تحقیقاتی که توسط روانشناسان حوزه کودک و نوجوانان انجام شده، کودکانی که مورد آزار قرار میگیرند دارای یک خشم پنهانی، احساس حقارت به همراه افسردگی و حالاتی از ناامیدی هستند و بسیاری از این کودکان اعتماد به نفس پایینی دارند و بعضا دچار اختلال شخصیت ضداجتماعی میشوند.
نکته که در ارتباط با پدیده کودک آزاری کمتر مورد توجه قرار می گیرد، نمایان شدن پیامدهای آن در آینده است، بنابر تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده، بیش از دو سوم پیامدهای کودک آزاری در بزرگسالی کودک و به شکل انواع اختلالات روان شناختی نمایان میشود. لذا باید توجه داشت که این قشر از جامعه در آینده دچار اختلالات روانی متعددی به دلیل آزارها و سرکوب های مختلف خواهند شد.
متاسفانه آمار دقیقی از تعداد کودکان کار در ایران وجود ندارد و برخی آمارها تعداد این کودکان را زیر 1 میلیون نفر میدانند و برخی این تعداد را بین 3 تا 7 میلیون نفر تخمین زده اند، هر چند که ارائه آمار دقیق در این زمینه به دلیل مشکلات متعدد از جمله نبود اطلاعات ثبت هویتی این کودکان، ممکن نیست اما تمامی نتایج موید این مسئله است که در سال های آینده چند میلیون نفر از افراد جامعه ما به دلیل تجربه آزار و اذیت در کودکی به اختلالات روانی متعدد دچار خواهند شد و هیچ برنامه ریزی مشخصی برای مقابله با این اتفاق وجود ندارد.
به هر روی فرد خاطی و عوامل تهیه این فیلم توسط دادستانی شهرستان البرز بازداشت شدند که نشان دهنده توجه نظام قضایی کشور به مقوله کودک آزاری و اهمیت حمایت از حقوق کودکان است، اما سوای برخورد قانونی با این مجرمین باید در حوزه آسیب های آتی این پدیده نیز اقدامتی صورت گیرد تا سلامت روان جامعه برای نسل های آینده تهدید نشود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!