آیا ورود تروریست‌های تکفیری ترکستان شرقی چین به افغانستان صحت دارد؟


آیا ورود تروریست‌های تکفیری ترکستان شرقی چین به افغانستان صحت دارد؟

به نظر می‌رسد اعلام حضور گروه تروریستی ترکستان شرقی در افغانستان همزمان با شکست داعش در این کشور، توجیهی برای حضور نیروهای بین‌المللی در این کشور است.

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، هفته گذشته تصاویری منتشر شد که در آن اعضای حزب اسلامی ترکستان مدعی شدند که در افغانستان حضور دارند. آنها در آن مجموعه تصاویر عکس‌های خود را نشسته بر خودرهای رنجرهای ارتش و پلیس افغانستان منتشر کردند.

سوال اینجاست که گروه ترکستانی شرقی چه کسانی هستند و آیا حضور آنها در افغانستان صحت دارد؟

ترکستانی‌ها یا اعضای حزب اسلامی ترکستان، بخشی از جمعیت ایغورهای ساکن چین هستند. با این حال فعالیت این گروه به چین محدود نیست. می‌توان جنگ سوریه را اوج فعالیت این گروه دانست.

آنها از سال 2017 در سوریه فعالت خود را آغاز کرده و تحت حمایت ترکیه اقدام به عملیات علیه دولت سوریه و سایر گروه‌های حاضر در خاک این کشور کرده اند. برآوردی که از اعضای آنها صورت گرفته است نشان می‌دهد که چیزی بین 10 تا 20 هزار نفر از اعضای این گروه همراه با خانواده های آنها در سوریه حضور دارند.

همچنین گفته می‌شود که این گروه در گذشته و در طول تاریخچه خود ارتباطی با القاعده، جنبش اسلام ازبکستان و طالبان پاکستان را دارد.

آغاز حملات این گروه به سال 1997 برمی‌گردد،‌ همچنین این گروه حملاتی را به اهداف چین در بلوچستان پاکستان نیز طراحی و عملیاتی کرده است که از جمله آن می‌توان به حمله سال 2007 این گروه به چند تبعه چینی در بلوچستان اشاره کرد.

با این حال شاید بتوان اصلی ترین حمله این گروه را حمله سال 2008 به در طول برگزاری المپیک تابستانی دانست که در طول آن 17 نیروی نظامی جان خود را از دست دادند. همچنین در سال 2015 این گروه مسئولیت حمله به کارگران معدن ذغال سنگ در آکسو را پذیرفت که طی آن 50 نفر جان خود را از دست دادند.

چرا ترکستانی‌ها به سوریه رفتند؟

ترکستانی‌ها به دنبال چند دلیل به خاک سوریه مهاجرت کردند و عملیاتهای تروریستی خود را در سوریه ادامه دادند. ابتدا از نگاه آنها سوریه فرصتی بود برای اینکه این گروه بتواند تجربه جنگی خود را افزایش دهد.

این تجربه شامل به کارگیری سلاح‌های جدید، فرصت نبرد در کنار جنگجویان بین‌المللی، فرصت تجربه جنگ چند بعدی و گسترده در میدانی وسیع در برابر نیروهای کلاسیک و غیر کلاسیک بود. ترکستانی‌ها امیدوار هستند که بتوانند این تجربه را در آینده در برابر دولت چین نیز به کار ببرند.

همچنین ترکستانی‌ها امیدوار هستند که حضور در نبرد سوریه موجب افزایش اعتبار آنها در بین گروه‌های افراطی شود. افزایش اعتباری که نتیجه آن جلب کمک‌های خارجی از سوی بازیگران بین المللی علاقه مند به فعالیتهای آنها و همچنین احتمال جذب سایر افراطیون به فعالیتهای تروریستی خود علیه دولت چین است.

ترکستانی‌ها امیدوار هستند فعالیت آنها در سوریه بتواند جایگاه آنها را در بین گروههای تروریستی ارتقاء دهد، منابع مالی آنها را بهبود بخشید، جنگجویان خارجی را به این گروه هدایت کند و در نهایت موجب تسهیل نبرد آنها علیه دولت چین شود.

ترکستانی‌ها در افغانستان؟

تاکنون گزارشی از حمله مستقل گروه ترکستانی‌ها علیه اهداف موجود در افغانستان گزارش نشده است.

همچنین حضور آنها نیز تاکنون در افغانستان به صورت گسترده گزارش نشده است. عمده تصاویری که از این گروه در خصوص افغانستان وجود دارد حضور رهبر این گروه در عبدالحق ترکستانی در خاک افغانستان است.

نکته قابل توجه در این خصوص این است که چرا بایستی خبر فعالیت این گروه در زمانی منتشر شود که گروه تروریستی داعش در ننگرهار منهدم شده است.

چنین اقدامی می‌تواند اینگونه تعبیر شود که به دنبال نابودی گروه تروریستی داعش در ننگرهار و قطع فعالیت این گروه در افغانستان، ابتدا گروه ترکستانی به دنبال جلب توجه و افزایش فعالیت خود در افغانستان به عنوان یک پناهگاه و جلب منابع علیه چین است و یا اینکه این اقدام صرفا جوسازی رسانه‌ای است برای نشان دادن اینکه افغانستان ظرفیت پذیرش گروههای تروریستی جدید را دارد تا از این طریق این اقدام توجیهی برای حضور نیروهای بین‌المللی در این کشور باشد.

/انتهای پیام/

آیا ورود تروریست‌های تکفیری ترکستان شرقی چین به افغانستان صحت دارد؟
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)