استیضاح ترامپ با نظر 500 حقوقدان آمریکایی: حکم قانون اساسی است


استیضاح ترامپ با نظر 500 حقوقدان آمریکایی: حکم قانون اساسی است

ایرنا نوشت: 500 حقوقدان آمریکایی در نامه‌ای به کنگره، عملکرد ترامپ را در زمره مواردی دانستند که براساس قانون اساسی آمریکا، استیضاح شدنی است.

در نامه این حقوقدانان که امضا و نام آنها در زیر این نامه مشهود است نتیجه گیری خود را در این باره سیاسی ندانستند و گفتند این نتیجه ساده نبود و هیچ ارتباطی به اختلاف نظر درباره سیاست‌های ترامپ یا آزردگی شدید از نحوه اداره کشور ندارد.

این افراد با بیان اینکه فقط "خیانت، رشوه، جنایت یا تخطی از قانون" استیضاح را ضمانت می کند، تصریح کردند: اما شواهد قاطع وجود دارد که رئیس جمهوری ترامپ به سوگند خود با تلاش برای سوء استفاده از قدرت به منظور فشار بر دولت خارجی در جهت کمک تحریف انتخابات آمریکا، به خاطر منافع شخصی و سیاسی و در تضاد با منافع و امنیت ملی آمریکا خیانت کرده است.

این نامه، رفتار کنگره در تشخیص این مساله را تایید و اضافه می کند: رفتار او دقیقا تهدید دموکراسی است که بنیانگذاران از آن می ترسیدند و به همین دلیل راه استیضاح را در قانون اساسی گنجاندند.

حقوقدانان آمریکایی با تاکید بر اینکه درباره ارتکاب جرم از سوی رئیس جمهوری هیچ موضعی ندارند، افزودند: لازم نیست رفتارها مجرمانه باشد تا استیضاح عملی شود. در اینجا قانون اساسی استاندارد است.

در نامه این ۵۰۰ نفر آمده است: استیضاح برای سوءاستفاده‌های شدید از اعتماد عمومی، یک راه حل است. در قانون اساسی، خیانت و رشوه دو شاخص اساسی و مهم برای استیضاح رییس جمهوری است. عملکرد ترامپ نشان می دهد که او نه برای وفای به اجرای وظایف عمومی مصرح در قانون اساسی، بلکه برای منافع شخصی (رشوه) یا به نفع یک دشمن خارجی (خیانت) اقدام کرده است.

این حقوقدانان با بیان اینکه استیضاح یک راه حل اساسی به ویژه برای مقابله با فساد در انتخابات و ابزار نظارت و کنترل سیاسی است، تصریح کردند: رئیس جمهوری که سیستم انتخابات را فاسد می کند، می خواهد خود را فراتر از این کنترل سیاسی قرار دهد. در کنوانسیون قانون اساسی، جورج میسون "تلاش برای خدشه و نابودی قانون اساسی" را جرائم انکار ناپذیر توصیف کرد. به عبارت ساده تر، اگر رئیس جمهوری در انتخابات تقلب کند، اعتماد به روند دموکراتیک برای کنترل از طریق انتخابات به هیچ وجه فایده ندارد. استیضاح برای همین است.

در این نامه به مساله کمک خارجی هم اشاره شده و آمده است: بنیانگذاران امریکا به طور کامل نگران احتمال فساد در روابط رئیس جمهوری با دولت های خارجی بودند و به همین دلیل رئیس جمهوری را از پذیرش هر چیزی با ارزش از دولت‌های خارجی بدون رضایت کنگره منع کردند.

۵۰۰ حقوقدان آمریکایی تصریح کردند:همین نگرانی آنها را درباره استیضاح به فکر فروبرد که جیمز مدیسون خاطرنشان کرد کنگره باید بتواند رئیس جمهوری را در میانه انتخابات حذف کند تا مبادا در صورت خیانت رئیس جمهوری در معامله با قدرت‌های خارجی به اعتماد مردم لطمه وارد آید.

در این نامه با توجه به اظهارات شاهدان در کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمده است؛ ترامپ ارسال کمک‌های نظامی مصوب کنگره به اوکراین را به انجام تحقیقات علیه رقیب انتخاباتی خود منوط کرده بود و با توجه به این ملاحظات، شواهد قاطع و افشاگرانه، ما را به این نتیجه می رساند که رفتار رئیس جمهوری ترامپ قابل استیضاح است.

17231
کد خبر 1328821

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟