درمان مشکل ناباروری، یک روش جدید و نوین


درمان مشکل ناباروری، یک روش جدید و نوین

تقریبا حدود 10 تا 15 درصد از زوجین با مشکل ناباروری مواجه هستند. مشکلی که می تواند مربوط به مرد یا زن یا هردوی آنها باشد.

تقریبا حدود 10 تا 15 درصد از زوجین با مشکل ناباروری مواجه هستند؛ مشکلی که می تواند مربوط به مرد یا زن یا هردوی آنها باشد.
هم اکنون حدود 40 درصد از مشکلات ناباروری به مردان، 40 درصد نیز به زنان و حدود 10 درصد به هر دوی آنها مربوط می شود. علت حدود 10 درصد ناباروری ها نیز مشخص نیست.
خوشبختانه طی دو دهه اخیر گام های بلندی برای تشخیص و درمان ناباروری زوجین برداشته شده است. به طوری که حدود 70 درصد از زوج های نابارور می توانند با استفاده از روش های نوین صاحب فرزند شوند.
یکی از دستاوردهای مهم پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان دستیابی به روش های نوین درمان ناباروری است. محققان این پژوهشگاه با انجام تحقیقات متعدد، طی سال های گذشت توانسته اند روشی ابداع کنند که شانس لقاح، کیفیت جنین و حتی شانس باروری را افزایش دهد.
دکتر نصر اصفهانی، رئیس پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان در این خصوص گفت: هیچ تکنیک و روشی برای درمان ناباروری در کشورهای غربی وجود ندارد که اکنون ما در مرکز باروری و ناباروری اصفهان نتوانیم آن را ارایه بدهیم. خوشبختانه در حال حاضر هیچ کم و کسری در این زمینه نداریم و تقریبا درمانی که اکنون در زمینه نازایی در کشور ایران ارایه می ‌شود، با آنچه امروز در کشورهای غربی ارایه می ‌شود، برابری می ‌کند.
وی افزود: ما با ابداع و پایه گذاری برخی از روش ها مانند انتقال اسپرم، فعال سازی تخمک در کشور توانسته ایم راه حل هایی برای مشکل نابارروری برخی از زوجین ارایه دهیم تا آنها نیز صاحب فرزند خودشان شوند؛ زوجینی که پیش از این امکان فرزندآوری شان نبود و حتی پیش از لقاح یا حاملگی نیز نتوانسته بودند با استفاده از روش های میکروانجکشن یا تزریق اسپرم به داخل تخمک (ICSI) فرزندی داشته باشند.
رئیس پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان اظهارداشت: تقریبا حدود 15 تا 16 درصد زوج ها با نوعی از ناباروری مواجه هستند. پزشکان متخصص ما در مرکز باروری و ناباروری اصفهان ابتدا سعی می کنند مشکل این زوجین را با ارایه داروها و تغییر عادات غذایی، ورزشی و رفتاری رفع کنند. در صورتی که آنها با استفاده از این توصیه ها به نتیجه مطلوب نرسند، در مرحله بعد از روش های پیشرفته مانند لقاح آزمایشگاهی یا میکروانجکشن یا تزریق اسپرم به داخل سیتوپلاسم استفاده می شود.
این عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان به علت های ناباروری و روش های درمانی آنها اشاره کرد و گفت: علت ناباروری به دو دسته تقسیم می شود. دسته اول مربوط به زنان است که اغلب به دلیل عدم تخمک گذاری، قاعدگی های نامنظم، انسداد لوله ها، چسبندگی داخل رحم و بیماری هایی مانند اندومتریوز به ما مراجعه می کنند.
دسته دوم نیز مربوط به مردان است؛ مردانی که تعداد حرکت اسپرم شان کم است و قادر به باروری طبیعی نیستند. ما برای رفع این مشکل با استفاده از روش IVF ، اسپرم را در محیط آزمایشگاهی در مجاورت تخمک می گذاریم تا وارد تخمک شود یا اینکه با کمک روش ICSI(میکروانجکشن) با استفاده از سوزن، اسپرم را به داخل تخمک تزریق می کنیم و به دنبال آن لقاح و تقسیم سلولی صورت می گیرد و جنین تشکیل می شود.
به گفته نصر اصفهانی، به طور متوسط اگر 100 زوج تا 5 بار این روش را تکرار کنند، بیش از هفتاد درصد شان صاحب فرزند می شوند.
رئیس پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان در پاسخ به این سوال که آیا این فرزندان تفاوتی با فرزندانی که اکنون به شکل طبیعی به دنیا می آیند، دارند؟ گفت: مطالعاتی که هم اکنون در سطح دنیا انجام شده است، نشان می دهد که سلامت این گونه بچه‌ها با سایر فرزندان برابری می کند اما ممکن است درصد ناچیزی این افراد دچار مشکل شوند که البته می توان با تمهیدات لازم و مشاوره والدین با پزشک متخصص این مشکلات را کاهش داد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل