5 مورد از مهم‌ترین خواص قارچ دم بوقلمون


5 مورد از مهم‌ترین خواص قارچ دم بوقلمون

آیا می‌دانید برخی از قارچ‌ها دارای خواص دارویی مانند ویژگی‌های ضد سرطانی هستند. قارچ دم بوقلمون از جمله همین قارچ‌های مفید محسوب می‌شود.

5 مورد از مهم‌ترین خواص قارچ دم بوقلمون


ستاره
| سرویس عمومی - قارچ‌های دارویی، قارچ‌هایی هستند که به دلیل داشتن ترکیبات مفید، به قارچ‌های سلامتی معروف شده‌اند. قارچ‌های زیادی با خواص دارویی وجود دارند که یکی از معروف‌ترین آن‌ها قارچ دم بوقلمون است که به آن قارچ ترکی تیل نیز گفته می‌شود. علت این نام‌گذاری وجود رنگ‌های زیبا در این نوع قارچ‌هاست. یکی از بارزترین خواص قارچ دم بوقلمون این است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. با ما در ادامه مطلب همراه باشید چرا که قصد داریم خواص قارچ دم بوقلمون را به طور مفصل بیان کنیم.

خواص قارچ دم بوقلمون

همان‌طور که می‌دانید قارچ‌ها هر کدام خواصی دارند که برای بدن بسیار مفید هستند، اما شاید به جرات بتوان گفت یکی از بهترین قارچ‌ها، قارچ ترکی تیل است. در ادامه با تمامی خواص قارچ دم بوقلمون آشنا می‌شوید:

5 مورد از مهم‌ترین خواص قارچ دم بوقلمون


۱. سرشار از آنتی اکسیدان

قارچ دم بوقلمون سرشار از آنتی اکسیدان است که به مهار یا کاهش آسیب‌های ناشی از استرس اکسیداتیو کمک می‌کند. استرس اکسیداتیو ناشی از عدم تعادل بین آنتی اکسیدان‌ها و مولکول‌های ناپایدار است و همچنین به عنوان رادیکال‌های آزاد شناخته شده می‌شود. لازم به ذکر است که این امر می‌تواند منجر به آسیب سلولی و التهاب مزمن شود. این عدم تعادل همچنین با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌هایی نظیر سرطان و بیماری‌های قلبی همراه خواهد بود. خبر خوب این است که خوردن غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان یا مکمل این ترکیبات قدرتمند می‌تواند استرس اکسیداتیو التهاب را کاهش دهد. دم بوقلمون حاوی مجموعه‌ای چشمگیر از آنتی اکسیدان‌ها، از جمله فنل‌ها و فلانوئیدها است. آنتی اکسیدان‌های فنلی و فلانوئید با کاهش التهاب، سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند.


۲. تقویت کننده سیستم ایمنی

پلی ساکاروپپتیدها، پلی ساکاریدهای وابسته به پروتئین (کربوهیدرات‌ها) هستند که به عنوان مثال در عصاره بوقلمون یافت می‌شوند. PSK و PSP دو نوع پلی ساکاروپپتیدهای موجود در بوقلمون هستند که می‌توانند به عنوان یک تقویت کننده سیستم ایمنی عمل کنند. آن‌ها با فعال کردن و مهار سلول‌های ایمنی، سرکوب التهاب و پاسخ‌های ایمنی را تقویت می‌سازند. به طور مثال، مطالعات نشان داده که PSP باعث افزایش مونوسیت‌ها می‌شود. مونوسیت‌ها نوعی از سلول‌های سفید خون هستند که با عفونت مبارزه کرده و ایمنی را تقویت می‌کنند.

PSK سلول‌های دنریتیک را تحریک می‌کند و باعث تقویت ایمنی در برابر سموم و تنظیم پاسخ ایمنی می‌شود. علاوه بر این، PSK گلبول‌های سفید تخصصی موسوم به ماکروفاژها را فعال می‌کند که از بدن شما در برابر مواد مضر مانند باکتری‌های خاص محافظت خواهند کرد. به دلیل اینکه PSP و PSK معمولا به عنوان داروهای ضد سرطان شناخته می‌شوند، در جراحی، شیمی درمانی یا پرتو نگاری در کشورهایی مانند ژاپن و چین مورد استفاده قرار می‌گیرند.

5 مورد از مهم‌ترین خواص قارچ دم بوقلمون

بیشتر بخوانید: روش فریز کردن قارچ خام و پخته در منزل


۳. ضد سرطان

تحقیقات نشان داده که قارچ دم بوقلمون دارای خواص ضد توموری است و همچنین می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. یک مطالعه نشان داد که PSK که پلی ساکاروپپتید موجود در قارچ دم بوقلمون است، رشد و گسترش سلول‌های سرطانی روده بزرگ انسان را مهار می‌کند. نوع خاصی از پلی ساکارید که در قارچ بوقلمون یافت می‌شود، CVG نام دارد و می‌تواند تومورهای خاصی را سرکوب کند. یک مطالعه روی موش‌های دارای تومور نشان داد که درمان با ۴۵.۵ و ۹۰.۹ میلی گرم در هر پوند از وزن بدن از CVG استخراج شده از قارچ دم بوقلمون روزانه، اندازه تومور را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.


محققان این پیشرفت را به پاسخ ایمنی تقویت شده نسبت دادند. یک مطالعه دیگر نشان داد که درمان روزانه با قارچ دم بوقلمون، موجب کاهش چشمگیر انتشار سلول‌های سرطانی و بهبود زمان بقا در سگ‌های مبتلا به سرطان بسیار تهاجمی می‌شود. با این حال، برجسته‌ترین شواهد در مورد فواید ضد سرطان قارچچ بوقلمون زمانی است که همراه با درمان‌های سنتی، مانند شیمی درمانی و پرتونگاری استفاده می‌شود.


۴. افزایش اثر بخشی درمان سرطان

با توجه به بسیاری از ترکیبات مفید موجود در آن، دم بوقلمون معمولا در کنار درمان‌های سنتی مانند شیمی درمانی به عنوان روشی طبیعی برای مبارزه با برخی سرطان‌ها استفاده می‌شود. یک بررسی از ۱۳ مطالعه نشان داد که مصرف ۱ الی ۳ گرم قارچ دم بوقلمون در روز به همراه درمان معمول می‌تواند تاثیرات شگرفی روی درمان سرطان داشته باشد. این مطالعه نشان داد که مبتلایان به سرطان پستان، سرطان معده یا سرطان کولورکتال تحت درمان با بوقلمون و شیمی درمانی، کاهش درصد مرگ و میر ۵ ساله را در مقایسه با شیمی درمانی به تنهایی تجربه کرده‌اند. یک مطالعه در ۱۱ زن مبتلا به سرطان سینه نشان داد، کسانی که همراه با پرتو درمانی، قارچ دم بوقلمون مصرف کرده، سلول‌های ضد سرطان در سیستم ایمنی بدن‌ آن‌ها افزایش یافته بود.


۵. بهبود سلامت روده

حفظ تعادل باکتری‌های مفید در روده برای حفظ سیستم ایمنی قوی بسیار مهم است. باکتری‌های روده شما با سلول‌های ایمنی تعامل دارند و به طور مستقیم بر پاسخ ایمنی بدن شما تاثیر می‌گذارند. دم بوقلمون حاوی پروبیوتیک است که به تغذیه این باکتری‌های مفید کمک می‌کند؛ لذا می‌توانیم یکی دیگر از خواص قارچ دم بوقلمون کمک به سلامت روده‌ها بنامیم.

یک مطالعه ۸ هفته‌ای در ۲۴ فرد سالم، نشان داد که مصرف ۳۶۰۰ میلی گرم PSP که از قارچ دم بوقلمون در روز استخراج می‌‌شود، منجر به ایجاد تغییرات مفید در باکتری‌های روده شده و رشد باکتری‌هایی که مشکل ساز هستند را متوقف می‌کند. داشتن روده با باکتری‌های مفید با بهبود علائم روده مانند اسهال، تقویت سیستم ایمنی، کاهش سطح کلسترول، کاهش خطر برخی از سرطان ها و بهبود هضم ارتباط مستقیم دارد.

5 مورد از مهم‌ترین خواص قارچ دم بوقلمون

بیشتر بخوانید: مصرف قارچ خام بهتر است یا پخته؟


آیا قارچ دم بوقلمون ایمن است؟

قارچ دم بوقلمون بی خطر محسوب می‌شود و عوارض جانبی کمی در مطالعات تحقیقاتی گزارش شده است. ممکن است افراد هنگام مصرف علائم گوارشی مانند نفخ و مدفوع تیره را تجربه کنند. با این حال می‌توانیم یکی از عوارض جانبی احتمالی مصرف قارچ دم بوقلمون تیره شدن ناخن‌ها بنامیم. همان طور که می‌دانید، قارچ دم بوقلمون ایمنی بدن را افزایش می‌دهد، لذا بهتر است قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید. به طور معمول این قارچ در لایه‌های آجرها و سفال‌ها رشد می‌کنند. جالب است بدانید که در جنگل‌های شمال آمریکا این قارچ بر درختان مرده و همچنین کنده‌های متلاشی شده می‌رویند؛ همچنین قارچ دم بوقلمون بر درختان خانواده مخروطیان نیز دیده شده است.


سخن پایانی

همان‌طور که خواندید، خواص قارچ دم بوقلمون بسیار گسترده است و بدون تردید یکی از بهترین کاربردهای آن برای درمان انواع سرطان خواهد بود. علاوه بر موارد فوق، خوب است بدانید که در کل قارچ‌ها دارای خواص مختلفی هستند که شما می‌توانید با مطالعه مطلب "آشنایی با خواص درمانی و ارزش غذایی قارچ" اطلاعات زیادی را در این رابطه کسب کنید. همچنین از شما دعوت می‌کنیم تا تجربیات خود در ارتباط با مصرف قارچ دم بوقلمون را با ما و دیگر مخاطبان ستاره درمیان بگذارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جلب توجه این استایل ساده نانسی عجرم+ عکس