هجیج؛ ماسوله کرمانشاه


هجیج؛ ماسوله کرمانشاه

روستای هجیج کرمانشاه؛ منطقه‌ای بسیار زیبا و آرام با قدمت 1200 ساله می‌باشد که در اورامان جلوه گری میکند. معماری پلکانی و احاطه شدن بافت مسکونی با کوه‌های سنگی سرسبز باعث شده است تا این روستا به ماسوله کرمانشاه شهرت پیدا کند و بهانه‌ای زیبا برای سفر به غرب ایران به شمار آید. همنشینی با مردم خونگرم و اصیل، قدم گذاشتن بر روی سنگفرش‌های روستا و گوش...

روستای هجیج کرمانشاه؛ منطقه‌ای بسیار زیبا و آرام با قدمت ۱۲۰۰ ساله می‌باشد که در اورامان جلوه گری میکند. معماری پلکانی و احاطه شدن بافت مسکونی با کوه‌های سنگی سرسبز باعث شده است تا این روستا به ماسوله کرمانشاه شهرت پیدا کند و بهانه‌ای زیبا برای سفر به غرب ایران به شمار آید. همنشینی با مردم خونگرم و اصیل، قدم گذاشتن بر روی سنگفرش‌های روستا و گوش دادن به صدای آب رودخانه‌های پر آب و خلوت کردن در طبیعت بکر، تنها بخش کوچکی از خوبی‌های سفر به روستای هجیج کرمانشاه خواهد بود. همراهمان باشید تا با این منطقه سرسبز و تاریخی بیشتر آشنا شویم.
هجیج؛ ماسوله کرمانشاهمعرفی روستای هجیج کرمانشاه
به هر گوشه از کشورمان که سفر می‌کنیم، شهر‌ها و روستا‌هایی را می‌بینیم که هر یک به تنهایی دنیایی از زیبایی و آرامش می‌باشند. هجیج یکی از همان زیبایی‌هایی می‌باشد که به معنای واقعی منبعی کامل از آرامش و حال خوب است. قبل از معرفی کامل آن بهتر است دلیل نامگذاری اش را بررسی کنیم. روستای هجیج در ۲۵ کیلومتری شهرستان پاوه و در دره‌ای بسیار سرسبز و عمیق قرار گرفته است که با ارتفاعات سنگی اورامانات احاطه شده است. هجیج در واقع به معنای دره عمیق و سرسبز است و به همین خاطر است که این نام برای این منطقه انتخاب شده است.
هجیج؛ ماسوله کرمانشاهروستای باستانی و ۱۲۰۰ ساله هجیج تلفیقی از معماری و هوش و ذکاوت در ساخت منطقه‌ای سنگی و پلکانی، ارتفاعات سنگی و سرسبز، رودخانه‌هایی فوق العاده زیبا و پر آب و چشمه‌هایی جوشان و مردمی از جنس مهربانی می‌باشد. این روستا از سه جهت با کوه‌های سربه فلک کشیده احاطه شده است و رودخانه سیروان که در کنار بافت مسکونی در جریان است به اهمیت و زیبایی هجیج افزوده است.
هجیج؛ ماسوله کرمانشاهبافت روستای هجیج کرمانشاه
یکی از اصلی‌ترین دلایل شهرت هجیج کرمانشاه معماری پلکانی و سنگی می‌باشد که بخاطر کمبود زمین برای سکونت این شیوه معماری انتخاب شده است. علاوه بر هوش به کار رفته در انتخاب نوع معماری، مصالح به کار رفته در ساخت خانه‌ها نیز بسیار هوشمندانه انتخاب شده اند. تمام خانه‌ها و بنا‌های موجود در این منطقه از سنگ ساخته شده است و به همین خاطر بسیار محکم و مقاوم هستند. با نگاه کردن به دیوار‌ها و بخش‌های مختلف بنا‌های هجیج متوجه استفاده از الوار‌های چوب در لابه لای سنگ‌ها خواهید شد. وجود این تخته‌های بزرگ چوبی دلیل محکم بودن و استواری خانه‌ها بعد از گذشت سال‌های بسیار زیاد است.
هجیج؛ ماسوله کرمانشاهدیدنی‌های روستای هجیج کرمانشاه
بعد از آشنایی با ساختار کلی روستای هجیج، بهتر است در کوچه پس کوچه‌های آن قدم بزنیم و زیبایی‌های آن را با تمام وجود لمس کنیم. در این روستا تا چشم کار می‌کند آرامش، طبیعت بکر، کوه‌های محکم و استوار و دریاچه دیده میشود و برای مرور آن‌ها به دو بخش جاذبه‌های تاریخی و طبیعی تقسیم میشوند.
جاذبه‌های تاریخی روستای هجیج
هجیج؛ ماسوله کرمانشاه مسجد جامع هجیج
یکی از زیباترین و قدیمی‌ترین بنا‌های موجود در هجیج، مسجدی زیبا با فضایی کاملا روحانی و آرام می‌باشد که مانند سایر ساختمان‌های موجود در این منطقه از سنگ ساخته شده است. برای لمس زیبایی‌های این مسجد باید قدم به داخل آن بگذارید و کنده کاری‌های هنرمندانه و ستون‌های چوبی اش را از نزدیک ببینید. ستون‌های چوبی و کنده کاری‌های این مسجد را دستان هنرمند نجاران این منطقه به نمایش گذاشته اند. نجارانی که این مسجد را ساخته اند در واقع نسل امام زاده عبیدالله می‌باشند که بقعه وی نیز در هجیج واقع شده است. در سفر به این منطقه پیشنهاد می‌کنیم دقایقی را در این مسجد خلوت کنید و از سکوت و آرامشش غرق در لذت شوید.
هجیج؛ ماسوله کرمانشاهبقعه امام زاده عبیدالله
علاوه بر ارزش تاریخی هجیج، این روستا بخاطر وجود بقعه امام زاده عبیدالله در بین مردم این منطقه بسیار حائز اهمیت است. امام زاده عبیدالله که از نوادگان امام موسی کاظم ع می‌باشد، به کوسه هجیج شهرت داشته است. یکی از بهترین ویژگی‌های بنای بقعه امام زاده قرار گرفتن آن در کنار رودخانه سیروان می‌باشد. مکانی آرام و دوست داشتنی با عبور آب از کنار آن و داشتن چشم انداز زیبا و رو به ارتفاعات پوشیده از درختچه‌های سرسبز زیبایی باور نکردنی خواهد داشت. این زیبایی و آرامش را فقط باید از نزدیک احساس کرد و زبان قاصر از وصف آن می‌باشد.

خانقاه
خانقاه در واقع مکانی برای عبادت و خلوت کردن می‌باشد که عرفا و دراویش را به سمت خود جذب میکند. در روستای هجیج خانقاهی بسیار قدیمی وجود دارد که محل عبادت امام زاده عبیدالله بوده و امروز محلی برای چله نشینی‌های دراویش قادریه به شمار میرود. اگر خوش شانس باشید می‌توانید شاهد یکی از مراسم‌های چله نشینی این افراد در خانقاه باشید و صدای دف و ذکر و سماع به گوشتان خواهد رسید.
جاذبه‌های طبیعی روستای هجیج کرمانشاه

هجیج؛ ماسوله کرمانشاه

رودخانه سیروان
نمیشود به هجیج سفر کرد و رودخانه غرق در آب‌های زلال سیروان را ندید. این رودخانه که از کنار روستا عبور میکند، امروز نه تنها منبعی بی نظیر برای تامین آب منطقه محسوب میشود، بلکه بهانه‌ای برای خوشگذرانی مردم روستا و گردشگران شده است. قایق سواری در روخانه سیروان و عبور از مسیر پر پیچ و خم و گوش دادن به صدای آواز طبیعت و تماشای آسمان آبی و کوه‌های استوار چیزی نیست که بتوان براحتی از آن گذشت.
هجیج؛ ماسوله کرمانشاهارتفاعات شاهو
ارتفاعات شاهو که در واقع بخشی از رشته کوه زاگرس می‌باشد، دو استان سرسبز و زیبای کردستان و کرمانشاه را از هم جدا می‌کند. این ارتفاعات که در کنار رودخانه سیروان واقع شده اند، پوشش گیاهی بسیار منحصر به فردی داشته و به همین خاطر ارزشمند است. از جمله گیاهانی که در این ارتفاعات به چشم میخورند می‌توان به به رزه لُنگ، هلاله برم، بوژانه، تره، کنگر، آویشن، پیچک، ریواس و پیاز کوهی اشاره کرد. ارتفاعات شاهو در امتداد روستای پلکانی و سنگی هجیج جلوه گری میکند و می‌تواند بهانه‌ای زیبا برای کوه نوردی باشد.
هجیج؛ ماسوله کرمانشاهسد داریان
از دیگر جاذبه‌های طبیعی و دیدنی نزدیک به روستای هجیج، سد خاکی داریان می‌باشد. این سد خاکی که بر روی رودخانه سیروان ساخته شده است، علاوه بر تامین آب مناطق جنگلی مختلف این منطقه به مکانی بسیار زیبا و دیدنی تبدیل شده است.
هجیج؛ ماسوله کرمانشاه
بهترین زمان سفر به روستای هجیج کرمانشاه
چهره‌ی زیبا و بی مانند روستای هجیج را زمانی می‌توان در بهترین حالت دید که به شرایط آب و هوایی در زمان سفر دقت داشته باشید. با توجه به آب و هوای مناطق کوهستانی و استان‌های غربی کشورمان، بهتر است بهار و تابستان را برای سفر به این منطقه انتخاب کنید. پاییز و زمستان هجیج زیبایی‌های خاص خودش را دارد و بدون شک چهره‌ی سفید پوش آن بسیار دیدنی خواهد بود، اما عبور از جاده و رسیدن به منطقه کمی سخت است.
هجیج؛ ماسوله کرمانشاهدسترسی به روستای پلکانی هجیج
بهترین روش دسترسی به هجیج این است که ابتدا به کرمانشاه و شهرستان پاوه سفر کنید. در ۲۵ کیلومتری پاوه به سمت نودشه حرکت کنید و تابلو‌های راهنما را با دقت مطالعه نمایید. برای رسیدن به این منطقه باید صبور باشید و عبور از جاده‌های پرپیچ و خم را در برنامه سفرتان قرار دهید. شک نکنید که پاداش صبر چیزی جز موفقیت و قدم گذاشتن به قطعه از بهشت بر روی زمین نخواهد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


در مسکو عدم واکنش سران شورای اروپا به حمله تروریستی در کروکوس را شرم آور خواندند