بیماری ایدز در زنان، سر به بیابان گذاشته است؟


بیماری ایدز در زنان، سر به بیابان گذاشته است؟

آموزش گروه های مختلف جامعه و رویکرد آموزش جامعه محور با تاکید بر اصل خود مراقبتی می تواند در پیشگیری و کنترل همه گیری ایدز تاثیر به سزایی داشته باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: آموزش گروه های مختلف جامعه و رویکرد اموزش جامعه محور با تاکید بر اصل خود مراقبتی می تواند در پیشگیری و کنترل همه گیری ایدز تاثیر به سزایی داشته باشد.
دکتر "سید وحید احمدی طباطبایی" در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه بیماری ایدز نیازمند اطلاع رسانی بیشتر، پیشگیری و نگاه علمی جهت کنترل بیماری است گفت: از آغاز همه گیری HIV حدود ۴۰ سال می گذرد و خوشبختانه در این مدت موفقیت های زیادی در کنترل و درمان آن به دست آمده است.
وی با تاکید بر اینکه اگر چه درمان های موجود ویروس را در بدن به طور کامل از بین نمی برد، اما با توقف تکثیر ویروس، بیماری را تحت کنترل در می آورد و از مرگ و میر و عوارض بیماری به شدت می کاهد و انتقال بیماری را به صفر می رساند گفت: آمارها حاکی از ان است، با وجود اینکه موارد ابتلا به HIV در بسیاری از کشورها کاهش یافته است، اما متاسفانه در ۵۰ کشور شاهد افزایش موارد ابتلا به آن بیماری بوده ایم.
طباطبایی با بیان اینکه در منطقه خاور میانه و شمال آفریقا موارد ابتلا به ایدز از مرز هشدار عبور کرده و در زمینه پیشگیری به نوجوانان و جوانان که بیشتر در معرض خطر هستند، کمتر توجه شده است، با اشاره به تغییر راه ابتلا به این بیماری گفت: اگر در سالیان گذشته، موارد جدید شناسایی شده اغلب از گروه معتادان تزریقی بوده است، اما در آمارهای جدید شاهد افزایش موج جنسی هستیم.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: اطلاع از وضعیت ابتلا و افزایش پوشش درمان از مهم ترین اهداف پیشگیری است و مهم ترین ابزار این اگاهی، انجام ازمایش است.
وی در تشریح نحوه انجام آزمایش HIV گفت: قبل از انجام آزمایش HIV، مشاوره کوتاهی در مورد چگونگی انجام تست و مفهوم مثبت و منفی بودن تست و نیز مراحل بیماری به مراجعین داده می شود و بعد از کسب رضایت فرد از او نمونه گرفته می شود.
طباطبایی ادامه داد: با توجه به اینکه بیش از نیمی از جمعیتی که شناسایی می شوند در گروه سنی ۲۰ تا ۳۵ سال قرار دارند و متاسفانه روند ابتلا در گروه زنان رو به افزایش است، لازم است برنامه های پیشگیری در مراکز بهداشتی به سمت آموزش به گروه های هدف و نیز آزمایش با تست سریع و محرمانه سوق داده شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تاکید بر اهمیت آگاهی در خصوص این بیماری گفت: هرگاه جامعه به درستی از راه های انتقال بیماری اگاهی یابد و بداند که فرد HIV مثبت در صورتی که از رژیم درمانی پیشنهادی تمکین کند و نیز رژیم غذایی مناسب و ورزش و فعالیت بدنی داشته باشد، می توانند طول عمر طبیعی مانند سایر افراد جامعه داشته باشد و اگر بداند که این ویروس با درمان به حد صفر می رسد و قابلیت انتقال آن نیز در این شرایط بسیار کاهش می یابد، هرگز افراد HIV مثبت را طرد نخواهند کرد.
طباطبایی گفت: هدف سازمان جهانی بهداشت تا سال ۲۰۲۰ به این صورت است که ۹۰ درصد افراد مبتلا شناسایی شوند و از این موارد ۹۰ درصد تحت درمان قرار بگیرند و از موارد تحت درمان ۹۰ درصد سطح ویروس در خون آنها به صفر نزدیک شود.
وی در پایان گفت: امید است به مناسبت هفته اطلاع رسانی ایدز، کسانی که در معرض خطر ابتلا قرار داشته و رفتارهای پر مخاطره مرتبط با ابتلای به این بیماری را دارند و یا افراد یا پرسنل بهداشتی و درمانی که دچار نیدل استیک ( فرو رفتن سوزن در پوست) می شوند، با مراجعه به مرکز مشاوره بیماری های رفتاری (واقع در خیابان احمدی غربی، نرسیده به پل ۹ دی، روبروی کوچه ۲۵) و یا با تلفن گویای ۳۶۵۵ و یا با مراجعه به سایر مراکز جامع سلامت از خدمات مشاوره و ازمایش HIV و دارو و پروفیلاکسی که به صورت رایگان و محرمانه توسط کارشناسان این مرکز ارایه می گردد، بهره مند شوند و نسبت به وضعیت سلامت خود اگاهی یابند و در صورت ابتلا بدانند که می توانند ادامه مسیر زندگی خود را به گونه ای بهبود بخشند تا خطر کمتری برای سلامت خود و سایرین و اطرافیان و خانواده خودشان ایجاد کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها